Nevim jak tento pristroj nazvat.

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Petr-II
Příspěvky: 392
Registrován: 10 pro 2008, 01:00

Nevim jak tento pristroj nazvat.

#1 Příspěvek od Petr-II »

Jezdim prvnim rokem na E85. Protoze se blizi zima zacne problem se startovanim - nemam auto upravene od vyrobce na E85 a ani se me nechce davat 5tis firmam, ktere nabizi upravu. Jednim z reseni je oblbnout jednotku, ze je vetsi zima nez je ve skutecnosti (prodlouzi vstrik). Jednoduchym resenim pro me auto je pri startu vradit pro cidlo teploty odpor 5k6 - jednotka si mysli, ze je -15°C a prodlouzi vstrik. Mam udelane "startovaci" tlacitko, ktere pripoji odpor. To pro vysvetleni.

Chtel bych ovsem vylepseni. Z rucicky teploty motoru v palubce snimat napeti (0-10V), ktere bude regulovat zmenu odporu (z 5k6-0). S tim, ze by sla nastavit mez zmen - napr. ze mezi 3V az 5V dojde ke zmene odporu z 5k6 na 0ohmu. Bude toto zarizeni moc slozite? Ma to cenu? Nebo mam zustat u tlacitka a odporu? Dik za Vase nazory.

Az nekdo tento pristroj pojmenuje, prosim admina o upraveni nazvu tematu.

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#2 Příspěvek od WLAB »

Aco je to za auto? ABy nahodou rucickou teplomeru v pristrojovce nehybal krokovy motor....
Jiank bys potreboval vyrobit "synteticky rezistor" - coz neni az takova sranda - zvlast pokud ma byt jeho hodnota zpetnovazebne hlidana...

Uživatelský avatar
Petr-II
Příspěvky: 392
Registrován: 10 pro 2008, 01:00

#3 Příspěvek od Petr-II »

Ne, ECU jednotka ma svoje cidlo. Palubni ukazatel ma svoje cidlo. Je to jen info pro ridice.

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#4 Příspěvek od WLAB »

Jeste je treba dodat, ze vychylka rucicky na pristrojovce u modernich aut byva prezvykana jednotkou stitu, coz se mimo jine projevuje tim, ze drzi na stredni carce "jako pribita", ac teplota lita vesele kolem. Teprve po te, co elektronika sezna, ze s teplotou neni neco v poradku, vyjevi to ridici, jina ho s tim "nestresuje".

Jinak pokud by jsi udajem z rucky ovlivnoval mereni z nehoz tento udaj pochazi, ponekud bys to zavazbil - s cimz by bylo nutno pocitat.

Zda stit ma samostane cidlo, nebo zda vyuziva info od motorve ECU, muze zaviset na vozidle.

Uživatelský avatar
Petr-II
Příspěvky: 392
Registrován: 10 pro 2008, 01:00

#5 Příspěvek od Petr-II »

Prosim nerozebirejme elektriku meho auta - tu znam. Je to jen rucickovy pristroj napajen ze stabilizatoru 10V napojen na odporove cidlo teploty.
Presnost rizeni nemusi byt taky nic moc. I servisni materialy udavaji znacny rozptyl hodnot - napr. pro 0°C 4,8 - 6,6kohmu. Ale pokud je to slozite jak pises, tak to zustanu u sveho tlacitka.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#6 Příspěvek od rezis »

No kolem pohonu E85 jsem trochu tak šmejdil. A naskýtá se otázka vyplatí se to? Auto má na teto palivo udáván menší výkon a vyšší spotřebu. A vzhledem k tomu kolik to stojí to vychází snad dráž než provoz na benzín.
Navíc tam není problém s délkou vstřiku v zimě. Tak už funguje sytič. Ale on se v zimě špatně odpařuje (mísí se vzduchem nebo jak to napsat). A proto i originál auta stavěná na tento pohon (Flex Fuel) mají buď nezávislá topení, nebo přímo elektrický předehřev motoru před jízdou. (Myslím pod -5C je nutno hodinu nahřívat) takže jen délkou vstřiku si nepomůžeš.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Davidsev
Příspěvky: 717
Registrován: 02 bře 2007, 01:00
Bydliště: Štatl

#7 Příspěvek od Davidsev »

