øízení ventilátoru pomocí MCU

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dargon
Příspěvky: 128
Registrován: 06 bře 2004, 01:00
Bydliště: Brno

øízení ventilátoru pomocí MCU

#1 Příspěvek od dargon »

Zdravim,
mam takovou prozbu jestli by mi nemohl nekdo pomoct s rizenim ventilatoru do auta pomoci MCU jedna se o to, ze z ridici jednotky leze 5 urovni napeti a chtel bych timto ridit ventilator. tzn kazdemu napeti priradit urcite otacky, vystup by byl na nejaky vykonovy clen
dekuji moc za pomoct lukas

Uživatelský avatar
zemanekt
Příspěvky: 105
Registrován: 01 pro 2010, 01:00
Bydliště: Teplice

#2 Příspěvek od zemanekt »

asi nejjednodušš by byl výkonový OZ a za ním emitorový sledovač (KD 503)

Uživatelský avatar
Burajko
Příspěvky: 1803
Registrován: 21 srp 2009, 02:00

#3 Příspěvek od Burajko »

Bude to mat aj s kurenim...
Už druhý krát strihám a furt je to krátke

Uživatelský avatar
zemanekt
Příspěvky: 105
Registrován: 01 pro 2010, 01:00
Bydliště: Teplice

#4 Příspěvek od zemanekt »

při příkonu ventilátoru cca 100 W jistě, ale nebude to tak hrozný a konstrukce by byla jednoduchá na rozdíl od bezztrátové regulace, kde mohou být navíc problémy s rušením na které jsou řj citlivé. klasická ztrátová regulace je blbuvzdornější a do auta patří spolehlivá zařízení.jediný problém je jak vyřešit chlazení , ale když je to k ventilátoru.... :D

Uživatelský avatar
Banda
Příspěvky: 1170
Registrován: 22 bře 2005, 01:00
Bydliště: OV

#5 Příspěvek od Banda »

Jestli jsem to dobře pochopil, jedná se o nově přidaný ventilátor, který se má napojit na stávající řídící jednotku, na které už nějaký ventilátor připojen je?
Protože jinak to přeci nedává smysl. V autě je snad jen jeden ventilátor u kterého je potřeba řídit otáčky a ten má regulaci již od výroby, ne?
Regulaci si představuješ takto:
Změří se napětí z řídící jednotky a MCU to převede na PWM?

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#6 Příspěvek od procesor »

Čo by tam to MCU robilo (od nudy)?

Uživatelský avatar
dargon
Příspěvky: 128
Registrován: 06 bře 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#7 Příspěvek od dargon »

no je to nahrada za stavajici rizeni ktere odeslo, s chlazenim neni problem to rizeni je vlozene do prduchu takze cim vetsi otacky tim se to vic chladi :) kde o to ze kdyz sem to zkousel jednoduchym zapojenim tak to bylo nepresne, nedalo se to nastavit tak jak original. nevim presne stupnici napeti ale cca od 2,5V do 10,5 V je rozsah ridiciho napeti z ridici jednotky

Uživatelský avatar
zemanekt
Příspěvky: 105
Registrován: 01 pro 2010, 01:00
Bydliště: Teplice

#8 Příspěvek od zemanekt »

nejjednodušší a asi nejlevnější bude vrakáč anebo, při jednodušším zapojení použít zesilovač např s přibližně logaritmickou charakteristikou
nebo 5 komparátorů ,které přes různé odpory budí emitorový sledovač,to musí jít nastavit takřka libovolně....ale cena roste....

Uživatelský avatar
dargon
Příspěvky: 128
Registrován: 06 bře 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#9 Příspěvek od dargon »

cena noveho je 2500,- i na vrakaci :) jako to jak to ted mam funguje ale ne jak original :) a tak sem premyslel ze by to slo udelat nejak presneji urcite presne pro kazde napeti urcitou rychlost

Uživatelský avatar
kysmen
Příspěvky: 169
Registrován: 20 říj 2007, 02:00
Bydliště: HO

#10 Příspěvek od kysmen »

někdy je to řešený tak, že jednotka jen uzemnuje odbočky výkonového odporu v serii s motorem , který má druhý pol na pojistku s plusem.
Ve které části měřils napětí - na motoru nebo jednotce? a jaké je to auto?
Ten odpor bývá ukrytý v trubkách větrání a často mu hoří konektor.

Uživatelský avatar
dargon
Příspěvky: 128
Registrován: 06 bře 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od dargon »

ale ja vim jak je to resene, proste z ridici jednotky vede napeti v rozmezi jak sem psal podle toho kolik se nastavi na digiklime, je to vedene primo do toho vykonoveho clenu ventilatoru a do nej je taky napojen i ventilator
tzn na konektoru mas PLUS,MINUS,VENTILATOR+ "v originalu je spojene s napajenim",VENTILATOR- ,RIDICI NAPETI.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#12 Příspěvek od procesor »

Vo ventilátore (Fiat a i.) je výkonový člen 2x PNP 15A darlington s antiparalelnou diodou. Ten "blok" musí byť chladený prúdom vzduchu.

Uživatelský avatar
dargon
Příspěvky: 128
Registrován: 06 bře 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#13 Příspěvek od dargon »

ten blok je chlazen to sem sem ale psal, ale spis mi jde jak nastavit tak aby pri 2,5V zacal foukat pomalu a pri 10V nejvic ? cim to nastavit ?

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#14 Příspěvek od procesor »

Niečím takýmto.
Operák musí dať toľko prúdu, aby vybudil koncáky na požadovaný prúd motora na plný výkon. Aby sa nemusel použiť vykonový operák, niektoré regulátory majú pre plný výkon pripojené relé. To sa zapína komparátorom pre to najvyššie napätie z digiriadenia.
Neviem čo skladáš a o čo sa snažíš. Ak máš pokazený ten regulátor, treba ho opraviť, alebo pohľadať na vrakoviskách.
Přílohy
REGMOT.jpg
(59.83 KiB) Staženo 53 x

Uživatelský avatar
dargon
Příspěvky: 128
Registrován: 06 bře 2004, 01:00
Bydliště: Brno

#15 Příspěvek od dargon »

no je to nerozebiratelne bez poskozeni je to zalite v tvrde gume, ale jsou tam asi 2 integrace a 2 FETy a par soucastek okolo ..... jinak ja to zatim vyresil jedoduse, darlington a na bazi potenciometr, ale nejde to nastavit tak jak bych si predstavoval jo ten potak je 10k

Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“