Stránka 1 z 2

Charakteristiky lambda sondy

Napsal: 27 pro 2005, 11:51
od Nagant
Může mi prosím někdo vysvětlit, v čem se liší čtyřdrátové lambdy sondy pro různé spalovací motory?
Liší se nějak elektrickou charakteristikou (strmostí - závislostí napětí na množství zbytkového kyslíku, resp. bohatosti směsi, třeba v závislosti na tvaru a velikosti elektrod na zirkoniovém substrátu?), tepelnou charakteristikou, prouděním výfukových plynů kolem čidla... :?:
Vidíte do toho někdo?

Jedná se mi o klasické "dvoubodové" LS.

Napsal: 27 pro 2005, 15:00
od badoch
Podle mě se liší pouze tvarem, ne funkcí a svým principem. Ale to je můj názor, netvrdím že to tak je 100%. Skvělé materiály ohledně této problematiky jsou na http://vita.upol.cz, bohužel nějak ty odkazy nefungují :cry:

Napsal: 27 pro 2005, 15:37
od janousek
Něco málo co vím, tak jsou sondy na chudou směs / cca okolo 200 mV, nevím přesně/ a sondy na bohatou směs / cca okolo 700 mV/. Dva vývody pro signál, dva vývody pro vyhřívání sondy. Nijak podrobně jsem se o to nezajímal, přestože kolem nich "chodím" v práci.

Napsal: 27 pro 2005, 15:58
od Nagant
Abych tedy doplnil svůj dotaz, o co se mi jedná.
Mám FORD Escort 1.8i 16V se sekvenčním vstřikováním a dal jsem do toho lambda sondu Bosch pro Felicii 1.3 s Bosch Monotronic. Jede to podstatně lépe než s původní lambda sondou (asi to už měla "za sebou"), ale nevím, zda to nemá na víc, zda to charakteristikou odpovídá poměrům v motoru. Bohužel, z veřejně dostupných zdrojů se nic moc nedozvím, jako s koncovým uživatelem se se mnou nikdo moc bavit nechce...
A docela by mne to zajímalo. :)

Napsal: 27 pro 2005, 17:06
od badoch
Zkus se zeptat na www.pandora.cz v konferenci autodiagnostika, třeba ti tam někdo poradí .

Napsal: 27 pro 2005, 19:00
od Nagant
Díky, zkusím...

Napsal: 27 pro 2005, 19:07
od janousek
Tak to bych neřešil, lamda není v motoru, ale ve výfukovém potrubí, akorát bych to nechal odborně seřídit.

Napsal: 27 pro 2005, 19:55
od badoch
janousek píše:Tak to bych neřešil, lamda není v motoru, ale ve výfukovém potrubí, akorát bych to nechal odborně seřídit.
Tak to bych teda řešil :D když už né kvůli emisím, tak určitě kvůli výkonu motoru a spotřebě. :wink:

Napsal: 28 pro 2005, 08:51
od Nagant
janousek píše:...akorát bych to nechal odborně seřídit.
Právě že na tom nic neseřídíš. Ta lambda sonda prostě dává napětí mezi řekněme 0,2 a 0,9 V podle množství kyslíku ve výfukových plynech a je na řídicí jednotce jak to interpretuje.
Tedy, chci zjistit, jaký je rozdíl v těch sondách. Zda v tom, jaké to dává napětí na obě strany od stochiometrické směsi, nebo třeba jen v nějakých tepelných parametrech. I univerzální lambda sondy (bez konektoru) se dělají pro různé skupiny aut/motorů, tedy v tom asi nějaký rozdíl být musí :nevim: .

Napsal: 28 pro 2005, 09:00
od badoch
Dotaz, proč tam nedáš to co tám má být, nebo zajedeš někde do servisu na diagnostiku a tam ti potvrdí/vyvrátí správnou funkci lambda. Vůbec bych jim neříkal že jsi stím něco dělal.

Díval jsem se do dokumentace na felicii a tam se lambda kontroluje jen pomocí diagnostiky. Normálně zjistíš jen ohřev.

Napsal: 28 pro 2005, 09:28
od Nagant
Mám diagnostiku s ELM320 od ELM electronics (dle Praktické elektroniky/ARadia). Mohu si ji připojit k notebooku a vidím, že u sondy funguje jak vyhřívání, tak cyklování napětí. Právě se to už asi 2 týdny pokouším zprovoznit s Palm Tungsten T, abych sbíral data za jízdy, ale zatím jsem nějak "vytuhl" na sériové komunikaci Palm-diagnostika. Ještě mi to asi chvíli dá.
S nákupem lambda sondy přesně pro můj motor váhám, přece jen je to 3500 - 5000 Kč. Alespoň bych to chtěl mít nějak teoreticky zdůvodněno.
Že já se vždycky do něčeho tak zažeru... :roll:

Napsal: 28 pro 2005, 10:19
od badoch
Já dělal kabely dva, jeden s optočleny a druhý s SI9243, oba chodí, SW mám taky, ale další věc je umět stím zacházet. :wink: Taky se do něčeho pustím a potom mám akorát nervy. (škoda)

Jestli tě to zajímá tak právě skvělé texty ohledně elektroniky v motorech je na tom odkazu výše. Jenže nefunguje. Já jsem se to pokoušel včera dát na upload, ale nějak mi to nejde. (GPRS je prostě GPRS). Jestli chceš pošli e-mail a zkusím to poslat.

V takových těch věcech ti pomůže velice málo lidí, všichni chcou za to peníze a ještě to taky pořádně neumí.

Napsal: 28 pro 2005, 10:32
od Nagant
Jo, ten obvod Si9243 mám taky v zásobě 2 kousky, kdybych někdy přesedlal na vůz z produkce Škoda/Seat/Audi/VW... :D
Můj mail v mém profilu.
S poslední větou souhlas...

Právě jsem udělal Hard Reset palmu a nahrál aplikaci OBD Gauge, jsem zvědav, zda se něco změní k lepšímu s čistým PalmOS.

Doplňuji: Tak nic se nezměnilo, musím někde sehnat jiný model Palmu, případně PocketPC.

Napsal: 02 kvě 2006, 10:36
od Nagant
Tak dle získaných informací je hlavní rozdíl v provedení zářezů na "čepičce" sondy, u lambda sondy pro Felicii 1.2 jsou to u Bosch sondy čtyři malé "ďubky" po obvodu, u sondy pro Escorta 1.8i 16V tři dlouhé podélné zářezy. S tím souvisí rychlost reakce sondy.

V substrátu se to dle získaných informací neliší, i když osobně si myslím že nějaký rozdíl tam také bude. Pokud ne, pak jsou cenové rozdíly opravdu dány jen odvozením cen od originálních náhradních dílů výrobce auta (aby to nebylo příliš levné).

Nakonec jsem koupil Bosch sondu přímo pro Escort 1.8i 16V (typ 0 258 003 779).

Napsal: 02 kvě 2006, 14:55
od kutil 2