Stránka 1 z 1

Problém s regulací PWM

Napsal: 29 dub 2010, 11:07
od Vogon
Přeji pěkný den.

Mám problém s regulací ss motorku 40W. Potřeboval jsem aby motorek nabíhal plynule od nuly do 100%.
Zbastlil jsem komparátor pily se dvěma OZ. Na výstupu OZ jsou pulsy s amplitudou 11,1V, v krajní poloze ss napětí.
Potud v pořádku. Na D FETu proti +12V je napětí dle průběhu na obrázku.
V okamžiku roztočení motorku se pulsy "podloží" ss napětím, které se přidává výkonově k pulsům a "předtáčí" mi motorek, takže je nemožné nastavit malé otáčky.
Je to zaviněno motorkem, protože při čistě odporové zátěži se to chová normálně.
Nenapadá někoho co stím? Co mám kde odrušit nebo jak jinak upravit spínání tranzistoru?
Děkuju.

Napsal: 29 dub 2010, 11:20
od forbidden
Měl by pomoct tvrdší budič MOSFETu. Zkus tam dát tzv. totemový budič. Koukni se ke mě pro inspiraci: http://www.tosi.cz/elektro.html#pwm_reg

Napsal: 29 dub 2010, 11:28
od Standa33
Místo toho odporu 150R v napájení, zapoj diodu, paralelně k diodě u toho motoru zapoj kond (10nF až 100nF). Paralelně k ZD 18V v gate zapoj odpor cca 500R - 1k.

Re: Problém s regulací PWM

Napsal: 29 dub 2010, 12:23
od Hill
Vogon píše:....V okamžiku roztočení motorku se pulsy "podloží" ss napětím, které se přidává výkonově k pulsům a "předtáčí" mi motorek, takže je nemožné nastavit malé otáčky....
To stejnosměrné napětí si vytváří motorek sám tím, jak se otáčí - v mezerách, kdy do něj nejde proud, tam naměříš elektromotorické napětí - prostě se chová jako dynamo. Když se netočí, nenaměříš tam nic.
Prověříš to snadno - dej do série s motorem diodu a měř napětí před ní a za ní. Před diodou naměříš jen PWM, za diodou je i s tím indukovaným napětím, které se tam nemohlo dostat odjinud, než indukcí pohybem vinutí motoru v magnetickém poli.
Když tem motorek zatížíš, určitě pojede od hodně malých otáček. Jestli chceš plynule úplně od "nuly", pak ho od ní musíš něčím "utrhávat" a to nejlíp na obě strany, aby byl už v pohybu, když do něj pustíš impulsy.

Pro "utržení" kotvy z klidu pomůže u většiny motorků s permanentním magnetem jen buzení můstkem tak, aby při nulových otáčkách kmital na místě. Když je kotva v "mikropohybu", snadněji ji dostaneš do pomalého chodu. Při analogovém řízení jsme to řešili tak, že na můstek napájení motoru se přivedlo ovládací napětí a současně trochu střídaviny přímo z trafa. Ovšem poloha hřídelky se sledovala zpětnovazebně optickým snímačem.

Napsal: 30 dub 2010, 07:45
od Vogon
forbiden: Děkuji ale bohužel změna způsobu buzení to nevyřešila.

Hill: Skutečně to napětí je indukované napětí z rotoru motorku. Nevím proč, jsem si myslel, že indukovaný proud z běhu naprázdno mezi pulsy, bude opačného směru než budící proud. A že tento proud je vyzkratován antiparalelní diodou. Ve skutečnosti ten motorek vyrábí střídavé napětí které je tou antiparalelní diodou usměrněno, přesněji vyzkratovány záporné půlvlny.
Celé zařízení je koncipováno jako přenosné, napájené z baterie a vyrábět ještě k tomu měnič na pohyb kotvy se mi nechtělo; tohle je jen prototyp bude jich celkem asi patnáct.
Pomohl odpor 30R paralelně k motorku. Brzdí motorek v mezeře mezi pulsy a zkratuje indukovaný proud. Zvětšený proud regulátorem nevadí, a baterie je dostatečně "tvrdá" i na tu zátěž navíc.
Dík za nápady a vysvětlení.

Celý problém vznikl proto, že příjemce zařízení mne přemluvil k drahému motorku s velkým počtem, nevím kolik, kontaktů na komutátoru. Při pokusech jsem používal levný motorek z modelářské vrtačky, který to nedělal. Otáčky byly i při zatížení téměř stejné jako při chodu naprázdno. Měl pouze šest kontaktů na komutátoru.

Napsal: 30 dub 2010, 09:32
od Andrea
Tak ten spínač doplň druhým FETem na půlmost.

Napsal: 30 dub 2010, 11:48
od Vogon
Aha, to mě nenapadlo. Zkusím to.

Napsal: 30 dub 2010, 13:22
od Hill
....Ve skutečnosti ten motorek vyrábí střídavé napětí které je tou antiparalelní diodou usměrněno, přesněji vyzkratovány záporné půlvlny....
Trochu tě vyvedu z omylu: ten motorek s komutátorem se při přerušeném napájení chová jako normální dynamo a generuje stejnosměrné napětí. Usměrňuje střídáním lamel pod kartáčky.
Antiparalelní dioda tedy nemá co usměrňovat, ta chytá jen indukční špičky vzniklé při zavření tranzistoru.
A brzdí zkratem, když tím motorkem začneš točit opačným směrem.

Napsal: 30 dub 2010, 15:03
od Vogon
Skutečně je to tak.
Kroutí se mi tu dva motorky a pokud se ten motorek roztočí tak při volném doběhu produkuje ss napětí shodné polarity.

Napsal: 30 dub 2010, 21:40
od PeteBurns
Akosi tomu nerozumiem..ak sa na motorčeku otáčaním indukuje napätie v tej istej polarite, nemalo by sa toto napätie pri zopnutí odčítať od napätia zdroja? Píšeš, že sa toto napätie pripočíta ku napätiu zdroja :? Hille, nemohol by si to nejako bližšie objasniť? :oops:

Napsal: 02 kvě 2010, 10:59
od masar
Než se toho ujme Hill, nechceš se napřed podívat do učebnice? :wink:

p.s. A tohle ti také nic neříká? 10 - 5 = 10 + (-5)
:wink:

Napsal: 02 kvě 2010, 13:35
od PeteBurns
8O no ani moc nie, stále to bude iba päť, nie pätnásť :? Asi počkám na toho Hilla :lol: