Spálil jsem PU120?

Problémy s měřícími přístroji, detektory fyzikálních veličin, detektory kovů a další

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
neonProto
Příspěvky: 17
Registrován: 20 kvě 2011, 02:00

Spálil jsem PU120?

#1 Příspěvek od neonProto »

Zdravím, chtěl bych poprosit o radu.

Měření skoro vůbec nerozumím, ale myslel jsem, že podle návodu to zvládnu.

Auto nám při vyplém zapalování vybíjí baterii, tak jsem si našel rady, že se dá měřit procházející proud.

Ale jsem asi 🤐 a zkusil jsem to udělat tak, že jsem odpojil + kabel a na kontakt baterie jsem dal jeden konec měřáku (nejsem si jistý jestli + nebo -) a druhý na kostru auta.. kravina, že?

Slyšel jsem slabé zajiskření a od té doby PU120 neměří.

Je definitivně v háji a nebo mám šanci s tím něco dělat?

Měl jsem jej nastavený na 300mA.
Ještě by mě zajímalo - to můžu takhle lehce spálit měřák znovu, když třeba měřím proud 3A a nastaveno na měřáku budu mít rozsah 300mA? Dojde okamžitě k jeho zničení?

Děkuji za rady a za trpělivost s amatérem.

Uživatelský avatar
neonProto
Příspěvky: 17
Registrován: 20 kvě 2011, 02:00

#2 Příspěvek od neonProto »

Ještě přidám jeden dotaz, ale doufám, že se ten původní neopomene :)

Já jsem při tom měření nepostupoval podle následujícího návodu, ale tento návod mě hodně navedl k tomu, jak jsem to posral:
Dost jednoduše - uvolníš šroub na svorce, která spojuje baterku s kostrou auta - jako bys chtěl baterku "odkostřit", ale nebudeš ji odpojovat. Připravíš si měřák, přepnutý na měření VELKÝCH PROUDŮ - to znamená co největších hodnot, které jdou na měřáku nastavit. Červený kabel od měřáku = ten, který dáváš při měření na KLADNOU SVORKU, připojíš na kostru auta. Černý kabel (pro zápornou svorku) dáš seshora skrz bateriovou upevňovací svorku přímo na vývod baterie - měřák ukáže nulu. Pak tu svorku z baterie sundáš směrem nahoru - vlastně ji navlékneš na měřicí kabel jako prsten - tím se proud do té doby tekoucí přímo kostřicím kabelem donutí bez přerušení téct měřákem. A když nemáš svorku, která umožňuje takové navléknutí na kabel, před sundáním ji opatrně uvolníš, posuneš ji k jedné straně a kabel připojíš k vývodu baterie těsně pod svorkou - abys při odpojování svorky směrem nahoru udržel měřicí kabel v kontaktu s vývodem baterky...
Je tento návod vůbec v pořádku??
Proč tam píše, že červený kabel jde na kostru?
Proč je to celé tak složitě pojaté, když by přece mělo jít udělat, že jeden konec měřáku dám na odpojený kabel baterie a druhý na kontakt baterie?
Dá se říct, že tento předešlý návod je uplně mimo?

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#3 Příspěvek od Andrea »

Je to správně a složitě je to proto, aby se napájení nepřerušilo.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od masar »

To je tím, že neznáš základy elektrotechniky. (Také si pleteš význam pole "citace").
Ale jinak jsou odpovědi:
Ano, návod je v pořádku.
Červený kabel jde na kostru, protože proud prochází směrem kostra > záporný pól baterie. Ručkovému měřidlu to není jedno.
Složité to je proto, protože nesmí dojít k odpojení baterie od vozidla, některé elektronické obvody by mohly "zapomenout" pracovat (u moderních aut).
Mimo je tu někdo jiný...
:wink:

p.s. Už jsem to nestihl... :wink:

Uživatelský avatar
neonProto
Příspěvky: 17
Registrován: 20 kvě 2011, 02:00

#5 Příspěvek od neonProto »

Díky za odpovědi, jen z nich cítím podle mě zbytečné výpady na moji stranu.
Jak jsem psal, nerozumím tomu, tak mě tak berte pokud možno a trochu trpělivosti.
Po vašem vysvětlení teda konečně chápu proč je návod v pořádku, děkuju.

