Stránka 1 z 1

návrh a stavba audiovýhybky do auta (původně měnič na -12V)

Napsal: 06 bře 2010, 02:07
od dj-bobr
Ahoj,
chystám se bastlit zesilovač do auta s aktivním vyhýbáním. Koncáky bez problémů živí přímo palubní síť (TDA8560Q na dveře, TDA1562Q na sub), a řeším, jak na operáky ve výhybce. Nesymetrická zapojení přinášejí asi víc problémů, než užitku, a tak hledám jednoduché a přitom bezproblémové řešení záporného napájecího napětí.

UC3843 nebo podobné měniče mi přijdou zbytečně "overkill", když si vzpomenu, že existuje mnoho obvodů, ke kterým připojím jednu cívku, jeden kond a je hotovo, stojí teoreticky pár korun, jen je potíž se sehnáním (pokud bych nechtěl 1000ks).

Máte někdo nějaký konkrétní vychytaný, že jde koupit v maloobchodní síti v kusovém množství? Proud netřeba žádný závratný, akorát co sežere cca 5x NE5532.

Děkuji předem za tipy.

edit: proč nepoužiju odporový dělič? Něco mi říká, že +/- 12V se využije.. navíc plně symetrickými 2x12V odstraním potřebu vazebních kondenzátorů mezi OZ.

Napsal: 06 bře 2010, 08:57
od breta1
Viz MC34063, je tam přímo zapojení na minus 12V/100mA.

Napsal: 06 bře 2010, 09:47
od dj-bobr
Díky, zrovna jsem na ten kalkulátor taky narazil :) takže měnič by byl teoreticky vyřešený. Předpokládám, že napětí z palubní sítě i napětí z výstupu měniče bude chtít hodně filtrovat, mělo by smysl dát před napájení výhybky třeba 78L09 a 79L09 (popř. nějaké lowdrop ekvivalenty) a adekvátní blokovací kondíky?
Když už pro nic jiného, tak aspoň proto, aby byla zaručena symetrie napájecího napětí pro OZ..

Napsal: 06 bře 2010, 10:04
od dj-bobr
Zapojení, o které se jedná, jsem vystavil na http://uploader.hosting59.net/autovyhybka-v1.png (a zároveň jsem upravil název tohoto vlákna). Doufám, že to je dostatečně přehledné - s Multisimem dělám poprvé v životě, já byl zvyklý na prastarý WorkBench :)

Můžete se na zapojení, prosím, podívat, zda neobsahuje něco, na co bych si obzvlášť měl dát pozor, nebo je něco zjevně špatně? Ve schématu nejsou zakresleny blokovací kondenzátory u každého IO (s jejich osazením samozřejmě počítám) a také cosi tuším o záludnostech vedení země - signálové zemnění do jednoho bodu, ale možná mi něco zcela zjevného uniká a nerad bych to zjistil až po návrhu plošňáku :)

Napsal: 06 bře 2010, 10:40
od PavelFF
U4B má vstup č.5 + ve vzduchu.

A dál, nevím to jistě, je to jen dojem, ale připadá mi, že na vstupu U1A,B je míra vlastnosti zvaná "high cut" závislá na natočení potenciometru, tj. na hlasitosti.

Napsal: 06 bře 2010, 11:01
od dj-bobr
Ha, to s tím vstupem visícím ve vzduchu bych si asi nevšimnul, díky :) (probděná noc otupuje pozornost)

Postřeh se změnou high-cutu v závislosti na natočení potenciometru hlasitosti je zcela pravdivý. Když jsem si experimentálně v simulaci pootočil poťákem z původních 50k na 10k, najednou poskočil kmitočet pro -3dB na 176.4kHz..
Mezi jezdec poťáku a neinv. vstup OZ s 100p kondíkem do země jsem umístil 22k odpor, čímž se mezní kmitočty poněkud umravnily - při "nejvyšší hlasitosti" vychází -3dB@72.4kHz, při vytočení poťáku do hodnoty 1kOhm mezní kmitočet 69kHz. Primárně mi jde hlavně o to, aby zbytečně do výhybky nelezl bordel naindukovaný do přívodního kabelu, což myslím, že by mohlo vyhovět..