Stránka 1 z 1

Napěťové špičky sítě versus ŘJ auta

Napsal: 20 led 2006, 09:50
od scol
Protože nepanuje jednotný názor, zda při dobíjení AKU je nutno jej odpojovat od sítě auta, rád bych znal odborný názor fundovaných teoretiků. Ptám se proto : Je schopna případná přepěťová špička ze sítě proniknout přes trafo, usměrňovač, filtr až do řídící jednotky je-li dobíječ navíc zatížen AKU? A když se jedná jen o dobíječ asi 70mA pro udržování kondice AKU?

Napsal: 20 led 2006, 10:14
od brtnik
pokud je to opravdu malý kondièní dobíjeè, je pøípadná sériová impedance (kapacita trafa, indukènosti pøívodù...) pro pøicházející pøepì￾ovou špièku ve srovnání s minimální paralelní impedancí (akumulátor) tak velká, že na svorkách akumulátoru potažmo v palubní síti se mohou objevit špièky v øádu max. jednotek voltù. Podstatnì vìtší pøepìtí generuje alternátor a palubní spotøebièe (spousta motorkù, jiskøících kontaktù atd.) za jízdy.
Pomineme-li hypotetický pøípad, kdy se atmosférické pøepìtí ze sítì (úder blesku) dostane pøes nabíjeèku a kabel do palubní sítì (a odtud dále pøes kola do zemì), takové nabíjení nemùže nic v autì ohrozit.
Trošku jiná je situace u "velké" nabíjeèky, záleží na její konstrukci a zpùsobu regulace proudu. Tyto nabíjeèky mohou mít naprázdo pomìrnì velké napìtí a v okamžiku pøipojení zapnuté nabíjeèky je energie pøepì￾ové špièky dostaèující k tomu, aby mohla poškodit elektroniku. Také v pøípadì pøechodového odporu na svorkách akumulátoru mùže napìtí v palubní síti stoupnout více, než je zdrávo (hlavnì u impulsních nabíjeèek). Tady platí pravidlo o nutném odpojení akumulátoru pøed nabíjením.

Napsal: 20 led 2006, 10:18
od jopein
Podle mého názoru 70 mA zdroj (pokud je OK) nemůže vytvořit s síti zapojené na akumulátor žádnou špičku.
Samozřejmě přepětí se do automobilu tímto shodou nepříznivých okolností (např.blesk, špatný izolační odpor transformátoru) může po kabelu zavléci.

Napěťové špičky versus ŘJ auta

Napsal: 20 led 2006, 10:54
od scol
Díky za odpověď. Myslel jsem si totéž, ale potřeboval jsem se utvrdit v názoru na věc. Myslím, že navíc je dobré k přívodu nabíječky ze sítě zapojit doutnavku, která může špičku alespoň částečně eliminovat.

Napsal: 20 led 2006, 11:00
od Návštěvník
Doutnavka nic nezmùže (má v sérii odpor cca 100kOhm). Pøepìtí ze sítì omezí jedinì sí￾ový filtr s vestavìnou ochranou proti pøepìtí (kombinace RLC, polovodièových svodièù a bleskojistky). Tady to ale opravdu bude zbyteèné.

Re: Napěťové špičky versus ŘJ auta

Napsal: 20 led 2006, 11:01
od jopein
scol píše:Díky za odpověď. Myslel jsem si totéž, ale potřeboval jsem se utvrdit v názoru na věc. Myslím, že navíc je dobré k přívodu nabíječky ze sítě zapojit doutnavku, která může špičku alespoň částečně eliminovat.
Kup si raději přepěťovou ochranu
http://www.mironet.cz/default.asp?CatId=1465
http://www.lan-shop.cz/prepetove-ochrany
na netu je jich plno

Přepěťová ochrana versus ŘJ auta

Napsal: 20 led 2006, 12:30
od scol
Vaše rady beru na vědomí a všem děkuji za pomoc

Napsal: 10 úno 2006, 05:13
od DjRix
Chlapi sakra měli jste někdo někdy kochlou ŘJ z nějakýho auta?? Na přívodu napájení je transil jako kráva a další sada kondenzátorů,ten transil spolehlivě jakoukoliv špičku zachytí,tudíž bych se nebál ani velké nabíječky píchlé na aku v autě (prakticky odzkoušeno).

Napsal: 25 úno 2006, 12:00
od Návštěvník
Muže mi nìkdo poradit,pøi svaøování na autì,co všechno musím odpojit abych nìco neodpálil?

Napsal: 25 úno 2006, 12:17
od Raptor181
Rozhodne by som odpojil baterku....