A k tomu PUčku.
Otevřel jsem ho, našel tam spálený díl a přikládám fotky.

Je tohle teda důvod proč to nefunguje? Nebo toho může být zničeného mnohem víc?
Má cenu to někomu (nebo sám) dávat na opravu? Nebo byste to hodili rovnou do koše?

Děkuji!
Přílohy
pu120-spaleny2.jpg
(140.3 KiB) Staženo 257 x
pu120-spaleny.jpg
(50.61 KiB) Staženo 248 x

Uživatelský avatar
Yarda1
Příspěvky: 2372
Registrován: 11 úno 2009, 01:00

#6 Příspěvek od Yarda1 »

Tady je schema
http://62.84.148.21/tesla/
tak se podívej, co tam mohlo odejít.
Přílohy
PU120.gif
(40.12 KiB) Staženo 429 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

neonProto píše:...Já jsem při tom měření nepostupoval podle následujícího návodu, ale tento návod mě hodně navedl k tomu, jak jsem to posral:
Dost jednoduše - uvolníš šroub na svorce, která spojuje baterku s kostrou auta - jako bys chtěl baterku "odkostřit", ale nebudeš ji odpojovat. Připravíš si měřák, přepnutý na měření VELKÝCH PROUDŮ - to znamená co největších hodnot, které jdou na měřáku nastavit. Červený kabel od měřáku = ten, který dáváš při měření na KLADNOU SVORKU, připojíš na kostru auta. Černý kabel (pro zápornou svorku) dáš seshora skrz bateriovou upevňovací svorku přímo na vývod baterie - měřák ukáže nulu. Pak tu svorku z baterie sundáš směrem nahoru - vlastně ji navlékneš na měřicí kabel jako prsten - tím se proud do té doby tekoucí přímo kostřicím kabelem donutí bez přerušení téct měřákem. A když nemáš svorku, která umožňuje takové navléknutí na kabel, před sundáním ji opatrně uvolníš, posuneš ji k jedné straně a kabel připojíš k vývodu baterie těsně pod svorkou - abys při odpojování svorky směrem nahoru udržel měřicí kabel v kontaktu s vývodem baterky...
Je tento návod vůbec v pořádku??
Proč tam píše, že červený kabel jde na kostru?
Proč je to celé tak složitě pojaté, když by přece mělo jít udělat, že jeden konec měřáku dám na odpojený kabel baterie a druhý na kontakt baterie?
Dá se říct, že tento předešlý návod je uplně mimo?
Nějak ten návod poznávám :lol: :lol: :lol: Nejdůležitější na něm je asi to sousloví "měřák přepnutý na měření velkých proudů" - těch 300mA neboli 0,3A , které jsi na měřáku měl, je totiž pro tenhle účel zoufale málo. Po odpojení baterky se navíc vybijí všecky filtrační kondenzátory, které jsou ve veškeré v autě připojené elektronice - a ty se pak při připojování znovu nabíjejí. Během prvních milisekund se chovají skoro jako zkrat a proud odebíraný pro jejich nabití je značný - řádově desítky ampér. Proto jsem popsal i celý ten cirkus s prostrkáváním měřicího hrotu skrz přípojnou svorku baterie - jedině tak se totiž nepřeruší připojení baterie ke zbytku auta a k nárazovému proudu nabíjejícímu filtrační kapacity nedojde.

