Stránka 1 z 2

Yamaha RX-396RDS, nejde zapnout

Napsal: 29 dub 2010, 20:22
od Hafan
Ahoj kucííí a případně holky :wink:
Pomůžete mi prosím s opravou tohoto zesíku ? Mám základní znalosti elektroniky i když jsem to vystudoval (15let zpět) nemám moc znalostí z praxe. Dále mám multimetr, mikropájku a hromadu pozitivního myšlení a důvery ve Vaší pomoc :wink:

Zesík jsem koupil z frcu samozřejmě jako plně funkční bez možnosti ho vyzkoušet a co čert nechtěl a prodejce určo věděl, že syčák nejde zapnout :cry: Měl to být dárek pro otce, narozky má za měsíc :(


Když ho dám do zásuvky, tak se nerozsvítí ani standby diodka (teda nevím jestli svítit má). Z manuálu jsem vyčetl, že z procáku se nejspíš spíná tranzistor pro sepnutí napájení. Zatím to mám jenom oddeklováno a jenom jsem koukal a nevrtal se v tom. Potřeboval bych poradit čím konkretně začít, co udělat, jak vyzkoušet.

Mooooc děkuji za případnou pomoc
Tomáš
PS: Pokud by někdo potřeboval, mám na oplátku vysoce nadstandardní znalosti LCD modulů, jejich vad, původců, řešení a s tím vše související :wink:
Jo a ještě sháním modul do LCD TV, modul: LG Philips LC320W01 (SL) (A1), to jentak mimochodem kdyby někdo náááhodou měl :roll:

Napsal: 29 dub 2010, 21:13
od DiGiCo
Tak určitě v první řadě proklepnout zdroj jako takovej. STBY ledka by pravděpodobně měla svítit i při vypnutém hlavním zdroji (je spínaný relátkem RY102), takže zjistit funkci SUB POWER SUPPLY a napájecí cestu (značená jako 12S přes stabilizátor Q1) do CPU. Vypadá to, že by to klidně mohla být prkotina typu studeňák atd...

Napsal: 29 dub 2010, 21:14
od cabernet
Moja Yamaha svieti len vtedy, ked ju vypnem s dialkovym ovladacom. Pokial mas manual a nevies, kde zacat, skotocne nemas moc skusenosti, ale postupoval by som samozrejme od kontroly napajacieho zdroja. Podla schemy sa musis jednoducho odrazit. Pokial ma byt zariadenie spinane a vypinane tlasidlom ON/OFF, a zdroj je OK, tak by som sa zameral prave na cestu toho tlacidla a ako pises, dojdes az ku procesoru.
Nieco zmeraj a potom prip. napis nieco konkretne a budeme sa snazit ti pomoct.
Trochu nechapem, ze sa nevies odrazit pri tejto zavade, pritom pises, ze mas super skusenosti s LCD TV.
Tak skus nieco namerat, zistit.

Napsal: 30 dub 2010, 15:54
od Hafan
Ahoj,
tak jsem do toho dal a zjistil jsem toto:
Začal jsem vizuální kontrolou celého spojení POW a +12S až do procesoru a propípnul jsem si to, všechny spoje OK. Studeňáky jsem nikde neobjevil.

Pokračoval jsem měřením trafa T101, na výstupu podle manuálu má být AC 12,66V, já naměřil 11,6V. Dál jsem měřil napětí mezi E a +12S ve spoji CB104 a naměřil jsem E-+12S 7V (stejnosměr) a E-POW také 7V (stejnosměr), v manuálu napětí psané není. Sice jsou všude označeny TP, ale nikde žádná tabulka kolik a co se na těch testpointech má naměřit. Takže do procesoru jde těch 7V, hádám, že podle označení linie +12S by tam mělo jít plných 12V, je to tak ?.
Dále jsem změřil zda i za těchto podmínek něco naměřím na výstupu z procesoru který spíná tranzistor Q122. I po sepnutí tlačítka power se nic neukázalo, předpokládám, že díky nízkému napětí procesor nepremává :)

Pak jsem zkusil odpojit spoj CB104 a změřit znovu napětí na zdroji. Výsledky jsou takovéto:
Trafo AC13,6V
E- +12S 19,4V (stejnosměr)
E- POW 19,4V (stejnosměr)

Jak bych si měl vyložit měření a co bych měl provést teď ? Je možné přemostit tranzistor Q122 a donutit tak relátko sepnout bez toho aby se mi něco odpálilo ? Nechci riskovat total šáde.

to cabernet: Zkušenosti mám pouze s LCD panely s celými LCD TV ne. Tam je ta diagnostika o něčem jiném, tam je to hlavně o mikroskopu, osciloskopu a o tom samotném "skle" o krystalech, spojích v LCD, adresování řídících členů, systeméch řízení, taková ta klasická elektronika je tam spíše okrajová věc :) A hlavně tam mám praxi více než bohatou, takže vím kam šáhnout jak a na co koukat. Stejně asi jako každý z Vás co mi pomáhate, vy otevřete kryt zesilovače, zavětříte a už víte co máte vyměnit a u mě je to podobně, kouknu na sklo na televizi a hned vím podle toho co vidím, co je za problém :) Ale když si to vyměníme, tak se oba budeme trápit hodiny než na to přijdem, jestli vůbec :-D

Díky moc za pomoc.

