zastavení motorku
Moderátor: Moderátoři
zastavení motorku
Jakým zpusobem je řízeno zastavení motorku při ovládání klapky.Podotýkám že mechanizmus nemá koncový vypínač a motorek se musí zastavit aby nedošlo k poškození převodovích koleček.
Aha, je fakt,že škrtících klapek tam je víc. Nemám u sebe schéma okolo klimatizace/topení, ale v zásadě tam může být potenciometr ukazující aktuální polohu klapky. Pokud by to byla jen dvojčinná klapka(otevřeno/zavřeno), tak pak již zmíněné měření proudu při dosažení dorazu. Toho se používá například i u stahování oken. Další možností jsou koncový spínače, hallovy sondy a podobně.
Většinou to jsou servomotory, u kterých si po zapnutí napájení (trvalé po připojení baterie a dočasné po zapnutí zapalování) řídicí jednotka pomocí najetí do krajních poloh otestuje rozsah možného pohybu a "nakalibruje" si jednotlivá serva - ta v sobě mají samozřejmě potenciometr, který udává polohu výstupního hřídele... Takže po připojení baterky a prvním otočení klíčkem to zavrčí tam a zpátky, jak ŘJ navede serva do krajních poloh a zapíše si hodnoty odpovídajícího odporu potenciometru... Při kalibraci je zastavení řešené časem, po který je na servo připojený proud (max. doba nutná k přejetí z jedné krajní polohy do druhé - zadáno při výrobě), při dalším provozu pak už ŘJ spoléhá na ten snímací potenciometr a zastavuje motor před dosažením zapamatované hodnoty odporu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)