testování spindle motorů

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

testování spindle motorů

#1 Příspěvek od bu2520 »

při úklidu jsem objevil několik krabic vadných mechanik . Vzhledem k tomu, že se mi nezřídka stane při opravě , že vyměním laser a nakonec je vadný spindle motor. Přemýšlím nad konstrukcí testeru. Jakou metodu by jste zvolili? Zatím mě napadá snímání proudu a porovnání se zdravým motorem. Nebo čítat zesílené pulsy z komutátoru, nebo pomocí opto snímat otáčky unašeče. Nenapadá vás nějaký podnět.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#2 Příspěvek od Sendyx »

Používal jsem zdroj napětí (tvrdý, nastavitelný), skopem měřit proud, a stroboskopem na několika rychlostech kontrolovat, jak drží otáčky.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#3 Příspěvek od Atlan »

moozes mi to objasnit ako drzi otacky ?

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#4 Příspěvek od mi-ro »

Já motor připojím na malý napětí a zdroj proudu max 1A, pak ho zastavím a unašečem pomalu otáčím. Na analogovým ampérmetru krásně vidím jak se mění proud při přechodu z lamely na lamelu.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
555
Příspěvky: 2105
Registrován: 10 srp 2009, 02:00

#5 Příspěvek od 555 »

a ten proud při testování tou poslední popsanou metodou musí být stejný ne?na všech lamalách.doufám že sem to napsal srozumitelně já nevím jak to lépe popsat

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#6 Příspěvek od mi-ro »

Jistě že by měl být stejný, jenže u vadných motorů není. Skoro vždy dojde k nánosu oděrků kovů do mezery mezi lamely, který pak zkratuje. Tady pak motor bere daleko větší proud než mezi ostatníma lamelama. Když se náhodou v DVD zastaví v této poloze, už se nerozeběhne, zatíží zdroj a nezbývá napětí ani pro logiku.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#7 Příspěvek od bu2520 »

dnes jsem řešil vadný spindle motor u jedné věžičky . Motor se roztočil , ale jako by přeskakoval. Měl jsem jeden úplně nový a tak mě napadlo porovnat je . zapojil jsem se do série s 10ohm odporem a na něj jsem připojil osciloskop. Zatímco na zdravém motoru byla pravidelná střída na vadném byla střída velmi proměnlivá. Stále přemýšlím nad jednoúčelovým jednoduchým testerem. Napadá mě RC (integrační ) člen nějaký zesilovač a komparátor nějakou referencí. Co myslíte?

Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 127
Registrován: 25 lis 2007, 01:00
Bydliště: Brno

#8 Příspěvek od MartasBrno »

No, já myslím, že aby ta metoda byla spolehlivá a nepouštěla zmetky, měla by kombinovat dv apřístupy. Líbí se mi to tvoje spojení motoru a odporu, kdy bys mohl na každém kusu prvně zkontrolovat proudy lednotlivých lamel, což je první síto, a pokud projde, pustit jej a kouknout na tu střídu.
Nebo jsi to celé chtěl nechat elektronice a mít klid? šlo by na tom odporu snímat střídavé napětí a to podrobit komapraci s nastavenou referencí.
tedy pokud ta střídavá složka dostatečně reprezentuje míru poškození motorku.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#9 Příspěvek od mi-ro »

Proč vymýšlíté taková složitá monstra? Budu se opakovat. Zapoj motorek na 2V přes analogový ampérmetr, když se roztočí a proud bude do 50mA, je OK. Když bude proud při malých otáčkách kmitat v řádu až do 1A je vadný. To si můžeš ověřit i přibrzděním a nebo potáčením rotoru. Stačí vyzkoušet zdravý motor a vadný motor. Jednoznačná identifikace a stačí na to můj starý zdroj s měřením proudu.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#10 Příspěvek od bu2520 »

no proč ? protože těch mechanik mám mnoho a rád bych to vytřídil a zajímá mě to i z ryze badatelských důvodů. Navíc nemám zdroj s analogovým měřidlem a pak už je jedno co budu konstruovat :-)

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#11 Příspěvek od Sendyx »

Mohu konstatovat, že jeden typ motorků má naprázdno mezi 35 až 45mA (při cca 3V), a tento údaj vůbec nestačí k identifikaci vadného, vadný mívá klidně i 40mA, ale na průběhu proudu jsou krátké nepravidelné špice (asi zkraty na komutátoru). Jen málokterý je vadný tak, že bere 70mA a víc.

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#12 Příspěvek od bu2520 »

můj názor je takový, že 90% závad motorků jsou znečištěné, nebo unavené kartáčky což se projevuje právě těmi několikanásobnými jehlovými impulsy které většinou nijak markantně nezvýší odběr snad leda špicemi při to záběru to co zvýší proud je ale přidření, nebo zkrat na lamelách a to počítám je těch 10% . Ono buď neměl ten motor vůbec sílu otočit tím médiem nebo se nedokázal točit stejnoměrně. Tak asi rozšířím tu myšlenku na okénkový diskriminátor který by hlídal napětí v mezích tolerance . Teď ještě jak moc se bude projevovat jmenovité napětí motorku budu li testovat třeba třemi volty a motor bude 9V a 5,6V atd

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#13 Příspěvek od Atlan »

mebede jednoduchsia ta metoda prva s odporom a osciloskopom....ved len budes prehadzovat krokosvorky... max 1min na jeden motor...snad ich nemas 100 ?

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#14 Příspěvek od BOBOBO »

Pokud na exaktní dignostiku přijdeš a uvedeš výsledky bude dobře . Neživím se tím a tak jsem měl jen pár kousků . Tak jsem i rozebíral , vyčistil komutátor , promazal ložiska . Po spuštění na zdroj se zdál být v pořádku a stejně jsem musel dát nový . Asi se k otáčkové nerovnoměrnosti přidružila i vůle v ložiscích . Nikdo zde ještě neuvedl stopro řešení a já si myslím , že je postupováno hlavně metodou pokus-omyl .

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#15 Příspěvek od Sendyx »

U některých mechanik se dá použít interní diagnostika, tam se třeba vyhodnocuje proudové omezení driveru motoru a rychlé kolísání otáček.
Přesnější diagnostika je stejně jen důležitá tam, kde je motor extra drahý nebo nesehnatelný, a v drahých mechanikách bývají stejně brushless.

Odpovědět

Zpět na „Teorie“