Stránka 1 z 2

jednosmerny obvod z rezistormi

Napsal: 01 dub 2010, 20:12
od lacike
ahojte,potreboval by som pomoct z tymto obvodom,neviem ho vyriesit uz tri dni a tak pisem sem, vedla schemy su hodnoty rezistorov a pod nimi vysledky prudov a napeti .
Mne prud I1 vysiel 0.2A co naozaj malo vyjst 0.125A , aj simulator co mam ukazuje ze cez odpor R1 prechadza prud 0.125A ,aky je vzorec teda na vypocet tohto obvodu ked mne to nevychadza a skusal som vseliako kombinovat vzorec pre obpory? Za rady vopred moc dakujem ,ked budem vediet riesit el.obvody tak budem schopny radit na tejto stranke a pomozem ako aj vy mne :) . prikladam ako som riesil tento obvod ja a nevyslo to :

R34=R3*R4/R3+R4=40*10/40+10=8 ohm
R15=R1*R5/R1+R5 =20 ohm
R= R34+R15+R2=8+20+2= 30 ohm

celkovy prud I = I1 = U/R = 6/30 = 0,2A
-------------------------------------------------
pouzil som aj ine kombinacie ,prikladam jednu snich:

R25=R2*R5/R2+R5=1.904
R34=R3*R4/R3+R4=40*10/40+10=8 ohm
R= R25 + R34 + R1= 49,904 ohm

I=U/R=0.12 A

Napsal: 01 dub 2010, 20:26
od Andrea
Zkoušením všemožných kombinací se to neřeší, řeší se to hlavou.
Takhle to taky nedokážeš spočítat bez kombinování?

Napsal: 01 dub 2010, 21:51
od AmarokCZ
Správný postup kombinování odporů je v příloze...

Další řešení je přímý výpočet - viz druhá příloha...

Napsal: 01 dub 2010, 22:07
od kbulda
Výpočty Rudy Škalouda

Napsal: 01 dub 2010, 22:09
od Andrea
Když mu tu všechno vyklopíte, tak to bude mít nulový konečný efekt.

Napsal: 01 dub 2010, 22:10
od kbulda
Nemohl jsem se na to koukat.
Je tu někdo, kdo znal Rudu Škalouda ?

Napsal: 01 dub 2010, 22:12
od AmarokCZ
Andrea: když se dnes podívám okolo sebe, tak musím konstatovat, že pravděpodobnost, že to spočítá sám je malá.

Napsal: 01 dub 2010, 22:14
od kbulda
To aby tý školy radši nechal.
Vždyť už to má dost po lopatě.

Napsal: 01 dub 2010, 23:16
od jezevec
kbulda píše:To aby tý školy radši nechal.
Vždyť už to má dost po lopatě.
To asi nemůže, nebo to není příklad ze základky?

Napsal: 02 dub 2010, 06:36
od Yarda1
kbulda píše:To aby tý školy radši nechal.
Vždyť už to má dost po lopatě.
Vypadá to, že ze žáků co si nedovedli poradit s jednoduchými školními úkoly a dávali je k řešení na internet už vyrostli učitelé kteří to žákům nedovedou vysvětlit.

Napsal: 02 dub 2010, 07:11
od BOBOBO
S klidem se na mne zlobte , ale vzhledem k obsazení ZŠ a s jejich tisíce prázdninami , které mne při neustálém tlaku na mzdu značně s...ou , nepředpokládám , že povědomí o elektřině u absolventů je o mnoho větší než 0 . A poté když kantor výše si myslí , že má na co navázat , tak může vzniknout i tento příklad . Po pnějakých letech zkušeností si dovoluji tvrdit , že když by jste tento příklad zadali vyučeným elektrikářům po více než 5 letech praxe , tak více než 95% z nich to nespočítá ..... To se bude v menší míře týkat i absolventů SŠ , pokud nemá žák o problematiku vlastní zájem , je vše zbytečné a kolik jich takových je ?

Napsal: 02 dub 2010, 07:34
od Yarda1
BOBOBO píše:S klidem se na mne zlobte , ....
Nezlobím se a nechtěl jsem se vás dotknout, pokud jste učitel. Myslím že tenhle dotaz je charakteristický pro stav našeho současného školství, základním počínaje a vysokým konče - dotaz je sice ze Slovenska, ale v Česku to není lepší.

Napsal: 02 dub 2010, 07:36
od Crifodo
Vyučení elektrikáři z praxe hlavně zpravidla za celou dobu nenarazí na tyhle školní případy, které musel vymýšlet od stolu nějaký školometský pablb... jinou tradiční hovadinou bývaly krychle z odporů s napájením v rozích.
To, že jsou matematické typy, které se vyžívají v převádění nad a pod zlomkovou čáru a v závorkách, případně v urputnějších případech v integrálech a derivacích, na věci nic nemění. Po elektrikářích z praxe se obyčejně chtějí jiné věci.

Napsal: 02 dub 2010, 08:00
od BOBOBO
Ale ne . Reagoval jsem jen na jezevce , buldu , Andreu .

Napsal: 02 dub 2010, 10:13
od Wolfik
podle mého názoru...
tohle schéma je hovadina, ale žáci potřebují nějak pochopit, co to jsou seriově a paralelně řazené součástky a hlavně umět rozlišovat, co to je potenciál (napětí v libovolném bodě vůči zemi) a referenční potenciál a co to je napětí (rozdíl dvou potenciálů atd).
Setkávám se totiž, že ani borci-elektrikáři, co znám, tohle neznají a jejich znalosti vycházejí z "praxe" :roll: