Stránka 1 z 1

Napájení DC motoru

Napsal: 11 črc 2011, 22:47
od Skay
Potřeboval bych s DC motorem točit rychleji než uvádí jeho datasheet při jmenovitém napětí. Proč bych nemohl na motor co je na 12V připojit např 70V s tím, že nepřekročím jmenovitý výkon ? Vyzkoušel jsem si to se speedem na 7,2V. Na 40V běží taky. Jen se po chvilce rozpálili ložiska.
Jinak nic nebo to má nějaký háček ? 8O

Napsal: 11 črc 2011, 23:10
od Artaban001
pokud je to klasický motor z komutátorem a uhlíky (popřípadě jiné sběrače), riskuješ:

1. propálení lamel, poškození komutačního ústrojí (uhlíky, kontaktní pera)
2. rozmotání vinutí rotoru, či mechanickou explozi celýho rotoru odstředivou silou (krajní případ, doufám, že až sem nedojdeš)
3. zadření ložisek.
4. při vyšších otáčkách se Ti zvyšuje frekvence proudu v rotoru, z toho vyplývá vyšší odpor a tudíž snížení výkonu.
5. představ si rotor konstruován na max 5000otáček, jak se točí třeba 100000otáček. a pak se Ti sekne ložisko v plastovým krytu.. Je to docela nebezpečná sranda..

Jinak jsem na pár motorkách (DC uhlíkový podobný těm z fénů, či opalovacích pistolí) zjistil, že se chovají jako zdroj konstantního proudu, pokud jsou v činnosti bez mechanické zátěže. Odzkoušel jsem to v bezpečné oblasti provozního režimu - Max 1.5X Ucc. Nějeký slabý přírustek při vyšším napětí má asi na svědomí ztráty třením v ložiskách a v komutačním ústrojí.

Napsal: 12 črc 2011, 00:17
od Hanizek
Co je to za motor? A o kolik potřebuješ zvýšit otáčky oproti jmenovitým?

Napsal: 12 črc 2011, 00:36
od tomasjedno
Artaban001 píše:...
Jinak jsem na pár motorkách (DC uhlíkový podobný těm z fénů, či opalovacích pistolí) zjistil, že se chovají jako zdroj konstantního proudu, pokud jsou v činnosti bez mechanické zátěže...
Jestli ono to nebude tím, že u ss motoru se statorem s permanentními magnety je proud kotvy úměrný točivému momentu :)

Napsal: 12 črc 2011, 06:48
od procesor
Nebyť vlastných strát, mohli by sa točiť do bezvedomia.

Napsal: 12 črc 2011, 18:24
od Skay
motor točí při jmenovitém napětí 4500ot/min. Potřeboval bych tak 18k tedy téměř 4x. Na DC motoru s permanentními magnety jsou otáčky uměrné napětí na rotoru že ? :D Takže 4x napájení ?
Provedení je s kuličkovými ložisky a rotor nemá víc jak 2cm na průměru. Předpokládám, že by tam taková síla na poškození čehokoli nevznikla.
Jinak našel jsem videjko s podobným pokusem.
http://www.youtube.com/watch?v=njHg5i-BXRU
dívejte se tak do 1min pak už je to na blázinec

Napsal: 12 črc 2011, 18:45
od AmarokCZ
Velice mě fascinuje, jak se někdo může vůbec na něco takového zeptat ... WTF :roll:

Napsal: 12 črc 2011, 19:57
od Skay
Za použití seriového motoru může být na rotoru 1V i 1000V dle napájení a momentální zátěže. DC motor s magnety má buzení dané. Snese i víc než přesně výrobcem dané napětí. To co výrobce uvádí je napětí při kterém motor pracuje s největší učinností.
Chtěl jsem vědět zdali ho můžu zvýšit a zdali se u toho nemůže něco poškodit a na to mi Artaban001 i odpověděl.

Nějak jsem nepobral smysl tvého příspěvku krom toho, že Tě fascinujou otázky nebo si nad tím nikdy ani nepřemýšlel.

Napsal: 12 črc 2011, 20:03
od AmarokCZ
Čekal bych, že každému z lidí tady na fóru (obzvlášť pak "super uživatelům") bude jasné, že provozovat to při téměř 6x větším napětí je blbost. Ale za chvíli mě nepřekvapí snad ani dotaz jestli bude svítit víc halogenka z auta, když ji připojím do sítě :)

Napsal: 12 črc 2011, 20:16
od Skay
O provozování při 6x napájení nebyla moc řeč. VYZKOUŠEL jsem to na menším motůrku než ten, který bych býval použil. Jen abych si prakticky vyzkoušel jak se to chová.

Napsal: 12 črc 2011, 20:39
od tomasjedno
AmarokCZ píše:Ale za chvíli mě nepřekvapí snad ani dotaz jestli bude svítit víc halogenka z auta, když ji připojím do sítě :)
Bude, a jak! :D

Napsal: 13 črc 2011, 22:22
od Atlan
mal by si zacat uvazovat o zaliati rotora lakom.... ak este nieje.. ale odstrediva sila a fyzika nepusti....