U toho PUčka došlo k odpálení měřicího odporu pro proudový rozsah - tzv. BOČNÍKU. Já bohužel jeho hodnotu neznám, ale myslím že se tady najde někdo, kdo má buď PUčko funkční, nebo má jeho schéma a bude ochotný Ti tu hodnotu napsat - jen pozor na to, s jakou tolerancí ten odpor použiješ - když bude mít velkou odchylku, nebude měření proudů po opravě vůbec přesné.

No vida, než jsem to napsal, máš schéma na tapetě... :lol: :lol: Jestli mne oči neklamou, mělo by se jednat o odpor na schématu označený jako R11 s hodnotou "j875", neboli 0,875Ω. Tuhle hodnotu asi budeš těžko shánět, ale měla by se dát poskládat a s pomocí přesného měřáku i nakalibrovat - a pak připájet na místo sčudlé součástky. Jen orientační výpočet mi vyhodil hodnoty 1,1Ω a 4,3Ω paralelně - s odchylkou +0,106% vyjde požadovaná hodnota bočníku (použil jsem Davidusův prográmek - viz jiné vlákno v tomto fóru).
Naposledy upravil(a) EKKAR dne 20 kvě 2011, 12:41, celkem upraveno 1 x.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#8 Příspěvek od masar »

neonProto píše:Díky za odpovědi, jen z nich cítím podle mě zbytečné výpady na moji stranu....
Napsal jsem, že neznáš základy elektrotechniky. Pak jsem ještě naznačil, že jsi v odborném názoru mimo. Pokud jsem se tě tím dotknul, tak se omlouvám, ale žádný prospěch ti to nepřinese... :wink:

A k té PU120: Mám k ní takřka srdečný vztah, vlastním ji od r.1968 a měřím s ní dodnes. Za tu dobu přežila mnoho spálených 4A pojistek (na obrázku v hnědé izolační trubičce) a mnoho jiných přetížení. Je to nezmar a pokud neulítla skleněná ručička a nebo se nepoškodil tišťák pod přepínačem, je snadno opravitelná.
Ale jedno je jasné: k měření v autoelektrice se příliš nehodí, protože max. proud 3A je příliš malý. :wink:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

2 masar - kdyby tazatel dodržel ten "zbytečně složitý" návod, nic by neodpálil - jde o problém s měřením klidového odběru auta, který jsem pomáhal řešit na jiném fóru. Problémy dělá některá z řídicích jednotek, která se po vypnutí zapalování a uzamčení vozu odmítá "uspat" - a po odpojení baterky a jejím novém připojení (třeba pro připojení měřáku do série s baterií) je odběr minimální = jednotka se uspala nuceným vypnutím napájení, takže nežádoucí odběr není jak zjistit. Kdyby býval dodržel postup, chybu by měl dávno nalezenou...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#10 Příspěvek od kokun »

Dle nabídnutého sch. zkus identifikovat poziční číslo toho spáleného rezistoru a na sch. zjistíš jeho hodnotu. Když se ale podíváš po všech okolních, tak vidíš, že nemají "normalizované" hodnoty - tj., jsou to tzv. "zákaznické" (výrobcem vyrobeny "na míru" pro zákazníka).
I ten tvůj bude mít určitě nějaké "hausnumero" - tj. sehnat originální hodnotu bude nadlidský úkol. Přesnou hodnotu budeš muset vytvořit poskládáním několika jiných hodnot tak, abys docílil hodnoty požadované.

