Stránka 1 z 2

Protherm Rys

Napsal: 23 srp 2010, 20:42
od Chabra
Zdravím všechny, všiml jsem si že sem chodí i lidi co se motají kolem plynových kotlů a na svém rysovi potřebuji vyměnit expanzní nádobu protože mi při topení leze tlax do maxima až do zásahu poj.ventilu.Otázka zní: je třeba při výměně expanzky demontáž kotle ze stěny? U nás je to totiž docela problém z důvody zástavby.Shora se k němu dostanu.Rád bych se ujistil než do něho začnu vrtat.Předem díky za info.

Re: Protherm Rys

Napsal: 23 srp 2010, 20:47
od tomasjedno
Chabra píše:Rád bych se ujistil než do něho začnu vrtat.
To je dobrá myšlenka. Pochybuji, že by bylo třeba měnit expanzní nádrž - to by přicházelo v úvahu jen při proděravění membrány, což se projeví tím, že při odfouknutí vzduchu ventilkem to prská.

Nejdřív bych provedl natlakování vzduchem podle návodu výrobce.

Napsal: 23 srp 2010, 20:51
od Chabra
právě že tlak ve vzduchové komoře ukazuje 1.2 bar i když je topící okruh bez tlaku.Ale začalo to dělat náhle a pokaždé když dopustím tlak otopné vody na minimum aby kotel pracoval (cca 0.5)tak se po dosažení cca 70 st. natlakuje přes 3bary a poj.ventil odpustí.

Napsal: 23 srp 2010, 20:53
od kejki
Tady asi dochází k nedorozumění, nádoba vestavěná v kotli má nahoře odvzdušńovací ventil, tam asi membrána nebude?

Napsal: 23 srp 2010, 20:55
od Chabra
no asi bude, protože topení bez tlaku a na tom ventilku 1.2bar tak jak to má byt podle manuálu.Stejně to dělá bordel..

Napsal: 23 srp 2010, 21:06
od hafca
Když jsem tohle dělal u staroušků musela se vypustit voda ze systému. Pak napumpovat na pracovní tlak a napustit vodu zpět. U nás ten tlak je cca 1.5bar. Kotel i radiátory jsou ve stejném patře.

Napsal: 23 srp 2010, 21:13
od tomasjedno
kejki píše:Tady asi dochází k nedorozumění, nádoba vestavěná v kotli má nahoře odvzdušńovací ventil, tam asi membrána nebude?
To není odvzdušňovací ventil, ale ventilek vzduchové komory v expanzní nádrži.
Chabra píše:právě že tlak ve vzduchové komoře ukazuje 1.2 bar i když je topící okruh bez tlaku.Ale začalo to dělat náhle a pokaždé když dopustím tlak otopné vody na minimum aby kotel pracoval (cca 0.5) tak se po dosažení cca 70 st. natlakuje přes 3bary a poj.ventil odpustí.
To je nějaké divné.
Když je tlak v otopném systému (trubkách) nulový, a ve vzduchové komoře expanzní nádrže 1,2 bar, tak je membrána nafouknutá na doraz a v expanzce není žádná voda. Když v této situaci natlakuješ potrubí vodou jenom na 0,5 bar, tak to se pořád ještě do expanzky žádná voda nedostane a to je špatně. Je třeba to natlakovat vodou při vychladlém systému o 0,1-0,2 bar víc, než je tlak vzduchu bez vody, aby trochu vody do té expanzky nalezlo.

Dělá to na mne dojem, jako bys měl částečně zavzdušněný výměník nad hořákem, anebo zarostlý vodním kamenem, anebo neběží oběhové čerpadlo (netopíš do zavřeného topného okruhu?), takže dochází k lokálnímu přehřívání v tom výměníku.

Kolik máš objem vody v topném systému a jaký je objem expanzky?

