Stránka 1 z 1

Motor 380/220 V

Napsal: 17 úno 2006, 15:21
od Novis
Dobrý den!

Mám motor typ IM1081, který je na 380 V, ale na štítku je napsáno, že je i na 220 V. Mohl by mi nìkdo poradit, jak tento motor zapojit na 220 V.

Díky!

motor

Napsal: 17 úno 2006, 17:10
od tal
jestli to je 3f a chceš ho dát na 1f tak musíš dát c hodnoty podle motoru motor pak má niší výkon a nebo do hvězdy/troj.jsou udána napětí pro 3f zdravim.

Napsal: 17 úno 2006, 18:22
od vrky
Nejlepší by bylo kdyby jsi měl třífázovou rozvodnou soustavu 220/110V. Ale ty ho asi chceš připojit jednofázově. Musíš přepojit svorkovnici (těmi mosaznými pásky) do do trojuhelníku. To je, spojit vývody vinutí W2+U1, U2+V1, V2+W1. Dále použiješ kondenzátor který ti nahradí chybějící fázi. Na klemu W2+U1 připojíš N vodič, na klemu U2+V1 připojíš vodič L a jeden vývod kondenzátoru a na klemu V2+W1 připojíš druhý vývod kondenzátoru. Vodič PE připojíš na kostru (hlavně to uzemni) Kapacita kondenzátoru se určí C=60VP (C - uF, V - odmocnina, P - přikon motoru) Orientačně - 0,6KW-45uF, 0,8KW-54uF, 1,1KW-63uF, 1,5KW-73uF.........
Výkon takového motoru je asi 70% z výkonu původního trojfázového motoru a záběrový moment je asi 60%. Kondenzátory musí být na 450V/50Hz. Pokud jsem napsal něco špatně nechť mě někdo opraví.

Napsal: 17 úno 2006, 19:20
od Novis
OK! Díky!

Napsal: 17 úno 2006, 19:37
od Novis
Vlastnì ještì jeden bezvýznamnej dotaz, na kolik cca. pøijde takovej kondenzátor...?

Napsal: 17 úno 2006, 21:14
od vrky
To přesně nevím. Vždy se našel nějaký v práci.

Napsal: 17 bře 2006, 19:43
od ViPali
Iná možnosť zapojenia je, že necháš svorky tak ako sú. Máš tam tri svorky (U1,V1,W1) na ktoré sa privedie 3f napätie a oproti nim tri "koncové svorku"(U2,V2,W2). Potom 1f napätie pripojíš tak že preskratuješ (spojíš nakrátko) U2-V2-W2 a potom fázu L pripojíš na U1, nulák N na V1 a cez pomocné tlačítko pripojíš fázu L na W1. Motor štartuješ tak, že súčastne so zopnutím sieťového spínača stlačíš tlačítko pre "pomocnú fázu". Keď sa motor roztočí (2 - 4sek.), tlačítko uvolníš - motor sa bude točiť ďalej. Výkon je asi 1/2.
Ja som to riešil tak, že som lustrový vypínač (dvojkolískový) upravil (poškodil) tak, že jeden bol len ako tlačítko. Po zapnutí som ho chvíľu držal a po chvíli pustil, čím sa pomocná fáza odpojila.