Stránka 1 z 2

MKO a odrušení v palubní síti automobilu

Napsal: 12 čer 2011, 21:11
od pepe363
Zdravím,

mám tady schémátko MKO v roli zpoždeného vypnutí. Je to do auta, protože ve chvíli kdy mám zapalování zapnuté, rádio hraje. Ale jakmile začnu startovat, zmizí napětí z vodiče, které rádio dálkově zapíná.
Schéma přikládám, a potřeboval bych se poradit, jaký filtr k tomu začlenit, aby to drsných automobilových podmínkách vydželo co nejdéle =)

díky moc

Re: MKO a odrušení v palubní síti automobilu

Napsal: 12 čer 2011, 21:49
od ramici
To napětí zmizí právě proto, že startuješ. Změř to na baterce (při startu) a uvidíš co se děje.

Napsal: 12 čer 2011, 22:46
od pepe363
Už jsem měřil =) Ve spínací skříňce se prostě mechanicky rozpojí kontakt. Na vodiči pro spínání rádia je skokově z 12V najednou 0V, a po vrácení klíčku vyskočí na 14,2V

Napsal: 12 čer 2011, 23:03
od breta1
Nevíme typ auta, nevíme model, rok výroby. Předválečná auta až do myslím Š120 neměla X relé, od FELDY dále X relé je. Takže, pokud to není veterán, musíš vzít napájení mimo kontakt X relé.

Napsal: 12 čer 2011, 23:09
od EKKAR
Stejně je to blbost, protože rádia mají hlídání napětí a pod 10,5V se velkou většinou sama vypnou - aspoň ta moderní. A při startu je na baterce kolikrát i míň než 10V...

Napsal: 13 čer 2011, 08:21
od frantajetel11
Nemyslel jsi spíš zpožděné zapnutí? Tohle mě taky se.e... Zapnu klíček, žhavím - rádio se zapne, startuju vypne se a pak se zapne zase. Já ho sice můžu softvérově vypnout, aby se nezapínalo zároveň s klíčkem, ale spíš by asi byl vhodnej zpožďovač, aby to zaplo až třeba 10s po zapnutí klíčku...

Napsal: 13 čer 2011, 09:50
od masar
Ale pokud pepe363 píše, že
pepe363 píše:Už jsem měřil =) Ve spínací skříňce se prostě mechanicky rozpojí kontakt. Na vodiči pro spínání rádia je skokově z 12V najednou 0V, a po vrácení klíčku vyskočí na 14,2V
, pak jsou snad další údaje nadbytečné.
Do tvého scchémátka MKO bych přidal filtrační a blokovací členy.

Edit: Akorát nevím, jest-li by nebylo lépe přivést k rádiu napětí ze spínací nebo pojistkové skříňky, které se prostě nevypíná. :wink:

Napsal: 13 čer 2011, 10:41
od frantajetel11
No to by pak musel rádio po vypnutí zapalování růčo vypínat a to někteří líní jedinci (včetně mě) tak nějak nechtěj... :lol:

Napsal: 13 čer 2011, 10:46
od EKKAR
Tak ho zkus na test připojit na ISO konektoru "natvrdo" - na pozice 4 a 7 dej +12V přímo od baterky, tím obejdeš klíček (+12V od spínačky nebo od relé X) - rádio zapni a potom zkus nastartovat. Pokud se následkem poklesu napětí v palubní síti nevypne samo, má cenu bastlit nějaké udělátko, kterým se zabrání ve výpadku následkem přepnutí relé X nebo spínačky. Jestli se ale samo vypne, máš jedinou cestu - použít na rádio samostatnou baterku, připojovanou silovým stykačem na stejnosměrný proud k palubní síti až po nastartování motoru = po nárůstu napětí v síti nad 13,5V.

Napsal: 13 čer 2011, 15:56
od frantajetel11
EKKAR píše:... Jestli se ale samo vypne, máš jedinou cestu - použít na rádio samostatnou baterku, připojovanou silovým stykačem na stejnosměrný proud k palubní síti až po nastartování motoru = po nárůstu napětí v síti nad 13,5V.
A nebo právě ten zpožďovací obvod - to si myslim je jednodušší, než tam cpát další baterku...

Napsal: 13 čer 2011, 21:30
od masar
To frantajetel11 - Pokud rádio vypne při podpětí, nemůže zpožďovací obvod nic zachránit, ne? :wink:

Napsal: 13 čer 2011, 21:38
od Andrea
Jak může to rádio vypnout, když při tom podpětí ještě nebude zapnuté?

Napsal: 13 čer 2011, 22:38
od EKKAR
Andreo, tady se jedná o situaci, kdy třeba stojím před barákem a čekám, až se moje polovice namaluje do stavu, který podle ní odpovídá společenské potřebě - a mám puštěné rádio nebo nějakou muziku z přehrávače, abych zabil čas. Polovice dorazí, já startuju auto - a rádio se samozřejmě na dobu startu vypne. Buď to udělá relé X, nebo zareaguje na podpětí v síti (můj Panasonic reaguje na pokles napětí). Proto říkám, že pro udržení rádia v činnosti při startování auta by byla nutná další baterie, která ho na těch 10 sekund (řádově) bude krmit. Kondík to při odběru 2-5A i víc bohužel nezvládne... Nějaký zpožďovač nebo MKO to nezachrání taky, mám vyzkoušeno, že i prodleva způsobená překlopením relátka to rádio vypne - resetuje a celý přijímač nebo přehrávač nabíhá "od nuly".

Napsal: 13 čer 2011, 22:46
od frantajetel11
Aha, tak jestli je to takhle, tak bych se na těch 10 vteřin bez rádia (startování i s případným žhavením) víte co ... :?

Napsal: 13 čer 2011, 22:50
od EKKAR
Naprostý souhlas...