Stránka 1 z 2

testování spindle motorů

Napsal: 22 pro 2010, 15:19
od bu2520
při úklidu jsem objevil několik krabic vadných mechanik . Vzhledem k tomu, že se mi nezřídka stane při opravě , že vyměním laser a nakonec je vadný spindle motor. Přemýšlím nad konstrukcí testeru. Jakou metodu by jste zvolili? Zatím mě napadá snímání proudu a porovnání se zdravým motorem. Nebo čítat zesílené pulsy z komutátoru, nebo pomocí opto snímat otáčky unašeče. Nenapadá vás nějaký podnět.

Napsal: 22 pro 2010, 15:54
od Sendyx
Používal jsem zdroj napětí (tvrdý, nastavitelný), skopem měřit proud, a stroboskopem na několika rychlostech kontrolovat, jak drží otáčky.

Napsal: 22 pro 2010, 17:18
od Atlan
moozes mi to objasnit ako drzi otacky ?

Napsal: 22 pro 2010, 19:02
od mi-ro
Já motor připojím na malý napětí a zdroj proudu max 1A, pak ho zastavím a unašečem pomalu otáčím. Na analogovým ampérmetru krásně vidím jak se mění proud při přechodu z lamely na lamelu.

Napsal: 01 led 2011, 21:07
od 555
a ten proud při testování tou poslední popsanou metodou musí být stejný ne?na všech lamalách.doufám že sem to napsal srozumitelně já nevím jak to lépe popsat

Napsal: 02 led 2011, 09:04
od mi-ro
Jistě že by měl být stejný, jenže u vadných motorů není. Skoro vždy dojde k nánosu oděrků kovů do mezery mezi lamely, který pak zkratuje. Tady pak motor bere daleko větší proud než mezi ostatníma lamelama. Když se náhodou v DVD zastaví v této poloze, už se nerozeběhne, zatíží zdroj a nezbývá napětí ani pro logiku.

Napsal: 13 led 2011, 18:18
od bu2520
dnes jsem řešil vadný spindle motor u jedné věžičky . Motor se roztočil , ale jako by přeskakoval. Měl jsem jeden úplně nový a tak mě napadlo porovnat je . zapojil jsem se do série s 10ohm odporem a na něj jsem připojil osciloskop. Zatímco na zdravém motoru byla pravidelná střída na vadném byla střída velmi proměnlivá. Stále přemýšlím nad jednoúčelovým jednoduchým testerem. Napadá mě RC (integrační ) člen nějaký zesilovač a komparátor nějakou referencí. Co myslíte?

Napsal: 14 led 2011, 02:53
od MartasBrno
No, já myslím, že aby ta metoda byla spolehlivá a nepouštěla zmetky, měla by kombinovat dv apřístupy. Líbí se mi to tvoje spojení motoru a odporu, kdy bys mohl na každém kusu prvně zkontrolovat proudy lednotlivých lamel, což je první síto, a pokud projde, pustit jej a kouknout na tu střídu.
Nebo jsi to celé chtěl nechat elektronice a mít klid? šlo by na tom odporu snímat střídavé napětí a to podrobit komapraci s nastavenou referencí.
tedy pokud ta střídavá složka dostatečně reprezentuje míru poškození motorku.

Napsal: 14 led 2011, 07:28
od mi-ro
Proč vymýšlíté taková složitá monstra? Budu se opakovat. Zapoj motorek na 2V přes analogový ampérmetr, když se roztočí a proud bude do 50mA, je OK. Když bude proud při malých otáčkách kmitat v řádu až do 1A je vadný. To si můžeš ověřit i přibrzděním a nebo potáčením rotoru. Stačí vyzkoušet zdravý motor a vadný motor. Jednoznačná identifikace a stačí na to můj starý zdroj s měřením proudu.

Napsal: 14 led 2011, 11:31
od bu2520
no proč ? protože těch mechanik mám mnoho a rád bych to vytřídil a zajímá mě to i z ryze badatelských důvodů. Navíc nemám zdroj s analogovým měřidlem a pak už je jedno co budu konstruovat :-)

Napsal: 14 led 2011, 13:02
od Sendyx
Mohu konstatovat, že jeden typ motorků má naprázdno mezi 35 až 45mA (při cca 3V), a tento údaj vůbec nestačí k identifikaci vadného, vadný mívá klidně i 40mA, ale na průběhu proudu jsou krátké nepravidelné špice (asi zkraty na komutátoru). Jen málokterý je vadný tak, že bere 70mA a víc.

Napsal: 14 led 2011, 14:21
od bu2520
můj názor je takový, že 90% závad motorků jsou znečištěné, nebo unavené kartáčky což se projevuje právě těmi několikanásobnými jehlovými impulsy které většinou nijak markantně nezvýší odběr snad leda špicemi při to záběru to co zvýší proud je ale přidření, nebo zkrat na lamelách a to počítám je těch 10% . Ono buď neměl ten motor vůbec sílu otočit tím médiem nebo se nedokázal točit stejnoměrně. Tak asi rozšířím tu myšlenku na okénkový diskriminátor který by hlídal napětí v mezích tolerance . Teď ještě jak moc se bude projevovat jmenovité napětí motorku budu li testovat třeba třemi volty a motor bude 9V a 5,6V atd

Napsal: 15 led 2011, 14:28
od Atlan
mebede jednoduchsia ta metoda prva s odporom a osciloskopom....ved len budes prehadzovat krokosvorky... max 1min na jeden motor...snad ich nemas 100 ?

Napsal: 17 led 2011, 07:30
od BOBOBO
Pokud na exaktní dignostiku přijdeš a uvedeš výsledky bude dobře . Neživím se tím a tak jsem měl jen pár kousků . Tak jsem i rozebíral , vyčistil komutátor , promazal ložiska . Po spuštění na zdroj se zdál být v pořádku a stejně jsem musel dát nový . Asi se k otáčkové nerovnoměrnosti přidružila i vůle v ložiscích . Nikdo zde ještě neuvedl stopro řešení a já si myslím , že je postupováno hlavně metodou pokus-omyl .

Napsal: 17 led 2011, 13:33
od Sendyx
U některých mechanik se dá použít interní diagnostika, tam se třeba vyhodnocuje proudové omezení driveru motoru a rychlé kolísání otáček.
Přesnější diagnostika je stejně jen důležitá tam, kde je motor extra drahý nebo nesehnatelný, a v drahých mechanikách bývají stejně brushless.