Stránka 1 z 2

Nabíječka autobaterií Deca 12-24V/16A

Napsal: 23 srp 2011, 02:59
od hero
Zdravím.
V trafu z nabíječky jsem objevil nějaké součástky, vypadají jako doutnavky, a jedna má evidentně prasklou baňku a upadlé dno. Nepozná někdo o jaké součástky jde, a jakou tam plní funkci? Taky by se mi hodilo schéma zapojení, protože to co jsem si nakreslil na papír při rozebírání, jsem asi ztratil.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 23 srp 2011, 03:38
od ohryzek36
Můžou to být doutnavky (dá se to zjistit po přivedení nějakého většího napětí s omezeným proudem - např. 230V přes 150K odpor), ale na tom trafu by nejspíš nedávaly moc smysl, jedině jestli by nešlo o nějakou stabilizaci napětí - například aby nepřesáhlo napětí naprázdno zápalné napětí doutnavek a nebylo by na kleštích na baterii nebezpečné napětí (např. nad 60V - nevím to z hlavy) - ale i v tom případě by mohly být klidně kdekoliv jinde :roll: .

Jestli ale jsou ve zkratu, tak to mohou být vratné tepelné pojistky (zatavené ve skle) - měly by v nich být vidět sepínací kontakty & bimetal (na fotkách nejde vidět nic moc) - akorát mi v tom případě nejde moc do hlavy, proč by byly 2 paralelně :roll: - bylo by dobré vědět, kam ty 2 modré dráty (od trafa) vůbec vedou (např. jestli jsou paralelně nebo sériově s výstupem).

Napsal: 23 srp 2011, 06:52
od BOBOBO
Jo i jako tepelná pojistka by to mohlo vypínat elektroniku , ale tu u těchto strojů nepředpokládám , ano celková vnitřní fotka by bodla i popis , jestli se uvnitř vrtáš pro zábavu , či něco nejde .

Napsal: 23 srp 2011, 07:44
od Habesan
V některých zdrojích se doutnavka používá místo bleskojistky (hlavně asiati to mají ve zvyku). Jestli je to rozumné nevím.

Nedávno jsem tady na bastlírně četl, že jiskření ke kterému dochází při připojování akumulátoru k nabíječce ničí křemíkové usměrňovačky, možná se má použitím přepěťovky omezit.

Napsal: 23 srp 2011, 07:57
od jano2
So to vratne ,tepelne poiski.

Napsal: 23 srp 2011, 13:45
od hero
Asi to opravdu byly vratné pojistky, jednu jsem vypreparoval, jednu elektrodu má přepálenou, a přivařenou k bimetalu. Druhá pojistka také. Otázka tedy je, čím je nahradit. Nabíječka by měla dávat na 24V max proud 12A, na 12V 16A.

Obrázek

Napsal: 23 srp 2011, 14:21
od breta1
Třeba vratné pojistky na 6A jsou tady
http://www.ges.cz/cz/pojistky-prepetove ... tr=tepelna pojistka
možná jinde najdeš silnější

Napsal: 23 srp 2011, 16:02
od ohryzek36
Ty termostaty se dají koupit i do 16A - např. tady je docela výběr, jenom bude problém s uchycením na trafo - chtělo by to spíš něco takového, ale u těchto termostatů je problém s maximálním proudem - ale pochybuju, že je rozumné ho zvyšovat paralelním řazením termostatů, jak jde vidět na fotkách - to pak zafunguje i jako nadproudová ochrana a ta už nejspíš nebude vratná :D .

Napsal: 23 srp 2011, 16:12
od lintik
jano2 píše:So to vratne ,tepelne poiski.
nejsou to je blbost !!!!!!! vždyť by byly zapojený do zkratu

Napsal: 23 srp 2011, 16:14
od lintik
jsou to doutnavky -vezni si startér ze zářivky a rozeber si ho a uvidíš

Napsal: 23 srp 2011, 16:17
od Andrea
lintik píše:nejsou to je blbost !!!!!!! vždyť by byly zapojený do zkratu
A co zkratujou?

Napsal: 23 srp 2011, 16:24
od lintik
no ty dva modré dráty do sebe

Napsal: 23 srp 2011, 16:28
od Andrea
A víš co je na jejich druhém konci?

Napsal: 23 srp 2011, 17:58
od jano2
A neviš načo by tam bola dutnavka?,na sekundare?,24V,?,?,ako som už pisal,su to vratne ,tepelne poiski a botka.

Napsal: 24 srp 2011, 00:52
od ohryzek36
Teď jsem si uvědomil (když jsem zavíral odkazy na toto vlákno), že pro bezpečnostní odpojení trafa (při přetížení a možném přehřátí) by bohatě stačila i ta 6A pojistka - akorát by se nedala na sekundár, ale na primár trafa - tam by už mohla v pohodě vydržet :D