Plynulá regulace zapínání a vypínání osvětlení v autě

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

Plynulá regulace zapínání a vypínání osvětlení v autě

#1 Příspěvek od kybrex »

Zdravím,
nakoupil dvě sady zářivek s invertory a LED diodu místo žárovky do stropního světla. Invertor je stavěn na 12V. Potřeboval bych pomoct s návrhem obvodu, který bude zajišťovat stmívání a postupné rozsvicování. Nemám moc zkušenosti, tak se chci zeptat, jakým způsobem to mám nejlépe realizovat. Jaké součástky budu potřebovat?

Invertor při plném zatížení (2 svítící trubice) bere při 12V asi 650mA. Vzhledem k tomu, že je v autě tak 14V+-, takže ještě k tomu bude nějaká regulace. To zatím taky nevím, jak řpesně bude vypadat.

Předem díky za rady

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#2 Příspěvek od Atlan »

mam istu pochybnost ze tie ziarivky budu regulovatelne :D

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#3 Příspěvek od rnbw »

Ak invertor nema vstup na regulaciu jasu, tak zabudni.

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od kybrex »

Vklidu, tohle mám ozkoušený. Nejsou to klasické zářivky, nejsem až takový amatér. :D Měl jsem to připojené k regulovatelnému zdroji, když jsem testoval, kolik to žere a ty trubice fungují tak, že při malém napětí, při překročení nějaké mezní hodnoty, kdy začné téct asoň těch 100mA do vstupu invertoru, tak svítí jenom část trubice. Tady jsem našel video, jak se to chová. Potřebuji jen obvod, který předřadím a který bude umět plynule zvyšovat proud do obvodu při připojení napájení 12-14V (je to v autě - sepnutí dveřního spínače) a pak až se napájení vypne, aby zase proud plynule klesnul. Ideálně, když to bude rovnou stabilizované na těch 12V, abych to nepřetížil a nespálil.

http://www.youtube.com/watch?v=194HB-NH1IY

Uživatelský avatar
Banda
Příspěvky: 1170
Registrován: 22 bře 2005, 01:00
Bydliště: OV

#5 Příspěvek od Banda »

Tak si postav laboratorní zdroj s možností regulace proudu.
Schémat je plno na webu.

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od kybrex »

Nepotřebuji regulovat proud ručně. Já bych jen chtěl vědět, na jakém principu sestrojit jednoduchý obvod, který bude mít parametry součástek nastavenou rychlost ztmívání a rozsvěcení. Po zapojení obvodu dveřním spínačem se to pomalu rozběhne a po odpojení obvodu to ještě chvíli bude nějaký kondenzátor napájet, aby to zhasínalo pomalu. Co na to potřebuju?

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#7 Příspěvek od Andrea »

kybrex píše:po odpojení obvodu to ještě chvíli bude nějaký kondenzátor napájet, aby to zhasínalo pomalu. Co na to potřebuju?
Pořádnej kondenzátor.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#8 Příspěvek od Atlan »

a skusil si hladat stmievac do auta ? a ten modifikovat

Uživatelský avatar
Simil
Příspěvky: 185
Registrován: 16 říj 2008, 02:00
Bydliště: NR

Stmievač

#9 Příspěvek od Simil »

Ahoj.Ja som mal niekedy postavene toto a fungovalo to na principe čo potrebuješ.Po zatvoreni dveri svetlo svietilo ešte asi 15sek,a potom začalo postupne zhasinať.Zhaslo to asi za 10 sek.Ten čas sa dal zmeniť hodnotou C.Ale neviem či Ti to na tie trubice pomože.
Přílohy
zpozdene_zhasinani_osvetleni_sch.png
(2.82 KiB) Staženo 110 x

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od kybrex »

Zdravím,

po čase oživuju téma. Napadlo mě, že bych si postavil pro zvýšení životnosti H4 žárovek do auta obvod pro "měkké" spínání. Mohl bych poprosit o nějaký nástřel myšlenky, jak nejjednodušším způsobem udělat takový řídící obvod?

