regulace otáček motoru

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
orkus
Příspěvky: 9
Registrován: 04 kvě 2011, 02:00

regulace otáček motoru

#1 Příspěvek od orkus »

Ahoj Edisoni,
potřeboval bych vymyslet jak regulovat otáčky na dvoukotoučové brusce?
http://www.azvercajk.cz/11089-stolni/17 ... gude/?pg=1
Díky za nápady.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#2 Příspěvek od breta1 »

Ani Edison si s tím moc neporadí....

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#3 Příspěvek od Andrea »

U těchto "takybrusek" se otáčky regulují přítlakem broušeného předmětu.

Uživatelský avatar
orkus
Příspěvky: 9
Registrován: 04 kvě 2011, 02:00

#4 Příspěvek od orkus »

no přiznám se,že to mě nenapadlo?

Uživatelský avatar
Fwpok
Příspěvky: 47
Registrován: 23 bře 2011, 01:00
Bydliště: Prešov,Slovensko

#5 Příspěvek od Fwpok »

Možno by sa dala použit triakova regulacia,no to môže vplívať aj na ťah a celkový výkon. :(
Jeden myslel,myslel vymyslel furik primontoval nanho motor a furik išiel sam.

Zbieram elektrónky.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

Vzhledem k tomu, že ten motor je jednofázový s rozběhovým trvale připojeným kondíkem, jediná cesta jak měnit jeho točky je frekvenční měnič = cyklokonvertor. Při jeho použití se budou měnit nejen otáčky, ale i krouťák a celkový výkon.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#7 Příspěvek od Eleman »

Je použit asynchronní motor s kotvou nakrátko - takže jediná možná regulace je frekvenčním měničem - zařízení, které několikanásobně převyšuje cenu této brusky.

Brusný kotouč má pro broušení dánu nějakou optimální obvodovou rychlost, kterou je dobrá dodržet. Je dána průměrem kotouče a otáčkymi motoru. Bude-li rychlost menší než optimální, broušení půjde pomalu a povrch broušeného materiálu bude hrubý, bude spíše ubývat kotouč. Bude-li rychlost větší, bude se broušený materiál příliš zahřivat (hořet) a bude měnit své vlastnosti.

Není tedy jasné proč chceš měnit otáčky, protože 2800 otáček vzhledem k průměru kotouče 125mm vytvoří optimální obvodovou ryhlost pro většinu běžně používaných brusných kotoučů. Navíc máš jeden hrubý a druhý jemný.
Jinak mezi námi ta bruska není nic moc (malý výkon).
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#8 Příspěvek od Andrea »

EKKAR píše:motor je jednofázový s rozběhovým trvale připojeným kondíkem, jediná cesta jak měnit jeho točky je frekvenční měnič = cyklokonvertor.
Cyklokonvertor na jedné fázi? No hlavně že víš, o čem píšeš, že jo. :roll:

Uživatelský avatar
orkus
Příspěvky: 9
Registrován: 04 kvě 2011, 02:00

#9 Příspěvek od orkus »

Ty kotouče příjdou sundat a místo nich by měly být kotouče plstěné!
Celé by to mělo pak sloužit na leštění a obtahování řezbářských dlát,
kde není potřeba velká rychlost!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#10 Příspěvek od tomasjedno »

orkus píše:...není potřeba velká rychlost!
A bude velká rychlost vadit?
A nebude stačit snížit ji menším průměrem kotoučů?

Nejkouzelnější regulaci otáček jsem viděl u mixeru Elektropraga z počátku 60. let. Chladící ventilátor na hřídeli motoru funěl škvírou na pružný pásek s přerušovacím kontaktem. Otáčky se nastavovaly délkou toho pružného pásku (posuvná opěrka). To jen na okraj k tvrzení, že to nejde jinak než s frekvenčním měničem :D
Naposledy upravil(a) tomasjedno dne 04 kvě 2011, 17:57, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
orkus
Příspěvky: 9
Registrován: 04 kvě 2011, 02:00

#11 Příspěvek od orkus »

Andrea píše:
EKKAR píše:motor je jednofázový s rozběhovým trvale připojeným kondíkem, jediná cesta jak měnit jeho točky je frekvenční měnič = cyklokonvertor.
Cyklokonvertor na jedné fázi? No hlavně že víš, o čem píšeš, že jo. :roll:
STS Chvojkovice Brod!
No zřejmě slušnej voddíl,no!

Uživatelský avatar
orkus
Příspěvky: 9
Registrován: 04 kvě 2011, 02:00

#12 Příspěvek od orkus »

tomasjedno píše:
orkus píše:...není potřeba velká rychlost!
A bude velká rychlost vadit?
A nebude stačit snížit ji menším průměrem kotoučů?
při velké rychlosti by se mohl materiál/dláta/pálit!

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#13 Příspěvek od Andrea »

No nevím, když té brusce sebereš ty kotouče, tak jí dost zmenšíš moment setrvačnosti, což je skoro to hlavní, co umožňuje její jakés-takés použití, protože výkon na to nemá.

Uživatelský avatar
pajosek2
Příspěvky: 3992
Registrován: 24 úno 2007, 01:00
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od pajosek2 »

Na ty dláta to stačí. Pokud chceš dobrou regulaci ,tak tam dej variátor nebo řemenice s možností volby převodu.Ovšem to chce trošku strojařských úprav.

Pokud by jsi to chtěl ryze elektronicky,tak já osobně bych použil tyristorový měnič se zpětnou vazbou.Při poklesu otáček to pustí více proudu a tak dochází k regulaci. Ovšem možná ho budeš muset vyvinout,nejsem si jistý jestli se něco takového prodává.
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.

Nemám zájem o korekci pravopisu.

Uživatelský avatar
orkus
Příspěvky: 9
Registrován: 04 kvě 2011, 02:00

#15 Příspěvek od orkus »

Zkusím to nejdřív změnou průměru kotoučů myslím že v té elektronice nějak neběhám!
A co se týče toho "momentu setrvačnosti"!? No?,bude se s tím muset ta bruska nějak vyrovnat!
Ale dík za nápady
Nikdy nesoupeř s blbcem. Stáhne Tě na svou úroveň a tam Tě převálcuje svými zkušenostmi!

Odpovědět

Zpět na „Poradna“