Stránka 1 z 1

Nabíječka 12V gelovky

Napsal: 11 zář 2011, 14:04
od Superpavel
Čau.Budu kupovat 12V gelovej akumulátor.Stačí jako nabíječka zdroj napětí 13,5 až 13,8V s omezením proudu? Adalší otázka jak poznám že je akumulátor nabitej?

Napsal: 11 zář 2011, 14:45
od AmarokCZ
1) Ano, 13.8V s omezením stačí.
2) Nabitý akumulátor má jisté napětí naprázdno - kolem 13V. Pokud myslíš jak poznáš, že máš ukončit nabíjení, tak to je ve chvíli, kdy proud nabíječky klesne pod C/50 až C/100.

Napsal: 11 zář 2011, 14:54
od czatlantis
budeš kupovat gelovej akumulátor nebo AGM? U toho AGM je možnost nabíjení až na nějakých 14,4V (bývá to na něm napsaný jako cycle voltage). Těch 13,5-13,8 je standby voltage a tím se nabije tak na 85%kapacity a na 100% se pomalinku dostane až za několik dnů

Napsal: 11 zář 2011, 15:49
od AmarokCZ
czatlantis: nepřeháněj! V obou případech se při omezení proudu na C/10 nabíjí akumulátor cca 24 hodin.
Dotaz jestli AGM nebo gel je taky zbytečnost, protože všudemožně prodávají AGM jako gelový :roll:

Napsal: 11 zář 2011, 17:21
od czatlantis
nepřeháním. Čas od času testuju baterky v zabezpečovačce, UPS a podobnejch věcech, který mám pod palecem a když nechám baterku co byla poslední půlrok na těch 13,6V vybít, tak má kapacitu třeba 7,3Ah. Když ju vrátím do té zabezpečovačky (nabíjí CC/CV 500mA/13,6V), vrátím se za dva dny, na baterce 13,6V, proud tam prakticky nenaměřím žádnej a dám ju vybíjet, tak má třeba 6,8Ah. Když ju tam nechám zase v provozu a provedu další test za měsíc, tak má zase těch 7,3Ah. Jako žádná extra změna, ale prostě o něco menší kapacita to je. Tady s tímhle jsem se setkal už u hromady baterek - prostě 100%kapacity dosáhnou při tom standby napětí opravdu za dlouho.

Napsal: 11 zář 2011, 18:23
od EKKAR
100% kapacity má baterka jedině pokud ji nabíjíš na maximální dosažitelné napětí - u 6článkové je to kolem 16,8V při připojeném nabíječi. Bohužel přitom značně plynuje (veškerá energie se vlastně spotřebovává na elektrolýzu vody) - takže pro AGM nebo gelovky je tento režim vysloveně likvidační. Meze 13,8 a 14,4 (14,5) voltu jsou nastavené kvůli minimálnímu plynování pro trvalé připojení k nabíječi (příklad - alarmy, ústředny atp) nebo pro cyklické nabíjení (dosáhnout nastavené meze a vypnout nabíjení nebo přepnout na udržovací režim s Umax = 13,8V).

Napsal: 11 zář 2011, 20:53
od Artaban001
Já ji párkrát nabíjel autonabíječkou z Lídla - tou aoutomatickou a bez problému. Jinak synovcovi jsem v jeho elektrovozítku nabíjel univerzálním stabilizovaným1200mA adaptérem přepnutým na 7.5V A taky se nabíjel. akorát vozítko bylo za půl roku odloženo, a snad i prodáno, tak nevím, jak baterie funguje, či fungovala dál..

Napsal: 12 zář 2011, 00:26
od czatlantis
To musely ty baterky dostávat pěkný kapky...tu nabíječku z Lídla tu mám taky, ale ta funguje jen na normální olověný - nabíjí do asi 16,5V a baterka šumí...u normální to nevadí(když to nenecháš měsíc připojený), ale u té uzavřené se vysušuje elektrolyt

Napsal: 13 zář 2011, 07:46
od E8723
od kdy má nabíječka z lídlu 16,5V? viděl jsi ji někdy?
http://www.kompernass.com/pages/index.p ... roduct=739

Napsal: 13 zář 2011, 16:04
od heldybeldy
AmarokCZ píše:czatlantis: při omezení proudu na C/10 nabíjí akumulátor cca 24 hodin.
:roll:
ako je to podla Teba s ucinnostou nabijania?

Napsal: 13 zář 2011, 16:11
od czatlantis
Jo tak to se omlouvám, mám na mysli jinou, která nabíjí prostě klasicky 3A a až do těch 16V. Tady tahle možná bude i stabilizovaná a šetrnější, ale dokud ju nemám v ruce, tak neposoudím...

Napsal: 13 zář 2011, 17:32
od AmarokCZ
heldybeldy píše:ako je to podla Teba s ucinnostou nabijania?
Zhruba kolem 90%, něco se ti snad nezdá?

Napsal: 13 zář 2011, 18:33
od EKKAR
AmarokCZ píše:
heldybeldy píše:ako je to podla Teba s ucinnostou nabijania?
Zhruba kolem 90%, něco se ti snad nezdá?
Protože tvrdíš, že při proudu C/10 se baterka nabíjí 24 hodin, pak asi předpokládáš účinnost nabíjení cca 41% - a teď tvrdíš že kolem 90% - tak co je pravda?
Pravda je taková, že elektrochemická účinnost nabíjecího cyklu má 2 části - účinnost nabíjení a účinnost vybíjení. Obě jsou závislé na proudu, který akumulátorem v daném režimu protéká a na dalších faktorech, jakými jsou například teplota akumulátoru. Vždy se účinnost SNIŽUJE při extrémních hodnotách proudu - tedy při nabíjení i vybíjení proudy, vybočujícími z určitého rozmezí - a to nahoru i dolů. Při nabíjení příliš malým proudem (C/100 a menším) se příliš velká část dodaného náboje "spotřebuje" na pokrytí samovybíjecích ztrát a naopak při nabíjení vysokým proudem (10C a více = rychlonabíjení) se velká část dodané energie ztrácí oteplením akumulátoru. Tím samozřejmě klesá i celková účinnost nabíjení (i vybíjení). Nejvyšší účinnost nabíjecího cyklu je kolem 75-80% u olověného akumulátoru - u jiných kombinací materiálů elektrod je samozřejmě o několik % jiná, téměř nikdy ale nedosahuje 90% - je spíše menší.

Napsal: 13 zář 2011, 18:59
od AmarokCZ
EKKAR: děláš si prdel? Nechce se mi věřit, že bys zrovna ty nevěděl, jak se nabíjí olověný akumulátor ... :upset:

Napsal: 13 zář 2011, 20:27
od Artaban001
Mám přímo tu nabíječku, ke který je ten návod. Píšou v něm, že je tato nabíječka vhodná i pro AGM i gelové baterie.
Každopádně, v časech kdy bylo potřeba co nejšetrněji nabíjet 6V olověný akumulátor, vycházel jsem z toho, co na nich bývá napsáno. jsou tam dvě úrovně : Trvalé použití a cyklické (anglický originál teď nedam dokupy) a ta hodnota 7.5V byla přesně v tom rozmezí pro cyklické použití. Původně to měli nabíjené jen přes odpor podobně, jako NiCd baterka ve vrtačce nejnižší cenové třídy..