Stránka 1 z 9

Dobíječka z adaptéru pro auto akumulátor

Napsal: 15 lis 2010, 15:53
od varok
Dobrý den, chtěl bych poprosit, jak vykutit nějakou dobíječku na auto akumulátor. Děda měl kdysy na trabíkovi dobíjení do garáže, udělané z malého trafka pár watů a zapojené na auk v trabíkovi. Já mám favorita v garáži, zatím jezdím s feldou po tatíkovi. Fáčko zatím opravuji a startuji jen minimálně. Asi jednou za 14 dní až 3 týdny, jak kdy. To už je Aku dost vyčerpaný, i když je starý asi 2 roky. Doma ho vždycky nabiju na velké nabíječce, ale nešla by udělat malá dobíječka z malého trafka, v podstatě adaptéru do zdi? Mám jeden ze zrušené akuvrtačky. na prázdno dává přes 16V a po zatížení na 300mAh asi 14V, což by mohlo stačit, ne? Ale otázka zní, co zapojit k nabíječce? Děda tam měl malou žárovičku asi 2-4W, jako se používá u škodovek 120 a favoritů v blinkru v blatníku apod. Mohl bych to taky tak zapojit? Myslím do serie s dobíječkou malou žárovku?

Napsal: 15 lis 2010, 17:15
od fredis
Pro tyto účely se s úspěchem používají zalitá trafa 220/24V, používaná v kombinaci s prosvětlenými tlačítky, spínači atd v rozvaděčích, jeřábech a tak.Trafo je zkratuvzdorné a co je velmi důležité, nehrozí u něj přebíjení AKU.Stačí do sekundáru dát diodu a máš "udržovač" hotový.Někdo dává ještě do série žárovku kolem 1W, ale není to nezbytné. Pozor na polaritu na sekundární straně! A samozžejmě dodržet na primáru pravidla podle norem pro prási na el. zařízení. Nebo ať ti to zapojí elektrikář!!!!!! Jinak je toto zapojení s výše uvedeným trafem tisíckrát vyzkoušené, spolehlivé a bezpečné. Sám používám..

Napsal: 15 lis 2010, 18:01
od rnbw
24V?

Napsal: 15 lis 2010, 18:08
od fredis
Tak, tak!! 24V!!!!

Napsal: 15 lis 2010, 18:18
od varok
No a když bych chtěl použít ten adaptér do zdi, kde je v podstatě jen trafko s usměrňovačem, to by nešlo použít? A tím zalitým trafkem myslíte takové to malé černé, popř. šedé, co se dává do rozvodných skříní? Bývají zacvaknuté do různých světýlek a prosvětlených tlačítek, jak jste psal. Tak těch mám doma plno.

Napsal: 15 lis 2010, 18:23
od varok
A není 24V moc?

Napsal: 15 lis 2010, 18:36
od EKKAR
Samozřejmě, že 24V JE MOC - jenže oni ti předchozí radilové zapomněli doplnit (i když jeden to nakous), že aby na akumulátor zbylo nějakých 14V, které v něm vyvolají jakýs-takýs dobíjecí/udržovací proud, musí se do série za usměrňovač dát žárovička do bočních blinkrů Favorita nebo podobná - parametry jsou 12V 2W. Vzhledem k tomu, že tráfko TAH-2 (tak se správně jmenuje) má sekundární výkon 24V 2W, což je asi 83,3333mA, bude žárovka mírně podžhavená, nebude odebírat plný výkon a pro akumulátor zbude asi 14-16V. Takže správné zapojení je trafo TAH-2, za něj Graetzův můstek ze 4 diod (1A typy 132/80 alias 1N4001 bohatě stačí, postačily by i 0,3A typy KY130/80) a do série s jedním výstupním pólem autožárovička 12V 2W. Při správné polaritě žárovka slabě žhaví a indikuje nabíjení. Při přepólování se zachová jako pojistka a shoří (je na ní v tom momentě kolem 36-40V). Při dodržení potřebné polarity (nejsnadnější je to zakončením konektorem pro palubní zásuvku) je to jedna z nejspolehlivějších věciček, která funguje několika mým známým už od dob šádyn - tedy cca 30 let.

Napsal: 15 lis 2010, 18:39
od fredis
Jo to je přesně ono!!! Zalité.V této aplikaci nevadí 24V, ale pouze!! za použití tohoto trafa. Jiné trafo z napaječů jak jste psal, jednak není zkratuvzdorné a navíc u něj hrozí přebíjení. Dalo by se použít, ale pouze s obvodem který by omezil výstupní proud napaječe. Tady to je vyzkoušené, nehrozí přebíjení ani nic jiného!!!

Napsal: 15 lis 2010, 18:51
od varok
Však kdybych měl jistotu, že adaptér bude celou dobu do akumulátoru ládovat např. 14V a více ne, tak je to jedno, ne? Já jenom, že ten adaptér je už hotový i s usměrňovačem. Ale zkusím tedy to trafko 24V jak radíte. Tam ale zase budu muset dát usměrňovač, krabičku, kábliky apod. Takže do toho nacpu dalších třeba 100,- kč. Ale s tou žárovičkou 2-4W jsem měl tedy v dotazu pravdu? Možná že to malé trafko měl i děda, nevím, bylo to ve vyrobené krabičce a u aku v trabíku měl v serii tu žárovičku. Tak děkuji za rady.

