Úprava Felicie pro denní svícení

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

Úprava Felicie pro denní svícení

#1 Příspěvek od Honza_dy »

Nazdar,
vlastním Feldu a docela mě štvalo, že při dnešním poviném svícení mi odcházejí žárovky v podsvětlení přístrojovky, spínačů atp. Ono by se řeklo, že to není až zas taková hrůza, jenomže po tom co pracně rozděláte palubovku, vyměníte jednu žárovku a za dva dny odejde druhá nebo ještě lépe za týden ta nově vyměněná se chce člověku brečet.

Po malém bádání mě napadla jednoduchá úprava, která zamezí zbytečnému vypalování žárovek a jako bonus ještě ušetří několik watíků na spotřebě.

Stačí na pojistkovém panelu vyjmout relé R1 (úplně vlevo dole) a sejmout jeho ochranný kryt. Následně odpojte z kontaktu 86 vývod cívky a jeden konec rezistoru a připájejte oba dva na kontakt 30. Po této úpravě zase na relé nasadíme ochranný kryt a vložíme zpět do pojistkového panelu.

Úprava spočívá v tom, že spínač hlavních světel už nebude závislý na pozičním osvětlení, ale stane se z něj separátní spínač hlavních světel. (čili přední světlomety jdou zapnout nazávisle na parkovačkách)
Ve dne tedy stačí zapnout jen přední světla a parkovačky + zadní světla + osvětlení palubovky nechat vypnuté.

Vím, že to není žádná bomba a dost možná, že se stejný návod poflakuje po internetu už delší dobu, ale říkal jsem si, že alespoň někomu tady na fóru by se to mohlo hodit.
Přílohy
poj_panel 002.jpg
Rozložení poj. panelu
(299.09 KiB) Staženo 303 x
schema 001.jpg
Schema pojistkového panelu
(270.87 KiB) Staženo 341 x
seznam 003.jpg
Vysvětlivky ke schématu
(291.72 KiB) Staženo 317 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Podobných vyfikundací je určitě na netu víc, problém je, že při absenci rozsvícených obrysovek vpředu, číslovek a zadních červených obrysovek nebudou svítit ani zákonem předepsané kontrolky na palubní desce. Tudíž pokud s takovou úpravou přijede auto na STK, s největší pravděpodobností NEPROJDE "bez ztráty kytičky". Za daleko přínosnější bych považoval náhradu těch mizerných bezpaticových "celoskleněných" 12V/2W žároviček (dobře je znám z palubovky a podsvícení přístrojů & ovladačů Favorita - bojoval jsem s nimi dost dlouho) za LEDky odpovídajících barev - jediný problém může být směrový diagram vyzařování v těch místech, kde se využívá světlo vycházející z baňky žárovky DO BOKU - zejména v podsvícení číselníků přístrojů. Tam je potřeba osadit LEDku otočenou mimo osu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#3 Příspěvek od rnbw »

A nemas tam nejaku zavadu?

Uživatelský avatar
ESTRA
Příspěvky: 51
Registrován: 25 úno 2005, 01:00

#4 Příspěvek od ESTRA »

Když mě na Felicii odcházely žárovky, byl v háji regulátor na alternátoru.
:?
Když jsem na volnoběh přidal plyn, světla svítila víc. Určitě by se to dalo zjistit metrem. Taky to dost vysušilo baterku.
:(
Jirka

Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

#5 Příspěvek od Honza_dy »

EKKAR píše:Podobných vyfikundací je určitě na netu víc, problém je, že při absenci rozsvícených obrysovek vpředu, číslovek a zadních červených obrysovek nebudou svítit ani zákonem předepsané kontrolky na palubní desce. Tudíž pokud s takovou úpravou přijede auto na STK, s největší pravděpodobností NEPROJDE "bez ztráty kytičky". Za daleko přínosnější bych považoval náhradu těch mizerných bezpaticových "celoskleněných" 12V/2W žároviček (dobře je znám z palubovky a podsvícení přístrojů & ovladačů Favorita - bojoval jsem s nimi dost dlouho) za LEDky odpovídajících barev - jediný problém může být směrový diagram vyzařování v těch místech, kde se využívá světlo vycházející z baňky žárovky DO BOKU - zejména v podsvícení číselníků přístrojů. Tam je potřeba osadit LEDku otočenou mimo osu...
Z STK strach nemám, stačí mít v záloze jedno relé a to před kontrolou jednoduše vyměnit.
I když to stejně dělat nebudu, chováním to hodně připomíná oficiální automatiku, kterou máme namontovanou do aut v práci. Po otočení klíčku se prostě rozsvítí jen hlavní světla. Funkce kontrolek ani ostatních obvodů není nijak ovlivněna. POUZE se po úpravě dají vypnout obrysovky samostatně.
Závadu v elektrice nemám. Problém je spíš stáří žárovek současných a kvalita žárovek, které se dnes dostanou koupit v obchodech.
Ohledně LED, nemám s nimi v autě příliš dobré zkušenosti. I když se nastaví proud na +/-8mA tak Ledky odcházejí, protože zvláště v létě jsou tepelně namáhané a možnosti chlazení jsou dost omezené.

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#6 Příspěvek od frantajetel11 »

Honza_dy píše: Ohledně LED, nemám s nimi v autě příliš dobré zkušenosti. I když se nastaví proud na +/-8mA tak Ledky odcházejí, protože zvláště v létě jsou tepelně namáhané a možnosti chlazení jsou dost omezené.
8O 8O 8O A cos tam dal za ledky??? Ještě se mi nestalo, aby mi odešla v autě ledka...

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#7 Příspěvek od Dingo7 »

Pokud mu odchází v autě LEDky i když dá malý proud jima, tak je to jasné na problém v elektroinstalaci respektive dobíjení :wink:

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#8 Příspěvek od breta1 »

Nedovedu si představit problém v instalaci nebo s nabíjením, aby to dokázalo zničit klasickou ledku s předřadným odporem....

Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

#9 Příspěvek od Honza_dy »

Moc mě chytáte za slovo. Dobíjení mám v pořádku.
Tohle vlákno jsem zde napsal jen proto, že by se eventuelně někomu mohlo hodit.
Ledky do palubovky dávat nebudu - hrozná drbačka a výsledek nic moc.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#10 Příspěvek od breta1 »

Honzo, každopádně díky za schema i za inspiraci.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“