Stránka 1 z 2

Jednoduchy stabilizator s LM317

Napsal: 16 črc 2010, 11:18
od Schamann
Potrebuju vyresit napajeni jednoho mericiho pristroje v nakladnim voze.
problem je ze v okamziku odpojeni bateriaku (asi nejaky zkrat) na kratkou dobu klesne v aute napeti baterie na cca polovinu a po dokonceni prepnuti je zase vse v poradku. zarizeni napajim primo z baterie. cely pokles trva pouze zlomek sekundy. ale ovlivnuje to vyrazne ten muj pristroj.

chtel bych se zeptat jestli pro "vyrovnani" toho skoku bude stacit nejaky jednochuchy stabilizator neco jako:

http://pctuner.blog.cz/0706/stabilizovany-zdroj-s-lm317
(varianta na obrazku 2)

nebo musim pouzit nejakou zcela jinou konstrukci?
z datasheetu LM317 nejsem nijak moudrej a z charakteristik mi nic nerika, jestli po nejakou dobu udrzi 12V i pri nahlem poklesu napeti treba na 6V.
Predpokladam, ze pokud bych pouzil nejaky velky kondenzator C1 mohlo by to na ten zlomek sekundy stacit. merak ma odber pouze nekolik miliA, takze LM317 by to mel bez problemu zvladnout.

Ted nevim jestli se vubec LM317 jeste vyrabi, ale predpokladam ze jsou nejake relevantn nahrady.
Diky za konzultaci.

Napsal: 16 črc 2010, 11:32
od rnbw
Nepotrebujes stabilizator, ale diodu a kondenzator.

Re: Jednoduchy stabilizator s LM317

Napsal: 16 črc 2010, 11:50
od jogo
Schamann píše:.....z charakteristik mi nic nerika, jestli po nejakou dobu udrzi 12V i pri nahlem poklesu napeti treba na 6V.....
Len laicky:
- stabilizátor "vhodným privieraním ventilu" stabilizuje prívodné napätie na požadovanú nižšiu hodnotu, nevidím preto dôvod, prečo by mal na výstupe udržiavať nejaké vyššie napätie, než naň práve privádzame...

...asi by som skúsil do cesty od bat. zapojiť diodu, za ňu dostatočne veľký kondenzátor a za tým stab. V prípade poklesu napätia na bat. sa tento pokles za diodou neprejaví - až do doby zníženia napätia na kondenzátori pod kritickú hranicu, čo by pri malom odbere na mžik mohlo vyhovovať (zase len laicky :) )

Napsal: 16 črc 2010, 12:01
od Schamann
Stabilizator podle me stabilizuje - tedy bych rekl ze by mel podle meho laickeho nahledu - udrzovat pozadovanou hodnotu. proto jsem hledal nejake takove zarizeni, ktere "udrzi 12V" kdyz na vstupu bude lehce mene nebo lehce vice.

Napsal: 16 črc 2010, 12:03
od Andrea
Schamann píše:Stabilizator podle me stabilizuje
Stabilizátor (lineární) sice stabilizuje, ale jen směrem dolu, na vstupu potřebuje min o 2V víc než je jmenovité napětí na výstupu.

Napsal: 16 črc 2010, 12:09
od Schamann
smajda lidi copak se s vama chci hadat? rikam pouze jak ja - laik - jsem dosel k nazvu stabilizator.

Proto jsem sem napsal a hledam reseni, pokud mi staci kondik a dioda je to super, diky za radu. vyzkousim, uvidim, pokud ma nekdo lepsi nebo jine reseni rad se poucim.

ale rozhodne tu nechci vyvolat debatu o tom jak funguje a co dela stabilizator, diky.

Re: Jednoduchy stabilizator s LM317

Napsal: 16 črc 2010, 12:30
od jogo
Schamann píše:.....Len laicky:
- stabilizátor "vhodným privieraním ventilu" stabilizuje.....
stabilizuje - nevyrába

Nejde o hádanie. Ale o debatu áno. Osobne by som bol takejto debate vďačný, pretože ma naučí niečo, čo neviem. A momentálne riešim.

Napsal: 16 črc 2010, 12:31
od Andrea
Schamann píše:smajda lidi copak se s vama chci hadat?
To nevím, co chceš, ale nedoporučovala bych ti to. :twisted:

Napsal: 16 črc 2010, 12:35
od jogo
:lol: napadlo ma pred tým (na odľahčenie) to parafrázovať, ale zdržal som sa:
"smajda lidi copak se s vama dá hádat?"