Můj nápad je mít jeden výkonový tranzistor, co snese při 12V těch 6-10A a při zapnutí spínače bych odpojil přímé připojení kabelu ke světlům a vedl bych napájení přes ten tranzistor a při sepnutí samotného spínače bych přes kondenzátor nabíjený/vybíjený přes odpor řídil postupně náběh proudu do báze a při vypnutí bych zase postupně tranzistor uzavřel. Ztmívání jsem nakonec vyřešil stavebnící od GME, ale potřeboval bych poradit, jak to vymyslet, aby to umělo i pomalu zapínat. :)

Díky za rady. :)

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#11 Příspěvek od kbulda »

Jak to bude chodit, když přepneš z dálkových na tlumené a chvilku neuvidíš ? Uvědomuješ si , že třeba ve 130 km/h ujedeš za 1 sec 36metrů ?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

Jestli ti odcházejí H4 častěji, než jedna na 100 tisíc km nebo nejméně 1800 rozsvícení, pak to chce zkontrolovat především napětí v palubní síti.
To je moje soukromá statistika ze služebního autoparku s ročním proběhem 380 tisíc km, v němž mělo 15 z 21 vozů světla s H4. Za ten rok jsem měnil celkem 3, z toho dvě v témže autě, které stále více přebíjelo baterku, nakonec kvůli tomu přebíjení skončilo v servisu, měnil se celý alternátor i s regulátorem.

Obvykle odejde žárovka při zapnutí a ještě ne vždy na přerušení vlákna, ale na přepálení přívodu v zátavu. Přece jen 50A a víc do studeného vlákna, to je nějaká facka. Co neomezí odpor dlouhých přívodů od přepínače k žárovkám, to tam teče.

U projektorů, do kterých se těžko sháněly 12V/75W halogenky (a to měly plánovanou životnost 30 hodin i přesto, že trafo nedovolilo ani krátkodobě překročit proud žárovkou o víc, než asi 20%) stačilo spínač žárovky přemostit žárovkou 12V/5W. Vlastně obě žárovky byly v sérii a při zapnutí hlavní lampy se vypínačem jen pomocná žárovka zkratovala. Ale už byla lehce předehřátá a o jedné, co slouží dodnes, vím bezpečně.
V autě by to chtělo předžhavit víc, přece jen autobaterka je zdroj, který si na nějaké omezení odebíraného proudu nehraje a v podstatě jakýkoli proud, o který si obvod světel řekne, je schopná bezpečně pokrýt. Ovšem kam s tou pomocnou žárovkou, abys pak neměl potíže kvůli nehomologované úpravě, to nevím.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#13 Příspěvek od Kvicala_r »

Je zajímavé si od Osramu/Philipse vytáhnout křivku životnosti žárovky v závislosti na navýšení napětí oproti nominálu. By se možná někdo divil, ale ta životnost jde hooodně rychle dolů. Tuším, že při 110% nominálu byla životnost asi poloviční(nominál 13,2V). Ty grafy i s popisem bych někde našel :). Proto dnes většina výrobců aut používá PWM, aby RMS hodnota napětí byla doregulována na nominál. Tou PWM se jim to alespoň částečně daří.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

kybrex píše:Zdravím,

po čase oživuju téma. Napadlo mě, že bych si postavil pro zvýšení životnosti H4 žárovek do auta obvod pro "měkké" spínání. Mohl bych poprosit o nějaký nástřel myšlenky, jak nejjednodušším způsobem udělat takový řídící obvod?

Můj nápad je mít jeden výkonový tranzistor, co snese při 12V těch 6-10A a při zapnutí spínače bych odpojil přímé připojení kabelu ke světlům a vedl bych napájení přes ten tranzistor a při sepnutí samotného spínače bych přes kondenzátor nabíjený/vybíjený přes odpor řídil postupně náběh proudu do báze a při vypnutí bych zase postupně tranzistor uzavřel...
Docela běžně se to dělá, dá se to najít pod názvem "soft-start pro H7" nebo "ochranný spínač H7" - rozšířilo se to hlavně po náběhu výroby "jedničkový" fábule, která má na howning zkonstruovaný světlo pro základní verzi bez xenonových výbojek. V tom světle je pro tlumený světlo v jedný parabole žárovka H7 - 12V/55W a pro dálkový v sousední parabole žárovka H3 - 12V/55W.

Bohužel "soudruzi v DDR" = rozuměj v HELLA Autotechnik udělali chybu při konstrukci celýho světlometovýho tělesa a ty H7mičky se tam zoufale přehřejvají. Rychle se tak zeslabí vlákno, protože jak není dostatečně chlazená baňka, neprobíhá ani správně halogenidovej cyklus "oběhu" par wolframu uvnitř baňky - a to vlákno po několika málo hodinách funkce při proudový špičce při zapnutí přehoří. Stejný světlomet, ale vybavený projektorovým systémem osazeným naprosto stejnou žárovkou H7 má životnost žárovek nesrovnatelně vyšší - naprosto běžně několik let denního používání bez potřeby měnit žárovku, zatímco v "obyčejným" světlometu u fábule "jedničky" je nutno měnit "há-sedmičky" jak na běžícím páse.

