Stránka 1 z 3

Pracovní osvětlení na jednoosák - jaký alternátor?

Napsal: 22 pro 2010, 13:55
od mcmlxxx
Je tu spousta chytrých hlav, potřeboval bych vyřešit konstrukci pracovního osvětlení na jednoosé fréze - udělal jsem si přední radlici na sníh, a bylo by dobrý vidět dopředu před radlici. Motor nemá světelný pól , ani alternátor.
Představoval bych si to jako jednu svítilnu třeba z motorky nebo traktoru, ale problém je s tím napájením. K dispozici mám vývodový hřídel s řemeničkou a asi 2500otáček. Napadá někoho z čeho vykuchat nějaký miniaturní alternátor, který by dokázal uživit aspoň 30W žárovku?

Napsal: 22 pro 2010, 14:39
od EKKAR
Těch samostatně namontovatelných moc miniaturních není - většinou jsou to typy z motorek, který jsou určený pro montáž přímo na kliku motoru a tím pádem nemají samonosnou statorovou část, ale potřebují přívodní hřídel už uloženou v nějakém ložisku - to bývá u motorek ve stěně karteru. Bývají "regulované" zátěží, to znamená paralelním regulátorem, fungujícím vlastně jako velmi výkonná Zenerova dioda. Takový generátor odebírá z motoru pořád stejnou mechanickou práci bez ohledu na to, kolik elektřiny se skutečně spotřebuje - zbytek jednoduše "protopí" do okolí.

Z těch větších, co jsou poháněný řemenicí, by určitě vyhověl altík z nějaký starší škodárny, buď z modernější série Š100 (ty starší měly ještě dynamo) nebo Š105/120 - tam byl altík schopný dodat 35 nebo 42A podle typu. Nemusíš se bát, že by celou dobu cpal do žárovky 30A - musí to mít regulátor, který se dá koupit nebo ubastlit a ten drží na výstupu stálé napětí - žárovka si pak vezme jen tolik, kolik skutečně spotřebuje a z řemenice altík nebude odebírat nic zbytečně navíc - snížení výkonu traktůrku nebude velké.

Výhoda bastleného regleru je v tom, že si můžeš nastavit napětí na maličko nižší, než mají tovární regulátory - a tím Ti to umožní použít k alternátoru "gelovou" hermetickou baterii "do alarmů" 12V/7,5Ah. Altík bez baterie sice je schopný funkce, ale potřebuje víc otáček, aby se nabudil a začal dodávat proud - a s poklesem otáček zase "zdechne" = světlo by Ti zhasínalo při ubrání plynu. S baterií bude dodávat už při zhruba 1000rpm tolik proudu, že uživí minimálně halogenový reflektor. "Gelovku" radím proto, že je malá a lehká - neváží 12 nebo 15kg jako běžná autobaterka, na rozdíl od ní ale "gelovka" nemá ráda připojení na dobíjení s napětím vyšším než asi 13,5V - stejně v tom jednoosáku nemáš elektrostartér, takže velkou kapacitu nepotřebuješ. A tím se vracím k bastlenému regulátoru - ten ti umožní nastavit právě to napětí 13,5V, zatímco běžné tovární jsou většinou nerozebíratelné a nenastavitelné - a z výrovy nastavené na napětí 14,5V, které by "gelovku" spolehlivě a velmi rychle zlikvidovalo.

Napsal: 22 pro 2010, 15:14
od breta1
Když si už pořídíš gelovku 7,2Ah, tak ta ti utáhne 21W žárovku po dobu tří hodin (třeba to bude stačit).

Napsal: 22 pro 2010, 15:30
od PLV
Na továrních malotraktorech a zahradnícgh traktůrcích někdy vidívám šikovné malé alternátory, asi by se daly sehnat jako náhradní díl ale o cenách raději pomlčím. :D Jinak jedině sehnat malý alternátor z auta, nejjednodušej ze Škodovky.

Napsal: 22 pro 2010, 15:41
od renda15
Když už by se montoval akumulátor přimlouval bych se za čtveřici 1W luxeonů. Spotřeba bude 700 mA a světla minimálně z jako 35W žárovky. Aku 7 Ah vydrží teoreticky 10 hodin.

Napsal: 22 pro 2010, 15:43
od Dingo7
A co použít místo altíku nějaký komutátorový motorek třeba ze sahary a za něj nějaký stábl. na to osvětlení by to mohlo stačit.

