Ze zvědavosti jsem rozebral autonabíječku - nějak jsem doufal, že v ní třeba bude nějakej zpětnovazebnej obvod. A docela jsem se divil co jsem tam našel. Ze sek. vinutí na trafu jdou 3 dráty a jsou tam jen dvě usměrňovací diody. Načrtnul jsem schéma tý nabíječky. Moje znalosti elektroniky nejsou nějak valný, tak je možný, že se to tak zapojuje normálně.
Co z toho leze za proud? Vidím to na kladnou(nad osou) část sinusoidy.
Prostě už nic víc vynechat nešlo, a "nějak" nabíjet to bude. Tím, že tam není ani filtrační kondík to hned získá pojmenování "pulsní" či "impulsní", i když to vůbec není pravda.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Stejnosměrně posunutá sinusoida to není. Je to dvoucestné usměrnění. Sekundární vinutí je například 2x12V(nebo 1x24V jak chcete) s vyvedeným středem. Střed je rovnou zem a konce vinutí jdou přes diody do plusu. Viz. např. http://cs.wikipedia.org/wiki/Usm%C4%9Br%C5%88ova%C4%8D
Vim, že nabíječka je lacinej šmejd. Jenom jsem neznal tuhle variantu sek. vinutí. Už to pobíram ... asi nelze nějak jednoduše ten proud stabilizovat. Když jsem si počítal kondenzátor, tak jsem byl u 1F ... to mužu kámošovi ukradnout z auta od zesíku
Pokud se to trafo rozumně navrhne, je to omezeně použitelný. Až na něm nějakej katovač kostů vymění plechy a dá jinej drát, začne být problém...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
ta nabíječka není v zásadě nijak špatná, filtrace kondenzátorem je u ní zbytečná, kondík paralelně k baterce nemá smysl (jestli jsem tě dobře pochopil), hlavní problém bude přebíjení když na baterku zapomeneš, sám jsem si jednu baterku takhle odrovnal..
po doplnění jednoduchým obvodem s relé, které baterku odpojí po nabití na cca 14,4V to bude fajn nabíječka, takový obvod jsem viděl někde v amatérském radiu, už nevím jaké číslo možná si tu někdo vzpomene... nebo pohledám
Já mám něco podobného. Používám k tomu do serie zapojenou žárovku 12V/55W. Při připojení na přímo k baterii dojde po několika minutách k masivnímu plynování. Se žárovkou je to OK.
alles píše:po doplnění jednoduchým obvodem s relé, které baterku odpojí po nabití na cca 14,4V to bude fajn nabíječka, takový obvod jsem viděl někde v amatérském radiu, už nevím jaké číslo možná si tu někdo vzpomene... nebo pohledám
Ta nabíječka má nízké sekundární napětí a tím vlastně nepotřebuje žádnou napětovou stabilizaci a proudové omezení. Proud se se vzrůstajícím napětím akumulátoru postupně snižuje, až je jen nepatrný. V jednoduchosti je síla!
na problém s rychlým plynováním je ten obvod krátký, pouze to plynování pak utne, ale je to bez zásahu do principu nabíječky, jinak za rychlé plynování může občas i horší baterka...
nevím jestli Duvsan myslel použít tyristor pouze na odpojení, nebo na regulaci, pak by bylo potřeba znát parametry trafa a ne každé čínské trafo asi vydrží tyristorovou regulaci
EDIT: to PLV: myslím že tolerance síťového napětí je větší než tolerance konečného nabíjecího napětí baterky...