Najdi někoho, do tomu hoví lépe než ty, nech to opraví - nebo to poser*eš naultimo. Ty se bohužel řadíš mezi ty, co měří proud, či odpor v el. zásuvce :cry: :wink:
A urážet se (na názory - můj, či kolegů) je z tvé pozice bohužel neopodstatněné :roll:
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Uživatelský avatar
neonProto
Příspěvky: 17
Registrován: 20 kvě 2011, 02:00

#11 Příspěvek od neonProto »

Yarda1: dekuju

EKKAR: to je nahodicka :)
Ano, vim, ze to je moje hloupost, ze jsem nedodrzel navod.
Ale ciste prakticky - mame stareho favorita, nema ani radio, tak tam bych klidne mohl merit mezi baterii a kabelem, ze? A pri vypnutem klicku bych se mel obavat, ze 3A na meraku muzou byt prekroceny?
Taky dekuju moc za popis opravy/problemu, sam to teda neopravim, jeste jsem ani v zivote nepajel a cist schemata neumim, ale aspon vim, ze to ma cenu resit.

masar: taky moc dekuju za reakce a taky se omlouvam, pokud zbytecne vyskakuju. Jestli jeste mohu - ta pojistka, proc je v izolacni trubicce? Delam spravne kdyz ji shrnuju, abych se na ni podival? A je mozne, ze pojistka vypada v poradku a presto se spalil ten proudovy odpor? Jen tak pro info, do budoucna - pri vymene te pojistky se tam musi znovu davat i ta izolacni trubicka?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

Izolace na pojistce je proto, aby se při zakrytování spodním dílem futrálu ani při přimáčknutí k jiným dílům ničeho nedotkla - a nezkratovalo se něco. Stáhnout trubičku je normální - stejně jako ji před zakrytováním nasadit zpátky.
A ten odběr je značný i při vypnutém klíčku - stačí, že je u nějakého spotřebiče připojený odrušovací člen a už máš jeden elektrolytický kondenzátor, který se při připojování baterky NÁRAZOVĚ nabíjí. Jsou to tisíciny sekundy, než se proud ustálí na pár desítkách až stovkách mA (v případě tvé poruchy - normální je proud menší než 0,1A = 100mA), ale během těch několika zlomků sekundy je proud opravdu velký - mnohokrát větší, než snese PU120 přepnutý na 300mA.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
neonProto
Příspěvky: 17
Registrován: 20 kvě 2011, 02:00

#13 Příspěvek od neonProto »

Jestli muzu jeste porad otravovat, tak jiny ale podobny dotaz.
Mame jeste doma PU140 a ten se nezda, ze by meril.
Jak byste v takovem pripade postupovali? Jak zjistite, v cem muze byt problem? Dekuju :)
Přílohy
pu140.jpg
(82.73 KiB) Staženo 210 x

Uživatelský avatar
fero7
Příspěvky: 2250
Registrován: 20 led 2007, 01:00

Re: Nováček + spálil jsem PU120?

#14 Příspěvek od fero7 »

neonProto píše:udělat tak, že jsem odpojil + kabel a na kontakt baterie jsem dal jeden konec měřáku (nejsem si jistý jestli + nebo -) a druhý na kostru auta.. kravina, že?
No ak si meral prud baterie (nie odber ako v navode), tak je to ako pises, kravina.
Tento prud je niekolko stoviek amperov.

Uživatelský avatar
neonProto
Příspěvky: 17
Registrován: 20 kvě 2011, 02:00

#15 Příspěvek od neonProto »

EKKAR: dekuju moc za venovany cas, asi jsem moc velky amater, ale kdyz premyslim nad tim tvym navodem, tak jsem si vlastne nebyl jisty jestli ho vubec dobre chapu.

Jak jsem to udelal ja, ze jsem dal jeden konec meraku na konec baterie a druhy na kostru, tak to byla volovina, chapu. Ale ten tvuj postup je vlastne rozdilny "pouze" v tom, ze se ten odpojeny kabel baterie bude zaroven dotykat toho konce meraku, ktery se stale dotyka konce baterie, spravne? Mozna jsem zas vedle, ale tim padem, kdyby mi na chvilicku ujela ruka a ten kabel jsem oddalil od konce meraku, tak jsem to spalil, tak jako pri tom mojem postupu? Fakt se omlouvam, pokud to cele nechapu.

Odpovědět

Zpět na „Měřící přístroje, detektory fyzikálních veličin“