Sice několik let po náběhu výroby fábulí jejich výrobce (Škodofka Boleslav) začal dodávat tzv. "odporovou kabeláž", kdy do přívodů k jednotlivým žárovkám je vloženo asi 20cm kabelů s jádrem z materiálu s vyšším měrným odporem (co tam je jsem nezkoumal) - a opravdu, pomáhá to, žárovky se přepalujou míň, jenže to zároveň i trvale snižuje proud žárovkou a její světlo už rozhodně není tak jasný, jako před instalací "odporový kabeláže". Určitě je o poznání víc do žluta - to znají všichni "honiči se za co nejbělejším světlem".

Řešení hodný bastlíře je stavba "zpomalenýho" spínače s výkonovým FET tranzistorem, kterej se vybaví v přívodu budicího napětí ke Gate zpožďovacím RC členem s časovou konstantou rovnou zhruba 0,1s - za tuto dobu přejde potom FET z plně zavřenýho stavu do stavu plně otevřenýho - neboli odpor jeho kanálu se zmenší z hodnoty přibližně jednotky MΩ na nejvýše několik desítek mΩ - neboli klesne přibližně o 7-8 řádů. Celkový výkon vzniklý na čipu tranzistoru jako následek úbytku napětí během otevírání je minimální - lze proto použít tranzistor bez přídavnýho chlazení. Doba otevírání FETu je určená víceméně empiricky, protože ani žárovka připojená bezprostředně na autobaterii se nerozsvítí nekonečně rychle - právě přibližně tu 1/10 sekundy trvá, než se poměrně tlustý vlákno 12V halogenky nažhaví na provozní teplotu a jeho odpor naroste na pracovní hodnotu. Během té doby proud vláknem přibližně exponenciálně klesá z hodnoty určený jen napětím palubní sítě a odporem přívodů a studenýho vlákna (řádově 40-50A) na pracovní proud kolem 4-4,5A (uvažovaná žárovka H7 - 12V/55W) - zatímco u "soft-startu" je v okamžiku zapnutí v sérii s vláknem relativně velmi vysoký odpor, který se "pomalu" během uvedeného sníží na téměř nulový (Rdson použitého FETu). Tím se radikálně omezí zapínací špička a vlákno halogenky tak vydrží nepoměrně delší dobu i v tak mizerně vyřešeným světle, jako má fábule první generace.

Dávám sem sken návodu na stavbu, pochází původně z nemeckýho Elektoru - součástky lze použít modernější, hlavně FET jde dnes koupit s daleko menším Rdson než mají navržení "BUZíci" - takový IRFZ44N ( http://www.ges.cz/cz/irfz44n-GES04913224.html - Rdson = 18mΩ, Ids max 49A) nebo IRFZ48N ( http://www.ges.cz/cz/irfz48n-GES04913205.html - Rdson 14mΩ, Ids max 64A) jsou daleko lepší. Dioda 1N4148 je nutná k rychlejšímu vybití kondíku při vypnutí světla, aby se žárovkou dalo zablikat - kondík nabitý na provozní napětí se po vypnutí napájení téměř bleskově vybije téměř na nulu přes vlákno žárovky a při dalším zapnutí může znovu zpomalovat otevírání FETu. Celkový zpoždění je pro uvedené hodnoty odporů i kondíku naprosto vyhovující - při běžným pohledu není poznat, která žárovka se rozsvěcí jen přes vypínač a která má v sérii soft-start. Ale na paměťovým vošklivoškopku je rozdíl ve špičce proudu žárovkou těsně po zapnutí opravdu markantní...

Má to jenom jednu nevýhodu - k žárovkám H4 musíš ten obvůdek postavit celkem 4x = 2 žárovky po 2 vláknech, aby to mělo nějakej význam v ochraně vláken halogenek před přepálením...
Přílohy
Soft-start halogenů.jpg
(211.72 KiB) Staženo 243 x
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#15 Příspěvek od Atlan »

Prepinanie tlmene dialkove ..je riesene len zapnutim ziaroviek pre dialkove svetla. tlmne svietia stale. Tranzistor je zdvojeny zap. paralelne.
Piskac..indikuje nabeh svetiel...po ich pripnuti na max ...stichne...zaroven indikaxia keby nieco...

http://forum.ladaklub.com/download/file ... &mode=view

Nejake pokusy s NTC prebehli tu:

http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... r&start=30

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“