Není to dlouho co ve Světě motorů testovali Feldu 1,3MPi právě na palivo E85. Míchali to 1:1 s BA95 a měřili na brzdě. Naměřili 57kW a 112Nm. Se samotným BA95 51kW a 106Nm. Stojí to za zamyšlení :)
Eletrika je sviňa, kope a neni vidět :hool:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

Etanol zvyšuje oktanové číslo směsi, ale snižuje energetický obsah. Takže pokud se míchalo E85 s Naturalem 95 1:1, výsledkem byla směs označitelná jako E42 (42,5% etanolu) a s oktanovým číslem blízkým 100 (u E85 se o.č. neudává, ale v některých pramenech je tvrzeno, že je až 110). Tím je dáno, že ŘJ motoru "vyčenichá" pomocí čidla klepání, že může jít na větší hodnotu předstihu, než v případě čistého BA95 a tím se směsí BA95+E85 dosáhnout vyššího výkonu = motor jede do vyšších otáček s vyšším množstvím vstřiku. Při používání výhradně E85 je ale energetický obsah směsi natolik snížen, že skutečně výkon motoru klesá a narůstá spotřeba na kilometr - souvisí to s tím, že se musí jet na nižší převod, protože motor výkonově "nestíhá".
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#9 Příspěvek od masar »

Petr-II píše:...Ale pokud je to slozite jak pises, tak to zustanu u sveho tlacitka.
Nemusí to být vůbec složité, ikdyž neznám přesně zapojení odporového čidla. Elektronickou náhradu tvého "tlačítka" lze řešit celkem snadno pomocí optočlenu KAQV214A, řízeného např. OZ s nastavitelnou komparační úrovní na těch tvých 3 - 5V.
Nic složitého. Chceš to nakreslit? :wink:

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#10 Příspěvek od rnbw »

Davidsev píše:Není to dlouho co ve Svìtì motorù testovali Feldu 1,3MPi právì na palivo E85. Míchali to 1:1 s BA95 a mìøili na brzdì. Namìøili 57kW a 112Nm. Se samotným BA95 51kW a 106Nm. Stojí to za zamyšlení :)
A ako sa zmenila spotreba?

Uživatelský avatar
Petr-II
Příspěvky: 392
Registrován: 10 pro 2008, 01:00

#11 Příspěvek od Petr-II »

to rezis: Ano vyplati se to 1l E85 24,90 Kc. Nic neni treba predehrivat, natoz hodinu. Mensi vykon pocitove nemam, vyssi spotrebu ano. S delkou vstriku v zime po nastartovani a kratkym prohratim valcu opravdu neni problem. Sytic jsem mel naposled ve Favoritu. Prosim projdi si hlavne nemecka fora, pokud me neveris.


to EKKAR: Presne napsano. Jinak ten vykon - asi zalezi na motoru a jednotce co to ridi. Ja mam kombika a rodinu. To snad mluvi za vse.

to masar: Byl bych velmi vdecen za to schema.

Pro muj motor staci tato uprava. Pro jine motory to borci dokonce resi dalsi lambda sondou, ktera ridi predstrik do zahrati motoru.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#12 Příspěvek od p32 »

Tak u trabanta nebo wartburga to jde přímo na to E85, ne ?

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#13 Příspěvek od rezis »

Bohužel na internet v dnešní době píše kde kdo. Pak když po něčem pátrám noo mi to , noo mělo byyy. To už znám....
Koukl jsem tedy do chytré knížky od svého vozítka (mám za to že výrobce bude nejlépe vědět co a jak)
Pokud bych vzal v úvahu, že spotřeba jde nahoru o 1/3 tak pak při ceně 24.90Kč/L mi to vyjde provoz dráž než benzín. Tedy pokud to nedělám pro ekologii že.
Tady dvě fotky z chytré knížky.
Přílohy
9.jpg
(105.89 KiB) Staženo 75 x
8.jpg
(72.29 KiB) Staženo 83 x
Internet - metla lidstva

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#14 Příspěvek od masar »

Tady je ten automatický spínač. Trimrem R2 se nastaví prahové napětí (např. +3V), při kterém spínač sepne a zkratuje odpor Rs, který je v sérii s teplotním senzorem. :wink:

p.s. Lze samozřejmě navrhnout i podobně jednoduché zapojení, které bude v daném teplotním pásmu (odpovídajícím napětí na teploměru např. +3V až +5V) plynule snižovat odpor spínače a tak postupně vyřazovat předřadný odpor. OZ (nebo jiný IO) se přitom zapojí jako převodník napětí/proud. :wink:

Ještě jsem obvod doplnil o malou hysterezi (odpor Rh) a LED kontrolku. Může se hodit při oživování. :wink:
A ještě jsem opravil hodnotu R3.

