Stránka 1 z 2

Čím navrátit kluznost tahovému potenciometru?

Napsal: 04 čer 2010, 23:08
od Hifista
Tahové poťáky po použití čistícího spreje drhnou - již nejdou kluzně, takže jsem zkoušel promazání vazelínou A OO, pak silikonovou, ale není to ono.
Kdysi prý byl nějaký recept na mazadlo v AR-ten jsem ale neobjevil.
Má někdo nějaký tip na obnovení kluznosti těchto potenciometrů, anebo ví někdo co se používá při výrobě?

Napsal: 04 čer 2010, 23:25
od kokun
Drhnou po sobě díly vyrobené z umělých hmot - zkus na ty třecí plochy (namazané tím KONTOXem) nasypat trošku práškového grafitu. KONTOX se částečně vypaří, ale mezitím se ten grafit rozetře po styčných plochách.
Grafit je určitě lepší, než viskózní mazadla.
A kde vzít práškový grafit? Používám k tomu starou tužku "verzatilku" a "ostřítkem" nastrouhám tuhu (měkčí: 1, 2, či HB) přímo na místo 8O

Čištění potenciometrů

Napsal: 04 čer 2010, 23:25
od Hejzlar
Dříve se požíval na chrastění, škrábání, atp. prostředek RENOL, ve skutečnosti je to prostředek na čištení nábytku zvaný leštěnka pod obchodním názvem DIAVA, červená tekutina obsahující čistící prostředek a silikonový olej.
To jsme používali na radiotelevizních opravnách. Na půl roku to pomůže. :D

Napsal: 04 čer 2010, 23:32
od rnbw
Diava patri na nabytok a nie do elektroniky.

Napsal: 04 čer 2010, 23:32
od Hifista
S tím grafitem jsi mně převedl na nový nápad - v práci se používá na některé věci grafitová vazelína. Na ni jsem si nevzpomněl, takže udělám další pokus.

Napsal: 04 čer 2010, 23:38
od Hifista
K té Diavě: v době kdy zde neexistovaly žádné Kontoxy apod. se používala téměř výhradně červená Diava a fungovala skvěle. Nedávno jem zrovna četl nějakou diskusi na toto téma byl tam závěr, že dnešní Diava je nějaký náhražkový šmejd a není na tyto účely nejvhodnější.

Napsal: 04 čer 2010, 23:56
od kokun
To Hifista (a hlavně Hejzlar)
Tak to bude - taky jsme ji používali, ale k tomu, aby se odstranilo "chrastění" potenciometrů.
To Hifista
Tys však vznesl dotaz - jak odstranit "drhnutí" (pochopil jsem jako: "drhnoucí-špatný posuv") a k tomu jsem se vyjadřoval (nikoliv ke "chrastění") - použitím grafitu 8O
S tou grafitovou vazelínou můžeš rovněž uspět.

Napsal: 05 čer 2010, 01:06
od EKKAR
Napatláním "grafitky" čili mazacího tuku AG-3 do potenciometru ho zasereš a "díky" vodivosti grafitu můžeš taky kompletně rozházet jeho odporovou hodnotu. Nastrouhej do něj trochu suchého mýdla nebo suchého parafínu. Parafín je lepší, protože nenavlhne a nezapatlá nic kolem.

Napsal: 05 čer 2010, 07:40
od Davidus
http://www.ges.cz/g-13-25-ges08003136.html co tohle? na ty plastové díly

Napsal: 05 čer 2010, 18:31
od kokun
Tak tady "někdo o voze a jiný o koze" - minimálně Hejzlar a EKKAR - anebo já mám "dlouhé vedení" a blbě jsem to pochopil 8O
Jak jsem už psal, pochopil jsem celý problém tak, že se vůbec netýká odporové dráhy (tj. "chrastění" :o ), ale mech. vodicích částí (a problémů s jejich "drhnutím" a namazáním (kvůli plynulosti chodu) :roll:

Napsal: 05 čer 2010, 19:46
od Cust
kdyby jste někdo chtěl čistý grafit (ne to bláto v tužkách), tak můžu věnovat - neposílám...

Napsal: 05 čer 2010, 19:49
od Hill
Plastové vedení jezdce jde dobře namazat práškovou Molykou (MoS2), tedy, pokud se k ní člověk dostane.
Ani když se trochu dostalo na dráhu, nepozoroval jsem změnu parametrů. Stačí nabrat trochu na párátko, nanést na vodicí plochy a rozetřít. Nevýhodou je, že strašně špiní a špatně se myje, protože i z mýdla a saponátů si nic nedělá. Chce to tedy raději po troškách a opakovat, než se to pokoušet nanést a rozetřít všechno najednou.

Napsal: 05 čer 2010, 19:49
od Davidus
kokun píše:Tak tady "někdo o voze a jiný o koze" - minimálně Hejzlar a EKKAR - anebo já mám "dlouhé vedení" a blbě jsem to pochopil 8O
Jak jsem už psal, pochopil jsem celý problém tak, že se vůbec netýká odporové dráhy (tj. "chrastění" :o ), ale mech. vodicích částí (a problémů s jejich "drhnutím" a namazáním (kvůli plynulosti chodu) :roll:
ano s tím souhlasím - čím víc příspěvků tím víc abibas

ještě jsem chtěl říct že taky do těch potíků dávam silikonovou vazelínu, ale jen k ose, nikoli na dráhu, tam v žádném případě nepatří. Podobný problém jsem měl s isopropanolem, zanechal tenkou vrstvičku nějakého sajrajtu bílého, zbylo jen proplachovat a proplachovat dokud se to neodstranilo. Dráha musí být čistá, naleštěná, ty čistící přípravky na tom mohly něco zanechat, takže asi vyleštit nějakým suchým hadříkem i dráhu.

Napsal: 05 čer 2010, 20:24
od EKKAR
Nevím, kdo je míněn tím vyjadřováním se o dopravním prostředku a o bílém chlupatém rohatém domácím smrduto-mléko-dárci. Já to myslel tak, že i když chci namazat KLUZNÉ VODICÍ DRÁHY TAHO-POTU, tak bych měl používat mazací prostředek, který ani při proniknutí na odporovou dráhu neovlivní její vlastnosti - a to grafitka udělá spolehlivě, na to můžete vzít jed. Radil jsem nevodivé prostředky (suché mýdlo nebo parafín), které zlepší kluzné vlastnosti plastových vodítek a ani při případném průniku na odporovou dráhu neovlivní elektrické vlastnosti toho taho-potu.

Napsal: 05 čer 2010, 21:05
od voodoo400
Ja by som tam dal JONISNOT, taka lepiva tahava vazelina na plasty, pouziva sa na mazanie plastovych radiacich rukojeti na bicykloch. Vyraba ju SRAM, balena je v striekacke, kupit sa da v bike-obchodoch Namazane diely maju medzi sebou maly rozdiel medzi pokojovym a pohybovym trenim.