Napsal: 16 črc 2010, 12:35
od BOBOBO
No vidíš a co by jiní za rady dali , ale jest okurkovka i na EB .

Napsal: 16 črc 2010, 12:36
od Yarda1
Napadlo mne (přímo v hlavě), co vlastně ovlivňuje ten měřák. Jestli krátkodobý pokles napájecího napětí nebo nějaký rušivý impuls vzniklý při tom "zkratu" jak píše tazatel. Pokud je jen nespolehlivý napájecí zdroj, tak třeba dát tam nějaký malý akumulátorek dobíjený z palubní sítě přes diodu. Pokud by příčinou narušení funkce měřáku bylo rušení, tak tam by to bylo složitější.
Pokud se mluví o tom že na polovinu klesne napětí startovacího akumulátoru auta - dokonce nákladního, tak to musí být pořádný ohňostroj.

Napsal: 16 črc 2010, 12:52
od jogo
Niekedy mi nosili z rôznych náklaďákov autorádiá s odpálenými MBA-čkami (MBA810 a nasl.), ktoré po odpojení jednej z dvoch batérií auta za chodu autoRP tieto už nejavili známky života.
Keď sme to raz so šoférom rozkreslili, ako je to v tom aute zapojené a čo konkrétne odpájajú, vysvitlo, že dochádza ku mžikovému prepólovaniu napájania autoRP..
Dúfam(j), že toto nie je podobný prípad

Napsal: 16 črc 2010, 13:10
od procesor
Autorádio máva dosť často na Ubat diodu, ktorá zaistí prepálenie poistky.

Napsal: 16 črc 2010, 14:35
od Schamann
v tom nakladaku jsou 2x 12V baterie.
napojene to mam pouze na 1 z nich (je jedno na kterou pokles je v obou pripadech stejny - to uz jsem zkousel) = napajeni 12V a ne 24V.

pokud jste nekdi videli akumulátorový vypinac na nakladaku tak je to mechanicky prerusovac kabelu baterie v tomto pripade se prerusuje kostra (-) v okamziku odpojovani baterie se na baterii snizi napeti z 12V na cca 6V opravdu je to jen zlomek sekundy (na nejakej zkrat pouze tipuju - netvrdim ze tam je, pripadne se muze neco odpojit driv nez neco jineho, nebo prepolovat nevim, nevim , a zjistovat to rozhodne nehodlam)

o co de? ztraci se mi nafta - chci vedet kolik a kdy odhadem 20-30litru dene - zapojil jsem si plovak na primo na baterku a ne az po nastarovani, takze mi dava nejake V i kdyz v noci stoji. mam tam zapojenej MaxMin merak takze vim ze kdyz vecer zastavim mam cca 250l litru nafty MAX, rano by melo byt 250l MIN to je ok, ale v okamziku vypnuti bateriaku mam na zlomek -100 - -120 litru (cca - 6 V), takze mi ten MIN merak zaznamena tuhle hodnotu a rano vim prdlacku.

Napsal: 16 črc 2010, 15:07
od EKKAR
Schamann píše:...o co de? ztraci se mi nafta - chci vedet kolik a kdy odhadem 20-30litru dene - zapojil jsem si plovak na primo na baterku a ne az po nastarovani, takze mi dava nejake V i kdyz v noci stoji. mam tam zapojenej MaxMin merak takze vim ze kdyz vecer zastavim mam cca 250l litru nafty MAX, rano by melo byt 250l MIN to je ok, ale v okamziku vypnuti bateriaku mam na zlomek -100 - -120 litru (cca - 6 V), takze mi ten MIN merak zaznamena tuhle hodnotu a rano vim prdlacku.
Doporučuju koupit malou 12V/7Ah hermetickou SLA baterii, stojí to kolem 400,-CZK nejlevněji, udržovat ji nabitou přes nějaký omezovací obvod od hlavní palubní sítě a v noci (nebo obecněji - po dobu odpojení hlavních baterek) z ní krmit ten měřák - 7Ah snad nějakou dobu vydrží, nebo ten plovák "žere" víc? Pokud bude tato malá baterie oddělená diodou a měřák zapojený až za tuto diodu, nehrozí, že by po odpojení hlavních baterek ta malá "krmila" cokoliv dalšího... A už nebude hrozit ten "překmit" měřené hodnoty do mínusu.

A jinak - kup si pořádný zámek na nádrž, to taky hodně pomáhá proti "výparu" nafty...