Opravy elektromotorů

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
vinca
Příspěvky: 181
Registrován: 20 lis 2007, 01:00

Opravy elektromotorů

#1 Příspěvek od vinca »

ahoj, mam dotaz, chci si naucit opravovat elektromotory, jelikoz jsem slaboproudar a moc jsme se ve skole elektromotory neucily ( teoreticky ano, ale ne prakticky), spise jen tistaky, letovaly, tistaky, letovaly atd. Bohuzel me treba znami donesou spotrebic, ze nefunguje, samozrejme takove ty pracovni ukony vypinac, snura, regulator, kontakty - to zvladam, ale jak se prejde na elektromotor, tak je to v prde..a chtel bych se dopracovat k chybe nebo chci vedet napr. proc komutator cerna, proc uhlik hori atd. Vetsinou to skonci tak, ze s tim slahnu do kose, jelikoz je na komutatoru plamen, jak svina. Jenze bych chtel vedet, zda-li je to uhlikem, nebo komutatorem atd. Cili bych se chtel zepttat, jak se da zmerit nebo zjistit, zda je dobry rotor, jde nejak zmerit rotorove vinuti - merakem? Magnetem?A Proc komutator cerna? Diky vsem, kteri mi trosku poradi.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#2 Příspěvek od BOBOBO »

Bohužel Tě asi víceméně všichni zklamou . Žádný domácí jednoduchý měřič neexistuje . Většina opravářů těchto univerzálních motorů to riskne a vezme nový rotor . Komutátor a s tím i rotor je velice namáhaná součást elektrických strojů . Vyskytují se tam vysoké napěťové špičky , proudová hustota vodiči vysoká , mechanické zatížení vzhledem k otáčkám též extrémní . Při "hoření" komutátoru je na 95% mezizávitový zkrat nebo přerušený vodič na kotvě . Ať zjistíš kteroukoliv z těchto závad , nebudeš je schopen napravit . Ještě tak rotory starých startérů , kde uvidíš ulétlé dráty z komutátoru . Dokonce jsem si vyrobil i navíječku rotorů , ale mnoho práce a výdrž malá .

Uživatelský avatar
vinca
Příspěvky: 181
Registrován: 20 lis 2007, 01:00

#3 Příspěvek od vinca »

tak jsem zjistil, ze na te rucni flexe je spatny komutator, hori uhliky a jak jsem to prejel lehce smirglem, tak pod temi asi tremi az ctyrmi "destickami medenymi" je to svacle. Fajn, takze je rotor KO. Da se sehnat druhy? Spise, kdyz chci sehnat druhy rotor, jake parametry potrebuji znat? Jedna se o flexu BOSH tmave zelena.

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#4 Příspěvek od Dingo7 »

vinca píše:jake parametry potrebuji znat?
Přesný název flexy :wink: a podle toho koupit daný díl přimo do ní - jestli se ovšem takový díl prodává :lol:

Uživatelský avatar
vinca
Příspěvky: 181
Registrován: 20 lis 2007, 01:00

#5 Příspěvek od vinca »

to jsem se chtel spise ptat po domacich kutiloch, stejne si myslim, ze u vyrobce to bude palka za novy rotor, to uz se vyplati nova flexa.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#6 Příspěvek od rnbw »

Radsej nemysli a spytaj sa v servise...

Uživatelský avatar
vinca
Příspěvky: 181
Registrován: 20 lis 2007, 01:00

#7 Příspěvek od vinca »

na strankach bosch, novy dil, cely novy rotor 3 125kc.

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#8 Příspěvek od PLV »

Jakmile motor divně běží, nebo jiskří nebo černá komutátor obyčejně je vadný rotor. :D
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#9 Příspěvek od PLV »

Na značkové zboží jako je Bosch a jiné sračky, se nevyplatí náhradní díly kupovat. :?
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
vinca
Příspěvky: 181
Registrován: 20 lis 2007, 01:00

#10 Příspěvek od vinca »

a jak se pozna, kdyz je spatny stator? muze byt uvnitr civka prorazena?