Napsal: 23 srp 2010, 21:21
od Chabra
tlak v expanzce je +- těch 1.2bar, tlak vody dávám na 1 bar protože jinak se nedostanu ani na 50 st. hned to letí ven. Když dám pouze 1bar kotel jede do cca 70 st a na tuto teplotu se dá už topit.Začalo to dělat na jaře když se už nějak moc netopilo takže sem to řešil snížením teploty.I tak při 70 st byl na displeji tlak na max.Takhle kotel fungoval cca 14 dní než se přestalo topit ale bylo to nouzové řešení protože 70 st je málo a navíc i tak po vychladnutí bylo nutné dopustit alespoň minimum vody protože poj.ventil zřejmně něco ukapal.Je to kombinovaný kotel takže nad hořáky nebude žádný problém.Ohřev vody je v pořádku.Servisák mne nasměroval na tu expanzku i přesto že jsem mu o tom tlaku nad membránou řekl.Toš už nevím

Napsal: 23 srp 2010, 21:22
od Chabra
v manuálu je napsané že exp. stačí na 70ltr, my máme 4 radiátory takže si myslím že je tam dost rezerva navíc to 4 roky fungovalo.

Napsal: 23 srp 2010, 21:40
od tomasjedno
Chabra píše:Je to kombinovaný kotel takže nad hořáky nebude žádný problém.Ohřev vody je v pořádku.
Rozdíl mezi ohřevem TUV a topením je mj. v tom, že výměníkem pro TUV protéká topná voda mnohem snáze (rychleji) než okruhem ÚT, který bude teď asi v létě i přiškrcený. Proto problémy s přehříváním ve výměníku nad hořákem se u ohřevu TUV projeví o dost později.

Jedna možnost, jak by to mohlo souviset s expanzkou, by tu byla - a sice ucpaný přívod vody do expanzky. Kolik naměříš na tom ventilku, když kotel hlásí tlak kolem 3 bar? Taky 3 bar anebo pořád těch 1,2?

A mimochodem, když už jsme u těch tlaků. Ten tlak vzduchu v odvodněné expanzce se nastavuje podle rozdílu výšky mezi odvzdušňovacím ventilem nejvyššího radiátoru a vstupem vody do expanzky. Kolik je to u tebe?

Napsal: 23 srp 2010, 21:45
od Chabra
vstup do expanzky je zhruba stejně vysoko jak nejvyšší odvzdušňovák na radiátoru.Tlak jsem neměřil při přetlaku kotle, zítra otestuju.Ten přívod do expanzky je dost možný a ten test tlaku by mohl hodně říct.Díky za info a naději.Výsledek napíšu.

Napsal: 23 srp 2010, 21:56
od tomasjedno
Chabra píše:vstup do expanzky je zhruba stejně vysoko jak nejvyšší odvzdušňovák na radiátoru.
Tak to bych tlak vzduchu bez vody nafoukal na 0,5 bar a pak to dotlačil vodou (za studena) na 0,6 bar.

Napsal: 24 srp 2010, 11:24
od BOBOBO
Spíš obráceně . Otevři odvzdušňovák na radiátoru , předtím vypust luft z expanzky (nemusíš) , začni znovu foukat do expanze . Nekoukej na to , kolik Ti mezi tím vyteče vody . Tlak musíš kontrolovat manometrem na auto a naměřit alespoň 0,7 atm a až potom začneš dopouštět tlakovou vodu do okruhu a začneš sledovat manometr na kotli . Dotlačíš vodou mezi 0,9-1,0 atm . Za předpokladu , že je membrána v expanzi dobrá , musí vše fungovat .

Napsal: 24 srp 2010, 13:20
od kaja4
Novou expanzku lze namontovat kamkoli na topný systém.Dělá se to,když objem vody v systému je větší,než povolený pro zabudovanou expanzku v kotli.Nutno je si dát pozor,aby se neuzavřely kohouty pod kotlem,neboť pak je expanzka odstavena.

Napsal: 24 srp 2010, 14:53
od tomasjedno
BOBOBO píše:Spíš obráceně . Otevři odvzdušňovák na radiátoru...
Co je na tom obráceně? Vždyť popisujeme stejný postup, ty akorát uvádíš o chlup vyšší tlaky (což je podle mne zbytečné, ale vem to nešť).