Stránka 1 z 2

Krokosvorky na autobaterii a pájení

Napsal: 04 črc 2011, 17:54
od kowicz
Dobrý den, hledal jsem zde nějaké podobné téma, ale nenašel...
Pájeli jste někdo na krokosvorky podobné těmto http://www.vapol.cz/cz/produkt/kleste-k-nabijecce-30a/? Nemám je tedy z tohoto obchodu, ale vypadají podobně. Nedaří se mi totiž k nim připájet vodič. Špatně se to prohřívá a když cín konečně trochu povolí, tak to tam pak stejně nedrží. Pájím přímo na tu vnitřní stranu, tak možná, že to je ten problém, ale žádné speciální místo na uchycení/pájení tam není. Používám klasickou trafopájku 75 VA a hrotovou mikropájku 48 W (ta to kupodivu prohřeje lépe). Má s tím někdo prosím nějaké zkušenosti?

Napsal: 04 črc 2011, 18:07
od EKKAR
Protože tyhle "kleště" nejsou určený k připájení, ale k nakrimpování = svéráznýmu NALISOVÁNÍ NA KONEC KABELU. Dělá se to tak, že se oholí asi 2-3cm kabelu, ohne se podél izolace zpět a takto vzniklý tlustší konec se zalisuje do k tomu určenému konce jednoho ramena kleští - a přetáhne se to tou gumou.

Napsal: 04 črc 2011, 18:37
od GeorgeB
Mě vždy šly pájet takový krokosvorky dobře. Ale děla sjem to 100VA trafopájkou.Je to potřeba dobře prohřát.

Napsal: 04 črc 2011, 18:58
od Eleman
Dá se to v pohodě pájet s kvalitním, nebo agresivnějším tavidlem (můžeš použít i např. pájecí kapalinu na nerez, nebo přímo chlorid zinečnatý - oplach nutný!!! jinak se ti to časem rozpadne). Samozřejmostí je dobré prohřátí.

Napsal: 04 črc 2011, 18:58
od PavelFF
Myslím, že s tak malými výkony páječek to prostě nejsi schopný prohřát.
Má to velkou plochu a působí to jako chladič.
Nahřej to ještě zároveň nad plynem nebo aspoň nad zapalovačem a per do toho OBĚMA pájkami. Chce to víc rukou.

Druhý problém může být v povrchové úpravě svorek. Z čeho to je? Jsou měděné? Jsou očištěné od kysličníku. Nejsou niklované?
Pokud jsou niklované , pak je dobré použít pájecí vodičku jako třeba "NEUTRÁLNÍ PÁJECÍ KAPALINA" . Na nikl funguje výborně, ale i na ostatní běžné povrchy (mosaz, železo).
http://www.gme.cz/cz/s-paj-kap-ne-p745-007.html Asi moc neutrální nebude, ale funguje.

Napsal: 04 črc 2011, 19:08
od kowicz
Díky Ekkare, to jsem si asi trochu naběhl... to doma asi nenakrimpuju kombinačkama jako male krimpy :-)

Napsal: 04 črc 2011, 19:12
od EKKAR
Normálně na svěráku jako na kovadlině - tupým důlčíkem a kladivem ten konec kleští naprosto klíďo píďo zalisuješ a zatemuješ. Rázy to naopak líp "utěsní".

Napsal: 04 črc 2011, 19:20
od kowicz
PavelFF: niklovane urcite nejsou... je to med.
Nevim, jestli pajeci kapalina na nerez by pomohla, jak navrhuje Eleman.

Napsal: 04 črc 2011, 19:26
od EKKAR
Pokud to budeš pájet, nasákne se jak pájecí prostředek, tak vlastní pájka (cín) do mezer mezi jednotlivými vlákny licny kabelu a konec kabelu tak ztuhne - a bude mít snahu se lámat. Všimni si - v autě není žádný originální konektor na kabel pájený, vždycky jsou naskřipované = KRIMPOVANÉ. Důvodem je právě odolnost proti odlomení konce. Dobře nakrimpovaný konektor má srovnatelný kontaktní odpor jako pájený - a je v automotive nejběžnějším druhem spoje kabel - konektor.

Napsal: 04 črc 2011, 19:47
od kowicz
Zkusim to s tim sverakem, diky za radu.

Napsal: 04 črc 2011, 20:05
od Tiger_T
Doporučuji napatlat kalafunou, prohřát plynovým hořákem, přidat cín a pak pocínovaný konec kabelu. Když s tím nepohneš, než to vychladne, máš vyhráno :)

Napsal: 04 črc 2011, 20:08
od Andrea
Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby na těch měděných kleštích držel magnet, už jsem pár takových potkala. ;)

Napsal: 04 črc 2011, 20:20
od EKKAR
Mám pravděpodobně ty samý - a jsou VSKUTKU ocelový, jen s Cu povlakem (asi galvan) - kvůli povrchový ochraně proti rzi a lepšímu kontaktu. Pájení by to asi sice vydrželo, ale já jsem to zalisoval - zatím (už asi 5 let) to drží a startovat s tím jde dost dobře.

Napsal: 04 črc 2011, 21:08
od PavelFF
Bohužel mám pocit, že ta měď na povrchu není z důvodu ochrany proti korozi, ale pouze pro vytvoření iluze, že se jedná o Cu masiv a tím zvýšení prodeje. To samé ti hajzlíci dělají se startovacími kabely - nepřirozeně tlustá izolace, budící dojem solidnosti, a uvnitř slabounký vodič.

kowicz: To s vytvrdnutím lanka díky nasáklému cínu je asi pravda, ale ty to asi nebudeš používat v autě za provozu, ale jako pomůcku pro nabíjení. Takže ti tvrdnutí lanka může být vcelku fuk. Co si tak pamatuju, tak kdysi jsme v práci máčeli kabelová oka s Cu lanem do cínové lázně, takže se to používalo běžně. Až později byly vyvinuty "suché" technologie, které jsou taky velmi spolehlivé - ovšem pokud je to uděláno pořádně na patřičném nástroji.
Pořádné přiletování může myslím s domácím mačkáním ve svěráku a rozťukání důlčíkem směle soupeřit.
Já osobně bych udělal obojí - zamáčknul to jak se nejlíp dá a pak to procucal cínem. Když to budeš dělat nad plynem, tak tam ten cín stačí jen přiložit a on se natáhne. V tvém případě je problém s nedostatkem tepla.

Napsal: 04 črc 2011, 21:18
od kowicz
Koukam, ze Andrea se vyzna... skutecne ta med je jen povrchova uprava:-)
PavelFF: jo jo, hned rano to tak udelam - nabusim to ve sveraku a pak pridam trochu cinu.
Dekuji vsem za rady a uzijte si zitrejsi svatky.