Druhé schema je navrženo pro plynulé řízení proudu LED optočlenu.
Přílohy
E85.png
(15.38 KiB) Staženo 63 x
E85a.png
(17.06 KiB) Staženo 53 x
Naposledy upravil(a) masar dne 02 říj 2010, 11:37, celkem upraveno 6 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Stačí se podívat na tabulku výhřevnosti paliv. Protože výkon = výstupní práce vykonaná za jednotku času a výstupní práce = energie vnesená do systému x účinnost, můžeme poměrně přesně spočítat, kolik benzínu i špiritusu motor s běžnou účinností 30% spotřebuje na 1kW výkonu.
Etanol má spalné teplo 23 550kj z litru a výhřevnost (se započtením tepla uniklého v podobě nezkondenzované vody ve zplodinách) 22 774kJ/litr. U běžného benzínu je tento parametr přibližně 32 000kJ na litr (výhřevnost se liší podle druhu a výrobce, protože benzín na rozdíl od etanolu není jedna látka, ale směs několika různých uhlovodíků a jejich přesné složení i percentuální zastoupení jednak není pevně dané, druhak je mnohdy i předmětem poměrně přísného firemního utajování). Výhřevnost lihu je tedy přibližně 68% oproti stejnému objemovému množství benzínu - vždy je předpokládána vyvážená stechiometrická směs, tedy množství vzduchu je určeno jako množství potřebné k dokonalému spálení daného paliva. Dalším prvkem je rozdílná měrná hmotnost = hustota obou paliv. Běžné motory mají nastavený mísicí poměr podle hustoty benzínu, použití lihu jako paliva vede pro jeho nižší hustotu k chybám ve směšování = motor při zachování objemové dávky odpovídající benzínu pracuje s chudší směsí, než kdyby spaloval benzín a pokud zasáhne regulace odvozená od lamba sondy (nadbytek kyslíku ve výstupních plynech motoru před katalyzátorem), množství lihu vstřikovaného na jeden vstřik vzroste. Shrnuto , podtrženo, aby měl motor stále stejný výkon, při použití lihových paliv bude jeho objemová spotřeba MINIMÁLNĚ 1,5násobná proti identickému motoru pracujícímu s benzínovým palivem. Pokud by toto bylo nějak respektováno při určování cenové a daňové politiky, musela by lihobenzínová směs po zavedení povinné lihové složky ZLEVNIT oproti dosavadnímu čistému benzínu - nemluvě o směsi označované E85, která by musela být zhruba o 30% levnější než běžný benzín. Pokud by se do toho měla promítnout i snaha o zvýšení zájmu motoristů o tato "takzvaně ekologická paliva", musel by lihobenzín E85 stát včetně daně z uhlovodíkových paliv asi tak 10, nanejvýš 12 Kč za litr neboli méně než polovinu toho, co stojí běžný "ropný" benzín. Potom by teprve mělo význam na tato paliva přecházet - do té doby si budeme z donucení ekoteroristům přikyvujícím Bruselem sr.át do kapsy tvrzením, že E85 a podobné sr.ačky jsou ekologickým řešením otázky paliv pro motorová vozidla. Nejsou - je to jen vynikající kšeft pro producenty lihu a automobilových součástek, které se daleko více opotřebovávají díky nucenému spalování sr.aček á la E85 a podobných... A o vyšším výkonu nemá cenu se bavit - ano, vyšší výkon se dá s lihovými směsemi dosáhnout, ale pouze s motory s vyšším kompresním poměrem (10 a více) a při spotřebě odpovídající energetickým rovnicím pro účinnost a výkon - tedy při zhruba 1,5násobné litrové spotřebě, než jakou bude mít shodný motor při spalování benzínu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“