Stránka 1 z 1

Úprava Felicie pro denní svícení

Napsal: 22 bře 2010, 20:35
od Honza_dy
Nazdar,
vlastním Feldu a docela mě štvalo, že při dnešním poviném svícení mi odcházejí žárovky v podsvětlení přístrojovky, spínačů atp. Ono by se řeklo, že to není až zas taková hrůza, jenomže po tom co pracně rozděláte palubovku, vyměníte jednu žárovku a za dva dny odejde druhá nebo ještě lépe za týden ta nově vyměněná se chce člověku brečet.

Po malém bádání mě napadla jednoduchá úprava, která zamezí zbytečnému vypalování žárovek a jako bonus ještě ušetří několik watíků na spotřebě.

Stačí na pojistkovém panelu vyjmout relé R1 (úplně vlevo dole) a sejmout jeho ochranný kryt. Následně odpojte z kontaktu 86 vývod cívky a jeden konec rezistoru a připájejte oba dva na kontakt 30. Po této úpravě zase na relé nasadíme ochranný kryt a vložíme zpět do pojistkového panelu.

Úprava spočívá v tom, že spínač hlavních světel už nebude závislý na pozičním osvětlení, ale stane se z něj separátní spínač hlavních světel. (čili přední světlomety jdou zapnout nazávisle na parkovačkách)
Ve dne tedy stačí zapnout jen přední světla a parkovačky + zadní světla + osvětlení palubovky nechat vypnuté.

Vím, že to není žádná bomba a dost možná, že se stejný návod poflakuje po internetu už delší dobu, ale říkal jsem si, že alespoň někomu tady na fóru by se to mohlo hodit.

Napsal: 22 bře 2010, 22:05
od EKKAR
Podobných vyfikundací je určitě na netu víc, problém je, že při absenci rozsvícených obrysovek vpředu, číslovek a zadních červených obrysovek nebudou svítit ani zákonem předepsané kontrolky na palubní desce. Tudíž pokud s takovou úpravou přijede auto na STK, s největší pravděpodobností NEPROJDE "bez ztráty kytičky". Za daleko přínosnější bych považoval náhradu těch mizerných bezpaticových "celoskleněných" 12V/2W žároviček (dobře je znám z palubovky a podsvícení přístrojů & ovladačů Favorita - bojoval jsem s nimi dost dlouho) za LEDky odpovídajících barev - jediný problém může být směrový diagram vyzařování v těch místech, kde se využívá světlo vycházející z baňky žárovky DO BOKU - zejména v podsvícení číselníků přístrojů. Tam je potřeba osadit LEDku otočenou mimo osu...

Napsal: 22 bře 2010, 22:13
od rnbw
A nemas tam nejaku zavadu?

Napsal: 23 bře 2010, 00:02
od ESTRA
Když mě na Felicii odcházely žárovky, byl v háji regulátor na alternátoru.
:?
Když jsem na volnoběh přidal plyn, světla svítila víc. Určitě by se to dalo zjistit metrem. Taky to dost vysušilo baterku.
:(
Jirka

Napsal: 23 bře 2010, 06:34
od Honza_dy
EKKAR píše:Podobných vyfikundací je určitě na netu víc, problém je, že při absenci rozsvícených obrysovek vpředu, číslovek a zadních červených obrysovek nebudou svítit ani zákonem předepsané kontrolky na palubní desce. Tudíž pokud s takovou úpravou přijede auto na STK, s největší pravděpodobností NEPROJDE "bez ztráty kytičky". Za daleko přínosnější bych považoval náhradu těch mizerných bezpaticových "celoskleněných" 12V/2W žároviček (dobře je znám z palubovky a podsvícení přístrojů & ovladačů Favorita - bojoval jsem s nimi dost dlouho) za LEDky odpovídajících barev - jediný problém může být směrový diagram vyzařování v těch místech, kde se využívá světlo vycházející z baňky žárovky DO BOKU - zejména v podsvícení číselníků přístrojů. Tam je potřeba osadit LEDku otočenou mimo osu...
Z STK strach nemám, stačí mít v záloze jedno relé a to před kontrolou jednoduše vyměnit.
I když to stejně dělat nebudu, chováním to hodně připomíná oficiální automatiku, kterou máme namontovanou do aut v práci. Po otočení klíčku se prostě rozsvítí jen hlavní světla. Funkce kontrolek ani ostatních obvodů není nijak ovlivněna. POUZE se po úpravě dají vypnout obrysovky samostatně.
Závadu v elektrice nemám. Problém je spíš stáří žárovek současných a kvalita žárovek, které se dnes dostanou koupit v obchodech.
Ohledně LED, nemám s nimi v autě příliš dobré zkušenosti. I když se nastaví proud na +/-8mA tak Ledky odcházejí, protože zvláště v létě jsou tepelně namáhané a možnosti chlazení jsou dost omezené.

Napsal: 23 bře 2010, 07:45
od frantajetel11
Honza_dy píše: Ohledně LED, nemám s nimi v autě příliš dobré zkušenosti. I když se nastaví proud na +/-8mA tak Ledky odcházejí, protože zvláště v létě jsou tepelně namáhané a možnosti chlazení jsou dost omezené.
8O 8O 8O A cos tam dal za ledky??? Ještě se mi nestalo, aby mi odešla v autě ledka...

Napsal: 23 bře 2010, 08:21
od Dingo7
Pokud mu odchází v autě LEDky i když dá malý proud jima, tak je to jasné na problém v elektroinstalaci respektive dobíjení :wink:

Napsal: 23 bře 2010, 08:48
od breta1
Nedovedu si představit problém v instalaci nebo s nabíjením, aby to dokázalo zničit klasickou ledku s předřadným odporem....

Napsal: 23 bře 2010, 08:48
od Honza_dy
Moc mě chytáte za slovo. Dobíjení mám v pořádku.
Tohle vlákno jsem zde napsal jen proto, že by se eventuelně někomu mohlo hodit.
Ledky do palubovky dávat nebudu - hrozná drbačka a výsledek nic moc.

Napsal: 23 bře 2010, 08:52
od breta1
Honzo, každopádně díky za schema i za inspiraci.