Obrázek

Napsal: 30 dub 2010, 16:33
od michal12
Nejdřív bych zkontroloval C149. Je dost možné, že problém bude jenom v něm. Ale pokud je v pořádku tak je na té +12S větvy nadměrný odběr proudu a bude potřeba zjistit co ji přetěžuje. Pokud se dívám správně tak je z ní napájený jenom regulátor +5V a resetovací odvod na desce s CPU.

Napsal: 30 dub 2010, 18:03
od Hafan
Jakým způsobem mám otestovat ten C149 ? Já to většinou dělám výměnou :-D Ale všude už je zavřeno a já nemám náhradní :?

A jak otestovat ten regulátor +5V a ten resetovací obvod na desce CPU ? Koukal jsem, že tam jsou vyznačené testpointy, ale bez osciloskopu se koukám neobejdu, ten mám jen v práci :(

Díky

Napsal: 30 dub 2010, 19:03
od Hafan
Nakonec jsem objevil jeden kondík a vyměnil jsem ho za ten C149. Vše zůstalo při starém, hodnoty ani funkce se nezměnily.
Ale pozor na desce CPU jsem objevil bastl, viz foto, spojuje katodu D4 s linií E. Koukám podle schematu to má něco společného s regulatorem +5V. Vypadá to na nějaký odpor, podle barevného značení ale nejsem schopen zjistit hodnotu, nedá se říci který krajní proužek je blíže kraji :( Barvy jsou hnědá, černá, žlutá. Ani funkce mi není jasná.

Co vy na to straníci ? :)

Napsal: 01 kvě 2010, 10:34
od michal12
Takhle je to nepochybně už z výroby. I když my teda není účel té úpravy jasný (že by omezení životnosti Q1 ??). Každopádně je potřeba ten regulátor zkontrolovat. Po změření napětí na Q1 by mohlo být vše jasné. A pokud ne, tak bych zkusil vypájet jednu nožku D3, následně D4 (postupně) a takto vystopovat závadu. Že by byla závada v RESETovacím obvodu si nemyslím ale vyločit se to samozřejmě nedá. Na vše musí stačit voltmetr a popř. zkušečka přechodů na DMM, na osciloskop zatím zapoměn, pokud nemáš v pořádku ani napájení tak by Ti stejně k ničemu nebyl. Ve schématu jsou popsána napětí téměř ve všech bodem a vývodech IC takže by to snad neměl být takový problém dát dohromady..

Napsal: 01 kvě 2010, 11:22
od DiGiCo
Tak obvod kolem Q1 funguje jako stabilizátor napětí +5V pro CPU, čili funkce je jasná - musí za ním být 5V. Pokud je tohle OK, tak bych se zaměřil na to, jestli správně funguje tlačítko Standby / On, předpokládám, že je tam použitý nějaký "mikrospínač" a realita je taková, že tato tlačítka (resp jejich vnitřní kontakty) často a rychle podléhají oxidaci. Vadný procesor beru jako poslední možnou variantu. Jo a ten bastl, cos vyfotil, je podle mého blokovací keramický kondík.

Napsal: 01 kvě 2010, 11:52
od michal12
To je samozřejmě pravda, jenomže on má na +12S větvy jenom 7V. Filtrační C149 už měnil.

Napsal: 01 kvě 2010, 13:41
od DiGiCo
Jo, blbě jsem si to přečetl... To skutečně vypadá na přetížení v obvodu toho regulátoru, nicméně zapojení je tak triviální, že nebude problém v tom najít závadu. Taky by samozřejmě šlo odpojit napájení CPU (pin 16) a změřit, co to udělá s napětím u stabilizátoru. Pokud by se to srovnalo, pak bohužel asi CPU KO.