Napsal: 22 pro 2010, 16:32
od Sandal
EKKAR píše:Altík bez baterie sice je schopný funkce
A já tvrdim že altík s cizím buzením bez baterie nený schopný funkce.Remanentní magnetizmus nestačí na provoz alternátoru.Jakmile dojde k zatížení tak se altík odbudí a nebude dodávat proud.A ikdyby se tedy nějaké to cizí buzení připojilo tak alternátor bez zátěže se zničí přepětím.Obvykle diody v můstku.Stačí na to zhasnout světla a můstek je v kopru.

Napsal: 22 pro 2010, 16:36
od breta1
Dingo7 píše:A co použít místo altíku nějaký komutátorový motorek třeba ze sahary a za něj nějaký stábl. na to osvětlení by to mohlo stačit.
Myslím, že máš pravdu, jsou to řádově stowatové motorky. Možná by posloužil i motorek ze stěrače.

Napsal: 22 pro 2010, 16:41
od GeorgeB
Sandal->altík se zabudovaným regulátorem a pomocným usměrňovačem se při vyšších otáčkách sám nabudí i bez baterky. Ale jak píšeš, tak odejde diodovej můstek. Bez zátěže se prorazej diody na přepětí.
Taky bych v tomto případě volil běžnej stejnosměrnej motor z auta. A pokud otáčky stroje při práci jsou konstantní, tak bych to provozoval bez regulátoru-zvolit motorek a žárovky tak,aby byl při pracovních otáčkách dodávan přesně potřebný výkon. Pro jistotu případně dát paralelní stabilizátor na napětí okolo 15V.

Napsal: 22 pro 2010, 17:20
od Atlan
no alebo pouzit peltierov clanok... :D

Napsal: 22 pro 2010, 18:03
od bu2520
a co takhle gelovku a nějaký LED reflektor . Přece jen nevím jaký má fréza výkon aby jí ten altík neubíral víc než je zdrávo.

Napsal: 22 pro 2010, 18:03
od mcmlxxx
Zajímavé reakce. když jsem hledal na netu nějaké alternátory, protáčely se mi oči nad cenama. To neakceptuju, nepovažuji to osvětlení za investici :D
Asi takhle, normálně používám 3-diodivou čelovku abych aspoň něco viděl, tak mě napadlo, co prostě vzít dynamo z kola 6V/3W a koupit nějakou víceLED baterku a trošku ji upravit, případně dvě velké 1W vysocesvítivé LED a použít tohle?
Montát alternátoru jako je ve 120ce nebo ve feldě, to nepřipadá v úvahu, je to moc velký.

Napsal: 22 pro 2010, 18:12
od EKKAR
Ten altík z kola má nominální napětí při rychlosti kola asi 15 až 20km/h - to znamená, že i obvodová rychlost jeho "kolečka" musí být taková (je tam třecí převod skoro po obvodu kola). Při průměru jeho hnacího kolečka kolem 2cm je to asi 4,2m/s neboli asi 66 otáček za sekundu = 4000rpm. Jseš schopný dosáhnout takových toček?

Napsal: 22 pro 2010, 20:17
od PLV
Vidím, že vymýšlíte stále větší hovadiny. Pokud nechce mcmlx použít normální alternátor s baterií, tak je možnost vykuchat alternátor z motoru z Jawy20, rotor připevnit na vhodnou hřídel a pohánět vhodnou řemenicí. :D Nějaká světla s gelovkami a ledkami a čelovkami jsou tak na dvě věci. :P

Napsal: 22 pro 2010, 20:30
od EKKAR
Alťas z "fichtla" je na houby, nemá ani jedno ložisko, je to jen magnet přitažený na kužel na klikovku a statorová kostra s cívkama držená šroubama ke stěně karteru. Bez spešl desky, ve který by byl aspoň jeden ložiskovej domek pro hřídel (radši 2 ložiska kvůli radiálnímu namáhání tahem řemenice) + díry pro namontování toho statoru je to úplně k h*vnu. Na tohle je potřeba mít celý točivý "vehement" včetně ložisek a sběracího ústrojí - možná že by to ten motorek ze "sahary" od Favorita stíhal, akorát bych se bál odmagnetování permanentního magnetu.