Stránka 1 z 2

Úprava regulátora otáčok s 555kou

Napsal: 06 říj 2011, 14:15
od muro
Ahojte,

kupil som tuto stavebnicu na regulaciu otacok minivrtacky
http://www.sos.sk/a_info/resource/p/ne504.pdf
ale chcem ju pouzit na regulaciu otacok ventilatora kurenia v aute, kym nezozeniem original nahradny diel. Zapojenie funguje ale otacky su velmi nizke, na konci drahy potenciometra sa ledva zacne ventilator tocit. Tranzistor som nahradil za silnejsi, je tam prud asi 15A. Poradte, ako upravit ten obvod, aby som zvysil otacky? Vdaka!

Napsal: 06 říj 2011, 14:25
od Habesan
NE555 ???
Do auta NE !

Je vůbec přípustné pouštět do toho tvého ventilátoru PWM ?

Napsal: 06 říj 2011, 14:31
od muro
OK a vysvetli mi este preco?

Napsal: 06 říj 2011, 14:51
od procesor
Daj typ toho nového tranzistora.
Tých 15A je len tak na hrane, a ten prúd (veľkosť) sa týka aj diódy D3 zapojenej na svorky motora. Tá musí byť tiež na chladiči. Lepším riešením je použiť tranzistor s diódou v púzdre(poháňaný motor zotrvačníkom funguje ako generátor).
Cca 10mA cez R3 nestačí vybudiť tranzistor pre väčšie prúdy.

Napsal: 06 říj 2011, 15:06
od Habesan
Každý výrobce uvádí u své 555 jiné maximální napětí, obvykle 16 až 18 V.

Palubní síť má jmenovité napětí 12 Voltů, teda pokud nemáš trabanta. K plnému nabití baterky dává alternátor (+usměrňovač a regulátor) cca 14,4V, a při startování i dalším provozu se tam vyskytujou všelijaký přepěťový špičky.

Na originální moduly s elektronikou se dávají elyty na 100V. Proč asi?

Napsal: 06 říj 2011, 16:47
od Dingo7
Co třeba do auta použít něco z těch schemat odsud: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... highlight=

Napsal: 07 říj 2011, 06:30
od BOBOBO
Nejdříve měl napsat , do jakého auta . Přeci někde se používají 50A trandy . Už se zde několikrát řešilo .

Napsal: 07 říj 2011, 15:39
od muro
Auto Peugeot 306 r 1998, automaticka klima, preto by som rad dal aut. regulaciu neskor do povodneho stavu. Tranzistor, ktory tam mam je dostatocne vykonny, aj ked samozrejme dost sa prehrieva. Uz mi to s tym motorom funguje, ale toci sa pomaly. Nechcem stavat novy obvod iba tento upravit na vyssie otacky, ako pisem hore. Ocakavam odpovede typu zmen C4 na 47n, R2 na 100K, ... Vdaka!

Napsal: 07 říj 2011, 21:11
od procesor
Daj ten typ dostatočne výkonného tranzistoru

Napsal: 08 říj 2011, 00:49
od muro
BD711

Napsal: 08 říj 2011, 00:50
od muro
a ten prud 15A som len tak strelil, neviem kolko ten motor odobera a multimeter mam iba do 10A

Napsal: 08 říj 2011, 08:13
od procesor
S tým tranzistorom ani náhodou. Pri dobrom zopnutí 12A (na hranicu saturácie) potrebuje do bázy prúd o veľkosti ampérov. Možno by to zachránil darlingtononový výkonový posilnený ešte jedným 100mA tranzistorom (BC5xx).
Jednoduchšie je na mieste výkonového dať N-MOS, prípadne IGBT tranzistor.
A určite aspoň s Ic 50 až 70A. V takom prípade by sa R3 vymenil za hodnotu cca 47Ω. A k tranzistoru, ak nie je súčasťou v púzdre, ešte anti-paralelnú diódu s takým istým priepustným prúdom.

Jeden pokus. V zapojení je pôvodný tranzistor. Na mieto motora(svorky) zapoj cca 3 Ω odpor. Emitor vypoj z dosky a pripoj ho k baze BD711. Emitor BD711 zapoj na KOSTRU(GND). Do kolektora pripoj motor oproti 12V(BAT).
A pre istotu premostiť tranzistor aj motor dvomi diódami.
Len s poriadnym chladením, pôvodný budič je namontovaný v nieste intenzívneho vetrania samotného ventilátora. A pri plnom zapnutí z nuly na max sa 12A tranzistor odparí. Pri postupnom pomalom zvyšovaní otáčok (na stole s malou záťažou...vložením do systému potrubí ná oveľa väčšiu záťaž) by to mohol prežiť.

Napsal: 08 říj 2011, 09:12
od Hill
Ventilátory v autě jsou jištěné pojistkou od 20A do 40A, takže to chce tranzistor, který vydrží podstatně víc, alespoň dvojnásobek, protože autopojistky jsou poměrně pomalé - rozhodně nějaký ten nadproud vydrží déle, než by ho vydržel tranzistor se stejným dovoleným kolektorovým proudem.
A tranzistor se musí otevírat do saturace, to znamená, že, má-li při 20A proudové zesílení ß=10, pak mu 2A do báze nestačí, opět to chce aspoň dvojnásobek, aby byl spolehlivě otevřený.
Jo - a většinou se v autech zapojují ventilátory proti kostře, takže tranzistory výstupního Darlingtonu to chce PNP, budicí proud do první báze už samozřejmě lze dodávat z kolektoru tranzistoru NPN, jen je tam třeba omezovací odpor, aby po otevření přechodů báze-emitor nepřekročil proud z kolektoru NPN tranzistoru dovolené hodnoty.
Mimoto tu už byl tento problém několikrát řešený pro různé aplikace. Například tady je zapojení do 10-15A, stačí vybrat vhodnější tranzistory a zmenšit odpory v obvodu výkonového stupně (poslední tři tranzistory) a buď si to do báze posledního NPN tranzistoru, čím chceš, buď jak buď.
Budicí obvod žere málo, tak ho radši napájej přes stabilizátor se zenerkou 9-11V, případně do plusu dej před odpor stablíku ještě tlumivku.

Napsal: 10 říj 2011, 16:09
od denis15
Pažout a jeho plynulý regulátor ventilátoru-kapitola sama pro sebe...
Udělej to s Fetem a dej třeba 3 paralelně s odporem do G. Pak se ti sníží odpor při sepnutí a bude to bezproblémově chodit s malým chladičem. Hledej v katalogu fet se správnou polaritou (N nebo P) a s nějnižším odporem při sepnutí.
Osobně jsem si nakopal zadek v GME, když jsem nakoupil fety do blikače a topily jako vzteklé (IRF4905) a to měly mít 0,02ohm při sepnutí-pajcy jako vyšité.
Než se s tím drbat, nechceš se raději kouknout po vrakáčích a koupit starší regler origo do toho frantíka? Ono při těch proudech už končí sranda...

Napsal: 10 říj 2011, 16:23
od rnbw
A urcite sa hriali tie FETy kvoli velkemu Rds(on)? V GME som nejake FETy kupoval - boli to nejake smejdy s logom "GM" a v spinanom menici zosilnovaca fungovali bez problemov...