Napsal: 15 lis 2010, 18:51
od fredis
24V JE MOC - jenže oni ti předchozí radilové zapomněli doplnit
Může si každý myslet co chce.....Z okruhu mých znáných kteří to také stavěli, NIKDO!!!!! nepoužil grec. Je jasné, že pro tento účel je lepší jednocestné usměrnění - "tepavý" proud, ať se to komu líbí či ne.Navíc většina z nich nepoužila žárovku!!!!Včera jsem to měřil, se žár 12V/1,2W do šlusu 70!!!!!mA.Nakonec jsem dal jinou abych dostal 120mA. Když vezmu normální odběr zamknutého auta + alarm tak do baterky poteče pár milíků. Nikomu to nenutím a snikým ani s EKarem se hádat nebudu. Nakonec si to může změřit, kdo má pravdu.Garáž mám dost daleko a vyhořet nechci. S tím jak jsem psal se nebojím.

Napsal: 15 lis 2010, 18:58
od fredis
Jo ještě EKKARE tys nikdy neviděl nabíječku, klasickou, u které bylo použité trafo 220/24V, protože jich bylo " dost k mání za babku"?Já jich viděl desítky. Hodně jich bylo kondenzátorových, ale i řízených tyristorem. Návody byly i v AR!!! Ale to už je let... Možná už to ani není pravda.

Napsal: 15 lis 2010, 19:22
od varok
Já viděl v nějakém starším AR taky nabíječku s trafem 220V/24V, ale klasickou s proudem asi kolem 4A. Bylo tam jen trafo 24V, usměrňovač, žárovka z předního světla náklaďáku 24V a to je vše.

Napsal: 15 lis 2010, 19:35
od fredis
JO,JO! Udělej to jak jsem psal a s jednou diodou. S žárovkou se rozhodni sám. Je to práce na chvíli. Pak si to můžeš proměřit, nejlépe v reálu s AKU. A budeš vědět kolik ti tam teče i napětí.

Napsal: 15 lis 2010, 19:45
od EKKAR
Já to myslel tak, že SAMOTNÉ trafo s napětím 24V je moc. Nejvyšší napětí, na které může "dvanáctivoltový" Pb akumulátor vylézt, je asi 16,8V. Cokoliv navíc jen akumulátor přebíjí = elektrolyzuje vodu na třaskavou směs vodík-kyslík a sulfátuje desky. Žárovka vřazená do série se sekundárem a usměrňovačem se díky svému nelineárnímu odporu chová jako stabilizátor proudu - tedy do určité míry reguluje svůj úbytek napětí tak, že výstupní proud je stabilnější než s pouhým usměrněním.

Použití Graetzova můstku jako nabíjecího usměrňovače ničemu neuškodí - výstupní proud je také tepavý, jen s frekvencí 100Hz proti 50Hz při jednocestném isměrňovači. A k těm tolika zapojením nabíječek, používajícím trafo se sekundárním napětím 24V - NIKDY není použité samotné trafo, NAOPAK VŽDY je v zapojení nějaký prvek, omezující výstupní proud - například sériové odpory popřípadě žárovky v sekundáru, tyristor někdy i s fázovým řízením také v sekundáru, nebo kondenzátor či fázově regulovaný polovodič v primáru. Všechny tyto prvky ZVYŠUJÍ VNITŘNÍ IMPEDANCI takového zapojení, takže se chová jako PROUDOVÝ ZDROJ - více nebo méně v uvedených mezích. ALE NIKDY NENÍ K NABÍJENÍ 12V AKUMULÁTORU POUŽITO POUZE 24V TRAFO BEZ DALŠÍCH ÚPRAV NEBO PŘÍDAVNÝCH SOUČÁSTEK!!!

A nakonec - k žárovce 12V 1,2W v sérii s trafem 24V. Pokud se použije opravdu "kontrolkové" zalité trafo TAH-2, je naprostým nesmyslem si myslet, že něco platného změříš při zkratování obvodu s trafem a žárovkou - sice jednocestné usměrnění omezuje také proud, ale jádro tráfka se více hřeje, protože se stejnosměrně nasycuje a navíc - nabíječ pracuje do protinapětí, tvořeného právě nabíjeným akumulátorem. Nabíjecí proud tedy protéká nikoliv od počátku půlvlny propuštěné usměrňovačem, ale až od momentu, kdy vstupní napětí PŘEKROČÍ momentální napětí na dobíjeném akumulátoru. Tento otevírací úhel usměrňovače s rostoucím napětím na akumulátoru stále klesá, takže výsledný proud se také zmenšuje - a sériově zapojená žárovka svým klesajícím odporem při nižším proudu = menším nažhavení vyrovnává tuto charakteristiku na mnohem povlovnější. Pokud chceš něco tvrdit, nejdřív si několik takových zapojení postav a oměř, klidně i vošklivoškopkem a uvidíš, jestli je to vše tak, jak tvrdíš.

Napsal: 15 lis 2010, 20:39
od vladom
Kluci nehádejte se. Takhle to funguje už 20 let.