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#11 Příspěvek od ohryzek36 »

Já jsem měl před rokem podobný problém - vyšel jsem střední jako slaboproudař a o motorech jsem věděl (z učiva) maximálně to, že jde do něho elektroický proud a on se točí... :( (vlákno ohledně nadávání na úroveň technického školství tu už je :D ). Po příchodu do práce (elektroservis) jsem zjistil, že se dá všechno nějak doučit...

Dá se toho mimo jiné i dohledat hodně tady na fóru (postahoval jsem si i nějaké materiály z VŠ). Některé fígle jsem zkoušel, některé ne... , třeba ohledně zkoušení rotoru je toho napsaného dost : http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ight=rotor
a diagnostika:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ight=rotor

Stator jsem už viděl taky špatný, ale často bývá jen na kraji urvaný přívod, mezizávitový zkrat se dá zkusit buď ohmmetrem nebo speciálním přístrojem (nepamatuju si přesně název, nějaké PUx nebo tak - měří izolaci, unikající proudy a odpor ochranného vodiče - tím rozsahem se dají změřit obě poloviny statoru a porovnat v setinách ohmu)

Uhlíky buď bývají odejíté "věkem" (motor 10-15 roků starý), upálené špatným rotorem nebo zaprášené tak, že se seknou v uhlíkovodu a ani ta pružina jim nepomůže... (často vysavače) někdy taky bývá blbě nasměrovaný uhlík (blbě dosedá) a stačí ho nasměrovat tak aby nehořel (blbě se to vysvětluje, ale jednduše dělá) - často v malých motorech s uložením uhlíků v plastu.

Taky bývá problém s ložiskama - kuličkové se buď vysypou (pak můžou sebou vzít celý motor) nebo zadřou, vyvyklají se z uložení a podobně. často to jde poznat na jejich barvě (když je jedno ložisko stříbrné a druhé fialové, tak je něco špatně :) ), třecí ložiska (soudkové a podobné) se zadírají, pak je nutno vymněnit i ojetý ložiskový štít, podrápaná osa rotoru jde zachránit upnutím ve stojanové vrtačce a ojetím jemným šmirglem.

Asynchonní indukční motory (bez uhlíků) jsem zatím opravovoval jen výměnou tepelné pojistky (závada - z části proražený triak, motor se točil moc pomalu, nestačil se uchladit a přehřál se), někdy jsou špatné i ložiska nebo motorový kondenzátor u pomocného vinutí.

Takže, sice jsem "pár" motorů už opravil, ale je stejně hodně věcí, co nevím, takže jestli má někdo o motorech nějakou literaturu (možná by stačilo i pdf) nebo tip na koupi (do nabídky BENu jsem se dlouho nedíval) tak sem s tím :D .

Uživatelský avatar
FERYACT
Příspěvky: 2285
Registrován: 20 dub 2005, 02:00
Bydliště: Krnov

#12 Příspěvek od FERYACT »

Rotory s komutátorem nikdy dynamicky nevyvážíš.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

To musím bohužel potvrdit a i když jsem si stvořil navíječku rotorů , tak dobré -trvalé výsledky byly jen u pomaluběhu .
Přílohy
nav 2.JPG
(58.67 KiB) Staženo 82 x
nav.JPG
(54.45 KiB) Staženo 91 x

Uživatelský avatar
vinca
Příspěvky: 181
Registrován: 20 lis 2007, 01:00

#14 Příspěvek od vinca »

no, tak jsem si to predstavoval, ze to vlakno by si mohlo zaplnovat se vsim, co souvisi s elektromotory, nejhorsije, kdyz narazim na vlakno, kde se berou uhliky a skoncito u jineho tematu, pak se v tom clovek nemuzu vyznat, nebo nejhorsi je, kdyz nekdo napise, ze to "zkousel tak" a par lidi napise, ze to ma blbe, ze se to ma "zkouset tak" a pak se v tom clovek nemuze vyznat.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#15 Příspěvek od Artaban001 »

elektromotory_v_domacnosti.pdf - 986.21 KB

starý, ale dosud aktuální. Až to najdu, pošlu sem testér zavitových zkratů..

Odpovědět

Zpět na „Poradna“