Stránka 1 z 1

Nakupujem chemikalie na vyrobu DPS fotocestou viete mi por.?

Napsal: 08 bře 2011, 09:06
od Marcel21
Potrebujem sprej Transparent 21 na spries. pre UV žiarenie aj pri folii na vyrobu či len pri papiery.

Napsal: 08 bře 2011, 09:19
od jezevec
Fólii máš snad průhlednou, ne. Tu už nemusíš zprůhledňovat.

Napsal: 08 bře 2011, 09:29
od Marcel21
myslel som si ale istota je ....... diki :D

Napsal: 08 bře 2011, 10:16
od ok1xgi

Napsal: 08 bře 2011, 14:53
od Marcel21
super popis

Napsal: 09 bře 2011, 10:06
od Oldradio
Několik let jsem dělal v profesionální plošnospojovně (PP) (ještě za socialismu) a tak přidám pár poznámek. Ten popis výroby je úžasný a udělat to podle něj by nemělo způsobit žádné potíže. V dřívějších dobách,. když nebyly spreje, se fotocitlivý roztok na desku naléval a v AR vyšlo několik návodů, jak udělat ze starého gramofonu 78 odstředivku na lití, že roztok se lil na střed a otáčením se roztekl na celou desku.
V PP jsme mívali stroj na navalování roztoku fotorezistu v acetonu, deska se několikrát nechala projet mezi válci, máčenými v roztoku, až se vytvořila dostatečně silná vrstva. Osvit se prováděl klasicky UV výbojkou a časovačem, byť na to byl profi stroj. který výbojku (5kW) nezhášel, ale clonil. Folie s motivem se s deskou vkládala do rámu a vysával se z něho vzduch, tím se zajistilo dokonalé přilnutí.
Po vyvolání se prováděla ruční retuš, buď se stejným fotorezistem domalovaly chybějící části, nebo se nesmytý rezist proste odškrábl skalpelem.
Pocínované desky se dělaly dvojím způsobem. Buď se na plnou měď udělal negativní přenos motivu a smyté cestičky se galvanický cínovaly, okolní měď se pak odleptala čpavkem, nebo se jezdilo na cínování vlnou, to ovšem tehdejší cuprextit národního podniku Gumon Bratislava těžko snášel a měděné cestičky zůstávaly v cínové lázni...

Napsal: 09 bře 2011, 10:39
od Zmije
Já zatim používám positiv20, předlohu tisknu inkoustovkou na fólie (alespoň 2x až 3x, někdy se to povede sesadit velmi přesně) na osvit používám prasátko z pouliční lampy (asi 150w), kterou nechám 5 min. nastartovat, potom na osvit stačí 4,5 min ze vzdálenosti 30cm. Až mi sprej dojde rád bych vyzkoušel suchý rezist, mají ho např. http://www.dioda.cz/index.php/vyroba-dps.html

Napsal: 09 bře 2011, 11:06
od forbidden
Zmije píše:...předlohu tisknu inkoustovkou na fólie (alespoň 2x až 3x, někdy se to povede sesadit velmi přesně)...
To máš nějakou blbou tiskárnu, mě stačí v pohodě jeden výtisk. Zkoušel jsi nastavit co největší kontrast a tisk jen černou? Mě se v tisku na fólii někdy objeví takové poloprůsvitné mikrotečky, okem jdou proti světlu sotva vidět a na měď se málokdy přenesou a i když už jo, tak jsou tak malé, že ničemu nevadí. Myslím, že to je kvůli povrchu fólie, jsou na ní takový maličkatý hrbolky, asi aby inkoust lépe chytl a myslím, že z těch hrbolků ten inkoust prostě steče dolů :)

Jinak, v GMku začli prodávat nový fotocuprextit a zdá se, že je rozhodně lepší, co se týká kvality nanesenýho fotorezistu. Je krytý jen takovou modrou samolepící fólií a rozhodně se s ním líp pracuje. Dá se nastříhat i s tou fólií přesně na rozměr a fólie se sloupne až těsně před osvitem.

Napsal: 09 bře 2011, 16:22
od jezevec
Zmije píše:... Až mi sprej dojde rád bych vyzkoušel suchý rezist, mají ho např. http://www.dioda.cz/index.php/vyroba-dps.html
S tímto materiálem dělám už asi půl roku, práce s ním dává vynikající výsledky. Nejsou zde mikrotrhlinky, takže jsou bez problémů i tenké spoje 0,2 -0,3mm.
Relativní nevýhody:
-nelze retušovat před vyleptáním (eliminuje se kvalitní předlohou)
-nutnost inverzního tisku předlohy
Výhody:
- neexistence mikrotrhlinek či poškrabání
- výrazně kratší doba osvitu (i když v návodu píše, že osvit je stejný jako s lakem Positiv, já osvětluji místo 6min. jen 25sec)
- fotocitlivá fólie je výrazně odolnější vůči poškození
- je asi o třetinu levnější než nanesené desky z GM, GES...
Jako přelohu používám dva motivy spojů na sobě vytištěné ink. tiskárnou na transparentní fólii.

Napsal: 09 bře 2011, 17:01
od jano2
Fotocitliva folia sa da zohnat na Slovensku?,ak ano,kde?