Generátor striedavého prúdu
Moderátor: Moderátoři
Generátor striedavého prúdu
Máme jednofázový generátor striedavého prúdu s cudzím budením. Otáèa sa s frekvenciou 50 Hz. Potom sa frekvencia zvýši napr. na 100 Hz. Ako sa zmení graf závislosti napätia U od èasu t, resp. zmení sa ve¾kos max. napätia alebo ostane rovnaká (predpokladáme rovnaké budenie pri oboch frekvenciách).
Zhrniem otázku takto: Max. napätie pri rovnakom budení bude pri akejko¾vek frekvencií rovnaké (amplitúdy budú rovnako ve¾ké), len sa budú meni prieseèníky funkcie sin s osou x v závislosti od frekvencie?
Zhrniem otázku takto: Max. napätie pri rovnakom budení bude pri akejko¾vek frekvencií rovnaké (amplitúdy budú rovnako ve¾ké), len sa budú meni prieseèníky funkcie sin s osou x v závislosti od frekvencie?
Nejlepší bude, když se večer projedeš na starším bicyklu, který má jako zdroj proudu pro osvětlení alternátorek. Je to jednoduchý jednofázový stroj s cizím konstantním buzením. Pro zjištění potřebných základních závislostí to bohatě postačí. Je třeba mít na paměti to, že světlo je připojené trvale, aby nedošlo k poškození vinutí alternátoru. Trvale připojená žárovka spolu s reaktancí vinutí nedovolí vyhnat napětí tak, aby došlo k průrazu vinutí. Až ti to bude všechno jasné, potom si už lehce odvodíš školometské zadání.
Neviem, čo ti je známe o deriváciách a Faradayovom zákone, e=-dΦ/dt, skrátka okamžitá hodnota indukovaného napätia je úmerná rýchlosti zmeny magnetického toku v závite. Čím rýchlejšie otáčky, tým rýchlejšie zmeny Φ a tým väčšie napätie.
Priesečník priebehu napätia s osou t súvisí s okamžitou polohou kotvy voči pólom statora, nulové napätie je vtedy, keď sa práve nemení magnetický tok v závite, a to nastane pri maxime hodnoty toho toku, keď sú póly statora a rotora pekne v zákryte.
OT: Bezchybná slovenčina je tu podozrivá, zrejme copy&paste?
Priesečník priebehu napätia s osou t súvisí s okamžitou polohou kotvy voči pólom statora, nulové napätie je vtedy, keď sa práve nemení magnetický tok v závite, a to nastane pri maxime hodnoty toho toku, keď sú póly statora a rotora pekne v zákryte.
OT: Bezchybná slovenčina je tu podozrivá, zrejme copy&paste?
Žiadne Ctrl+C a Ctrl+V, ale kontrola pravopisu priamo pri písaní sem.Bernard píše:Neviem, èo ti je známe o deriváciách a Faradayovom zákone, e=-dΦ/dt, skrátka okamžitá hodnota indukovaného napätia je úmerná rýchlosti zmeny magnetického toku v závite. Èím rýchlejšie otáèky, tým rýchlejšie zmeny Φ a tým väèšie napätie.
Prieseèník priebehu napätia s osou t súvisí s okamžitou polohou kotvy voèi pólom statora, nulové napätie je vtedy, keï sa práve nemení magnetický tok v závite, a to nastane pri maxime hodnoty toho toku, keï sú póly statora a rotora pekne v zákryte.
OT: Bezchybná slovenèina je tu podozrivá, zrejme copy&paste?
A dík za objasnenie.
Ešte mám jednu otázku. Alternátor v aute má otáèky závislé od otáèok motora. Tie sú pri jazde v pomerne širokom rozsahu. Dnes sa používa regulácia napätia predpokladám najmä diskrétnymi súèiastkami. Èiže max. budiaci prúd by mal ís pri vo¾nobežných otáèkach a potom nespojite klesa pri zvyšujúcich sa otáèkach. Zaujíma ma teda, na aký rozsah výstupného napätia sú stavané moderné regulátory, èi ho dokážu pri prevádzkových otáèkach motora udrža v pomerne úzkom rozsahu (desatiny V) alebo kolíše aj viac (nieko¾ko V). Dá sa poveda, ko¾ko rôznych hodnôt budiaceho prúdu zaistí regulátor v rozsahu od vo¾nobežných otáèok až po 5 000 - 6 000 ot./min.?
Je pravda, že alternátor zle znáša spojenie nakrátko? Ako sa vtedy správa (uvažujme o alternátore v aute a poistky zanedbáme)? Teoreticky - alternátor sa otáča s f = 50Hz, svorková napätie je 14V a je skratovaný. Ako sa to prejaví? Bude klásť väčší odpor klinovému remeňu, ktorý ho poháňa? Alebo dokonca začne "preklzovať"?
Pri dyname niečo ako maximálny prúd neexistuje?
Pri dyname niečo ako maximálny prúd neexistuje?
Moment síly, kterým alternátor zatěžuje pohon, je přímo úměrný odebíranému výkonu. Při zkratu na výstupních svorkách záleží na konkrétních poměrech v obvodu buzení. Pokud uvažujeme dokonalý zkrat v palubní síti, tak veškeré indukované napětí bude jako úbytek na vnitřním odporu alternátoru. V tomto případě nebude z čeho napájet buzení a alternátor bude buzen jen remanentním magnetismem. Bude dodávat jen malý výkon.
V praktickém pokusu při zvyšující se zátěži bych očekával zprvu se zvyšující zatěžovací moment na pohon, při překročení určité hranice pak náhlý pokles napětí a buzení alternátoru a tím i momentu. Ale nezkoušejte to, alternátor nebo diody by dosažení této hranice nemusely přečkat.
V praktickém pokusu při zvyšující se zátěži bych očekával zprvu se zvyšující zatěžovací moment na pohon, při překročení určité hranice pak náhlý pokles napětí a buzení alternátoru a tím i momentu. Ale nezkoušejte to, alternátor nebo diody by dosažení této hranice nemusely přečkat.