Napsal: 01 kvě 2010, 18:04
od Hafan
Tak jsem zkusil změřit napětí na pinu 16 CPU (E-16pin), tam bylo jen 2,6V.
Na odpájení pinu 16 v domácích podmínkách si netroufnu, to udělám případně v práci pod mikroskopem a Wellerkou, teď jsem vyndal tranzistor Q1 z obvodu regulátoru a zkusil jsem ho dát do multimetru (hFE) ukázalo to hodnotu 295.
A teď se dostávám k tomu co by mě zajímlo, pamatuju si, že hFE bylo zesílení tranzistoru a co mi vlastně ten multimetr ukázal ? A je to dobře nebo špatně, z datasheetu je to v rozsau.
A druhá věc, jak otestuju ten tranzistor jestli je opravdu v pořádku. Když jsem šátral v paměti, tak tranzistor jsou v podstatě dvě diody zapojené proti sobě a podle toho jestli NPN nebo PNP mají společnou katodu nebo anodu která plná funkci báze, je to tak ? Takže když vemu multimetr a dám test diody, tak by mi neměl ukázat nic ať měřím směr kolektor emitor a obráceně, je to tak ? Jinak tranzistor je to 2SC1740S.

Děkuji za další směrování. Já vím pro Vás je obvod triviální, ale pro mě .... :lol:

Napsal: 01 kvě 2010, 19:37
od DiGiCo
Tak on nemusí být v háji jen ten tranzistor, v tom obvodu jsou i další součástky a jako první bych se zaměřil na polovodiče (přerušení / průraz) a elektrolyty (ztráta kapacity / zvýšení ESR). Kontrolní otázka - co se stane s napětím +12VS po vyletování toho tranzistoru Q1? Naskočí na správnou úroveň? Pokud ano, je nejspíš problém v obvodu regulátoru, pokud ne, tak v některé z dalších větví, která je na toto napětí pověšena - viz "timing circuit" a obvody kolem tranzistoru Q4, oboje na schématu "operation", strana 31.
Tranzistor se nejsnáze otestuje obyčejnou diodovou zkoušečkou, na přechodech B-C a B-E by se měl ukázat úbytek cca 0.7V v propustném směru, v závěrném směru pochopitelně musí měřák ukázat nekonečno. Nejčastější závadou bývá průraz jednoho nebo obou přechodů - pak je na nich úbytek 0V. Na měření zesílení bych se v tomhle případě vykašlal, je zbytečné dolovat tranzistory z plošňáku-
Odpojit napájení CPU jde i jinak, než odletováním příslušného pinu, v tomhle případě například vyletováním katody D.

Napsal: 05 črc 2010, 13:26
od Hafan
DiGiCo píše:Tak on nemusí být v háji jen ten tranzistor, v tom obvodu jsou i další součástky a jako první bych se zaměřil na polovodiče (přerušení / průraz) a elektrolyty (ztráta kapacity / zvýšení ESR). Kontrolní otázka - co se stane s napětím +12VS po vyletování toho tranzistoru Q1? Naskočí na správnou úroveň? Pokud ano, je nejspíš problém v obvodu regulátoru, pokud ne, tak v některé z dalších větví, která je na toto napětí pověšena - viz "timing circuit" a obvody kolem tranzistoru Q4, oboje na schématu "operation", strana 31.
Tranzistor se nejsnáze otestuje obyčejnou diodovou zkoušečkou, na přechodech B-C a B-E by se měl ukázat úbytek cca 0.7V v propustném směru, v závěrném směru pochopitelně musí měřák ukázat nekonečno. Nejčastější závadou bývá průraz jednoho nebo obou přechodů - pak je na nich úbytek 0V. Na měření zesílení bych se v tomhle případě vykašlal, je zbytečné dolovat tranzistory z plošňáku-
Odpojit napájení CPU jde i jinak, než odletováním příslušného pinu, v tomhle případě například vyletováním katody D.
Tak se opět vracím k tématu, nedokončil jsem to z nedostatku času a starostí. Kterou tu diodku mám odpájet abch zjistil jestli je v čudu ten procák ?
Děkuji znovu za pomoc

Napsal: 18 dub 2011, 03:03
od Hafan
Tak nakonec mě "neodpověď " dohnala k vlastnímu hledání pravdy o nefunkčnosti. :D Postupným procházením celé větve, odpojováním, měřením a zpětným připajováním jsem se neodvratně blížil až k procesoru. Nakonec se mi podařilo odpojit pin procesoru, který byl pověšen na té větvi, veškerá napětí skočila do normálu.

Takže kaput procák :( Měl jsem z toho smíšené pocity. Na jednu stranu dobrý pocit, že se mi podařilo odhalit škůdce, ale na druhou stranu zklamání ze zjištění, že tato vada je prakticky neopravitelná :(

Jinak všem děkuji za pomoc, bez vás bych to nezvládl ...