Generátor striedavého prúdu

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
tyristor

Generátor striedavého prúdu

#1 Příspěvek od tyristor »

Máme jednofázový generátor striedavého prúdu s cudzím budením. Otáèa sa s frekvenciou 50 Hz. Potom sa frekvencia zvýši napr. na 100 Hz. Ako sa zmení graf závislosti napätia U od èasu t, resp. zmení sa ve¾kos￾ max. napätia alebo ostane rovnaká (predpokladáme rovnaké budenie pri oboch frekvenciách).

Zhrniem otázku takto: Max. napätie pri rovnakom budení bude pri akejko¾vek frekvencií rovnaké (amplitúdy budú rovnako ve¾ké), len sa budú meni￾ prieseèníky funkcie sin s osou x v závislosti od frekvencie?

Uživatelský avatar
honza_jan
Příspěvky: 425
Registrován: 22 lis 2007, 01:00
Bydliště: Doma

#2 Příspěvek od honza_jan »

Nejlepší bude, když se večer projedeš na starším bicyklu, který má jako zdroj proudu pro osvětlení alternátorek. Je to jednoduchý jednofázový stroj s cizím konstantním buzením. Pro zjištění potřebných základních závislostí to bohatě postačí. Je třeba mít na paměti to, že světlo je připojené trvale, aby nedošlo k poškození vinutí alternátoru. Trvale připojená žárovka spolu s reaktancí vinutí nedovolí vyhnat napětí tak, aby došlo k průrazu vinutí. Až ti to bude všechno jasné, potom si už lehce odvodíš školometské zadání.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#3 Příspěvek od Bernard »

Neviem, čo ti je známe o deriváciách a Faradayovom zákone, e=-dΦ/dt, skrátka okamžitá hodnota indukovaného napätia je úmerná rýchlosti zmeny magnetického toku v závite. Čím rýchlejšie otáčky, tým rýchlejšie zmeny Φ a tým väčšie napätie.
Priesečník priebehu napätia s osou t súvisí s okamžitou polohou kotvy voči pólom statora, nulové napätie je vtedy, keď sa práve nemení magnetický tok v závite, a to nastane pri maxime hodnoty toho toku, keď sú póly statora a rotora pekne v zákryte.
OT: Bezchybná slovenčina je tu podozrivá, zrejme copy&paste? :wink:

tyristor

#4 Příspěvek od tyristor »

Bernard píše:Neviem, èo ti je známe o deriváciách a Faradayovom zákone, e=-dΦ/dt, skrátka okamžitá hodnota indukovaného napätia je úmerná rýchlosti zmeny magnetického toku v závite. Èím rýchlejšie otáèky, tým rýchlejšie zmeny Φ a tým väèšie napätie.
Prieseèník priebehu napätia s osou t súvisí s okamžitou polohou kotvy voèi pólom statora, nulové napätie je vtedy, keï sa práve nemení magnetický tok v závite, a to nastane pri maxime hodnoty toho toku, keï sú póly statora a rotora pekne v zákryte.
OT: Bezchybná slovenèina je tu podozrivá, zrejme copy&paste? :wink:
Žiadne Ctrl+C a Ctrl+V, ale kontrola pravopisu priamo pri písaní sem. :wink:

A dík za objasnenie.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#5 Příspěvek od Bernard »

OK. Mám z teba radosť. :)

A nabudúce necituj iné príspevky bez osobitného zámeru.

tyristor

#6 Příspěvek od tyristor »

Ešte mám jednu otázku. Alternátor v aute má otáèky závislé od otáèok motora. Tie sú pri jazde v pomerne širokom rozsahu. Dnes sa používa regulácia napätia predpokladám najmä diskrétnymi súèiastkami. Èiže max. budiaci prúd by mal ís￾ pri vo¾nobežných otáèkach a potom nespojite klesa￾ pri zvyšujúcich sa otáèkach. Zaujíma ma teda, na aký rozsah výstupného napätia sú stavané moderné regulátory, èi ho dokážu pri prevádzkových otáèkach motora udrža￾ v pomerne úzkom rozsahu (desatiny V) alebo kolíše aj viac (nieko¾ko V). Dá sa poveda￾, ko¾ko rôznych hodnôt budiaceho prúdu zaistí regulátor v rozsahu od vo¾nobežných otáèok až po 5 000 - 6 000 ot./min.?

Uživatelský avatar
mtajovsky
Příspěvky: 3694
Registrován: 19 zář 2007, 02:00
Bydliště: Praha

#7 Příspěvek od mtajovsky »

Regulátor napětí s alternátorem v autě udrží napětí v požadované velikosti v celém rozsahu otáček. Přesnost regulace jsou desetiny voltu vzhledem k požadavku na nepřebíjení baterie.

Uživatelský avatar
tyristor
Příspěvky: 8
Registrován: 05 lis 2009, 01:00

#8 Příspěvek od tyristor »

Je pravda, že alternátor zle znáša spojenie nakrátko? Ako sa vtedy správa (uvažujme o alternátore v aute a poistky zanedbáme)? Teoreticky - alternátor sa otáča s f = 50Hz, svorková napätie je 14V a je skratovaný. Ako sa to prejaví? Bude klásť väčší odpor klinovému remeňu, ktorý ho poháňa? Alebo dokonca začne "preklzovať"?

Pri dyname niečo ako maximálny prúd neexistuje?

Uživatelský avatar
mtajovsky
Příspěvky: 3694
Registrován: 19 zář 2007, 02:00
Bydliště: Praha

#9 Příspěvek od mtajovsky »

Moment síly, kterým alternátor zatěžuje pohon, je přímo úměrný odebíranému výkonu. Při zkratu na výstupních svorkách záleží na konkrétních poměrech v obvodu buzení. Pokud uvažujeme dokonalý zkrat v palubní síti, tak veškeré indukované napětí bude jako úbytek na vnitřním odporu alternátoru. V tomto případě nebude z čeho napájet buzení a alternátor bude buzen jen remanentním magnetismem. Bude dodávat jen malý výkon.

V praktickém pokusu při zvyšující se zátěži bych očekával zprvu se zvyšující zatěžovací moment na pohon, při překročení určité hranice pak náhlý pokles napětí a buzení alternátoru a tím i momentu. Ale nezkoušejte to, alternátor nebo diody by dosažení této hranice nemusely přečkat.

Uživatelský avatar
tyristor
Příspěvky: 8
Registrován: 05 lis 2009, 01:00

#10 Příspěvek od tyristor »

Skúšať to nebudem. :D

Na aký max. prúd je stavené budenie alternátora? Pri akých otáčkach už alternátor nedokáže dodávať elektrickú energiu napriek prietoku max. prúdu jeho budením?

Uživatelský avatar
FERYACT
Příspěvky: 2285
Registrován: 20 dub 2005, 02:00
Bydliště: Krnov

#11 Příspěvek od FERYACT »

Zkůšáme s těbou ťažko.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“