Stránka 1 z 2

Stabilizátor 5V do auta

Napsal: 18 říj 2010, 00:58
od mety
Potreboval by som poradiť , aky použiť stabilizátor napätia do auta pre napätie 5V a prúd kolo 300mA.
Normalne by som použil 7805 , no neviem čo povie na napäťové špičky.
Použil by som aj zenerku v serii z rezistorom , no mam tu len 1,3W a silnejšiu tu u nás aj tak nezoženiem.
Nemate niekto nejaky nápad ,ako to najlepšie vyriešiť?
Diky

Napsal: 18 říj 2010, 06:54
od mi-ro
Úplnou klasikou, výkonový trand NPN a zeneru do báze+elyty.

Napsal: 18 říj 2010, 07:49
od Jindra2
Jindra

Napsal: 18 říj 2010, 13:01
od mety
Diky za rady :D
No zistil som že som blbo položil otázku :(
Ani tak o stabilizator neide ,ale skôr o vstupny filter.
Jindra: Celkom dobre prešpekulovane , no ale ak sa zopne ten tyristor , prepali sa poistka a bude problém....
Tych 5V potrebujem v aute pre chod motora , pre napajanie elektroniky , ktora ho riadi.
Skôr by som potreboval návrh ochrany proti napäťovým špičkám :).

Napsal: 18 říj 2010, 14:25
od Jindra2
Proto tam ten tyristor je, pro případ poruchy stabilizátoru se přepálí pojistka a napájené zařízení to přežije. Taky můžeš tyristor a součástky okolo něj vynechat.
Přepětí hlídá ten varistor.
Jindra
PS. kondenzátor na vstupu zvětši na 100 - 1000 M.

Napsal: 18 říj 2010, 20:51
od reese
Tesla dělala stabilizátor MA 487 (ekv. L487) pro motorová vozidla. Používal jsem je bezproblémů, je vybavený spoustou ochran.

Napsal: 18 říj 2010, 21:57
od breta1
mety:
místo výkonové zenerky precizní paralelní stabilizátor

Napsal: 18 říj 2010, 22:34
od EKKAR
Břéťo - až na to, že s tím trandem (TL431 i s děličem v bázi výkonového trandu) na Tvém schématu je z paralelního stáblu jen obyčejný sériový...

Napsal: 19 říj 2010, 10:10
od mety
Použil by som ten MA 487 , keby sa dal pozhaňať.
Ale to asi nezoženiem.
Tak asi postavim toto zapojenie:

Napsal: 19 říj 2010, 13:03
od breta1
1. To, cos namaloval, je nějaký nesmysl
2. To, co jsem ti namaloval, je velmi kvalitní stabilizátor za pár kaček, průraz napětím v autě nehrozí, a zkat ti spolehlivě ochrání normální pojistka v přívodu. Ale klidně bádej dál, třeba vymyslíš něco lepšího.

Napsal: 19 říj 2010, 15:38
od procesor
Tá zenerka bude dobre hriať najmä bez záťaže.
Ja som použival nabíjačku pre mobil, vykuchal som ju z toho púzdra do zapalovača. Je tam spínaný zdroj, napätie sa dá doladiť ak treba deličom.
Niekedy ich dostať za babku.

Napsal: 19 říj 2010, 18:22
od mety
Už som to poriešil.
Stači do serie na vstup dať diodu a zato kondik oproti zemi.
To blikanie na voľnobehu uplne zmizlo.
V podstate stači postaviť jednocestny usmerňovač :)
Na to ešte hodim paralelne nejaky transil pre istotu a potom tam kľudne dam 7805 a hotovo.

Napsal: 19 říj 2010, 20:08
od procesor
Jednocestné usmernenie v tomto prípade je geniálne riešenie. Ešte lepšie by fungovalo dvojcestné usmernenie. :idea:
Len stále neviem čo ti to blikalo na voľnobehu? To nič, asi si sedím na kábli.

Napsal: 19 říj 2010, 22:28
od Banda
Taky to moc nepobírám, ale důležitý poznatek pro ty, co jim v autě bude při volnoběhu něco blikat, dejte tam jednosměrný usměrňovač a máte pokoj :)
K jakému zařízení měl ten filtr vůbec být?

Napsal: 20 říj 2010, 00:36
od mety
Cez ten filter bude napájany procesor PIC , ktory bude riadiť predzápal v závislosti na otáčkach motora.
V podstate ide o elektronicku náhradu mechanického regulátora predstihu v rozdeľovači.
Graf ukazuje prečo je to napätie take zvlnene:
Akurat ja mam to zvlnenie aj na voľnobehu , nie len pri štarte motora.
Na voľnobehu normalne vidno ako blikaju kontrolky na pristrojovke.
PS:Ide o fiat 126p , tak sa ani nečudujem :)