Stránka 1 z 1

Pomoc s uhlovou brúskou (flexa)

Napsal: 23 čer 2010, 16:08
od RomanHalahija
Mam problém s brúskou, je na nej prerazená KOTVA , chcem sa opýtať ako sa dá zmerať ROTOR,alebo čím sa meria.
Veľmi pekne Dakujem za radu!!!

Napsal: 23 čer 2010, 17:02
od ohryzek36
Už se to tady několikrát probíralo (s ne úplně jasnými výsledky :) ), ale já jsem začal v práci test rotoru (u smontovaného motoru) praktikovat takto:
1. vytáhnout uhlíky (nestačí jen odpojit - motor se klidně roztočí slabě i tak)
2. překlenovat uhlíky - aby byly vlastně zapojené obě polovičky statoru za sebou.
3. odmontovat cokoliv co má ten motor pohánět (u flexy to půjde těžko)
4. zapojit takhle upravený motor da 230~ přes žárovku (což je důležité) - v práci používám 500W, v nouzi i 200W nebo 100W - jinak vyrazí jističe (ano, na žárovky byla bruselem uvalená klatba, potřeba mít zásobu)
5. Jestli motor stojí, nebo se pomalu točí pořád do kola (pozor, aby se nepřehřál stator), tak je OK, jestli se točí na různé strany a vždycky se zastaví na jednom místě, tak je někde mezizávitový zkrat a rotor je na odpis.

P.S: nejspíš sice budou i nějaké jiné a lepší metody, tahle bude mít taky nějaké mouchy, zatím jsem to zkoušel jen párkrát (většinou je rotor viditelně K.O. a není potřeba ho zkoušet)

P.P.S: Na 90% bude bruska v háji.

Re: pomoc s Uhlovou brúskou (flexa)

Napsal: 23 čer 2010, 18:24
od mirosne
RomanHalahija píše:Mam problém s brúskou, je na nej prerazená KOTVA , chcem sa opýtať ako sa dá zmerať ROTOR,alebo čím sa meria.
Veľmi pekne Dakujem za radu!!!
Neni čo merať,rotor je zhorený :cry:

Přesunuto, Killroy

flexa

Napsal: 23 čer 2010, 21:50
od niko231
Já to zkouším tak, že změřím izolační stav Megmetem mezi kolektorem a plechama rotoru a pak Digoohmem odpor jdnotlivých vinutí vedle sebe na kolektoru, měl by být shodný u všech lamel v malé toleranci.

Napsal: 24 čer 2010, 08:18
od BOBOBO
Jak psal ohryzek36 není to vždy 100%ní , ale pokud komutátor tzv. hoří , bývá na 90% vadný rotor , pak na několik procent i stator ! a pak i další závady . I v tomto případě 16a jistič většinou nevyhazuje . Jen taková maličkost , pokud motor s touto závadou osadíš novými uhlíky , máš je za chvíli shořaté . Rotor je velmi mechanicky i elektricky namáhaná a poddimenzovaná součást a proto odchází . Ale v dnešní době je to u tohoto druhu strojů tzv. kurvítko , které by mělo po těch 2 letech záruky odejít a to i s tím , že některé obchody Ti už při koupi řeknou , že reklamace rotorů neberou jako reklamační závadu (sic!) , tam nekupovat . Vím , že to není pro člověka , který tyto stroje běžně neopravuje to , co nechce slyšet , ale nejjednodušší je cvičně vyměnit . Já jsem jednou až po této akci zjistil , že zvýšené sršení na komutátoru způsoboval špatný síťový vypinač .

Re: flexa

Napsal: 24 čer 2010, 21:28
od ohryzek36
niko231 píše:Já to zkouším tak, že změřím izolační stav Megmetem mezi kolektorem a plechama rotoru a pak Digoohmem odpor jdnotlivých vinutí vedle sebe na kolektoru, měl by být shodný u všech lamel v malé toleranci.
Jo, na to jsem vlastně zapoměl - na tohle využívám pro změnu PU184 (revizní přístroj) - na průraz to má měření izolačních odporů (do 20MΩ při 500V) a na vinutí stačí u větších motorů (nad KW) stačí stupnice na měření ochranného vodiče - je jen do 20Ω, při otáčení rotorem se nesmí odpor moc měnit a obě poloviny statoru by měly mít odpor taky stejný :wink: .

Já ale takové pokročilé měření moc často nedělám - většinou stačí metoda "podívu se a vidím" 8-) a hned je jasné, co se stalo. Jen tak 1-2x do roka je nějaký hrozný zádrb (vymění se rotor, stator, ložiska, uhlíky a ložiskové štíty a ono to furt hoří - zrovna teď je to období :evil: ), kdy to už člověku hlava nebere a měřit se musí :D