Stránka 1 z 8

Třída AB versus třída D

Napsal: 09 říj 2011, 21:49
od THXT
Mám otázku, který zesilovač je kvalitnější v reprodukci hudby jestli pracující ve třídě AB nebo D.

Napsal: 09 říj 2011, 21:55
od EKKAR
Uprav si prosím název tématu - DIGITÁLNĚ nelze nic zesílit, jedině vynásobit konstantou. Pokud tam napíšeš "digitální násobič amplitudy signálu", bude to digitální "zesílení". Jinak tam laskavě napiš "lineární nebo spínaný" - v opačném případě se na tomto fóru dopouštíš nactiutrhačství až vulgarit neslučujících se se slušným chováním...

Napsal: 09 říj 2011, 21:56
od Hill
Špatně položená otázka: v obou třídách lze udělat zesilovač jak dobře, tak špatně. Tedy dobře zkonstruovaný zesilovač ve třídě AB bude líp hrát, než blbě zkonstruovaný ve třídě D a naopak.

Změnil jsem název vlákna za vhodnější.Viz PRAVIDLA, odst.7a)

Napsal: 10 říj 2011, 21:55
od Erka
Kvalitnější v reprodukci hudby je jednoznačně AB třída.

Výcuc odjinud:

Jediná výhoda digitálnych koncov je vysoká účinnosť, preto sa presadili hlave tam, kde sú požadované výkony pri lineárnom konci "neuchladiteľné"- pri ozvučovaní a výkonoch rádovo kW a pri aktívnych subwooferoch.
Inak z hľadiska kvality zvuku majú len nevýhody, niektoré z nich spomenul PMA, nutný výstupný filter degraduje skoro všetko-rýchlosť, DF, rušení produkujú (už z princípu činnosti) skutočne dosť.
Pretože sa ale dajú robiť pomerne lacno (menší zdroj, úspora chladnenia), tak sú ekonomicky zaujímavé a presadzujú sa hlavne v komerčnej oblasti, multikanály a pod. A pretože šetria energiu a sú "zelené"

Nutnost výkonové filtrace, podivné charakteristiky výstupních filtrů, spínací jevy, obdoba přechodového zkreslení, bordel na spektrálním pozadí (VŽDY).

http://www.hifinazory.cz/forum/viewtopi ... =10&t=4443

Napsal: 11 říj 2011, 07:05
od Davidus
spíš bych to viděl na to že ti "audiofilové" mají tendenci pomlouvat všechno co je spínané, slušně udělaný class D hraje velice pěkně.
Stejně jsou podle nich na _ovno všechny integrované obvody, hybridní obvody, a komerčně vyráběné zesilovače bez ohledu na to co je vevnitř :lol:
Jakmile jim člověk ukáže nějaké parametry nebo měřené hodnoty, ak je to všechno lež a nadávají.

Napsal: 11 říj 2011, 08:40
od bu2520
řekl bych, že platí svůj ke svému, poslouchám li analogově pořízený záznam na "analogovém" nástroji bezpochyby by bylo vhodné poslouchaz ho na analogovém zařízení. Pokud jsem ale příznivcem elektronické hudby tak už t ořešit nemusím, pak už opravdu jak píše Hill záleží jen a jen na kvalitě zařízení. A propo taky se vám zdá, že ze současné zvukařiny mizí stereo. Kde jsou ty časy kdy interpret chodil po jevišti a bylo to pozičně slyšet , kdy hudba měla " hloubku"

Napsal: 11 říj 2011, 10:08
od AmarokCZ
Davidus píše:Jakmile jim člověk ukáže nějaké parametry nebo měřené hodnoty, tak je to všechno lež a nadávají.
YES ! Obrázek

Ani "audiofilové" ale v drtivé většině neposlouchají na analogu.
Pomlouvání hybridů nebo IO je z jejich strany jen taková fobie a jistá "sebeobrana".
Naopak pomlouvání zesilovačů ve třídě D už ani tak ne, protože tam se toho dá hodně zkazit. Nicméně doma mám A-čko a D-čko bych fakt nechtěl.

Napsal: 11 říj 2011, 11:40
od Duvsan
Hoši, keď hi-end, tak snáď A-čko alebo rovno lampáč. A prechodové skreslenie dvojčinnáku a vf. pulzy snáď majú od seba veľmi ďaleko. Ja osobne si myslím, že u dobre urobeného D-čka sú jeho parametre veľmi na úrovni a žiadne prechodové skreslenie tam nemusí existovať. Frekv. sa môže kľudne zvoliť v oblasti nad 100kHz, čo tak napr. 1 MHz? Samozejme, v konštrukcii zosíka sa musí pamätať na dobu zotavenia tranzistorov, to však nie je až taký problém, zato odfiltrovať vf. pred reprákmi je jednoduché a zosík v pohode prenesie 100 kHz. Osobné skúsenosti s tým nemám, len čo mi šepká teória. Potom ešte sú zos. triedy T - tam sa tuším moduluje i vzork. fr. alebo ako to tam je.

Najlepšia metóda na posúdenie kvality je slepý test. Tam padajú všetky výhovorky.

Napsal: 11 říj 2011, 15:08
od EKKAR
Na 1MHz už bys z toho měl černej SV vysílač pro AM, ty šmudlo...

Napsal: 11 říj 2011, 15:12
od Andrea
Duvsan píše:Potom ešte sú zos. triedy T - tam sa tuším moduluje i vzork. fr. alebo ako to tam je.
Třída T je registrovaná ochranná známka zkrachovalé firmy Tripath. Je to třída D se sigma-delta modulací. A pracovní frekvence je u nich rozprostřená někam mezi 100kHz a 1MHz.

Napsal: 11 říj 2011, 18:18
od AmarokCZ
Duvsan: obrovské zkreslení elektronek a celkově zprasený zvuk nemá s hi-endem nic společného, spíš než hi-fi nebo hi-end bych to nazval audiofilismem.
K slepým testů: Jeden Hi-Fista kdysi řekl, že slepý test je absolutně nejhorší metoda srovnávání, protože při něm hrají CD přehrávače za 20tisíc stejně jako DVD přehrávač za tisícovku :idea: :lol:

Napsal: 11 říj 2011, 18:57
od Crifodo
bu2520 píše: A propo taky se vám zdá, že ze současné zvukařiny mizí stereo. Kde jsou ty časy kdy interpret chodil po jevišti a bylo to pozičně slyšet , kdy hudba měla " hloubku"
Přesně tak! nejen nahrávky, ale i rozhlasáci. Kdysi byl dvoukanálový záznam luxus, který žral kapacitu médií. Dneska je to úplně jedno. Kdysi si zvukaři pohráli s rozmístěním diskutérů ve studiu pomocí panoramování na mixu, rozhlasové hry se komponovaly přímo dramaturgicky s využitím stereofonie. To už zase pomalu nikdo neumí. A málokterá nahrávka má prostor, to je fakt.
K těm digitálním třídám, jak se jmenuje princip, kdy pomocí A/D a výkonového D/A sčítají výstupy jednotlivých vah do společného?

Napsal: 11 říj 2011, 19:40
od zdenoeddie
AmarokCZ píše:....obrovské zkreslení elektronek a celkově zprasený zvuk nemá s hi-endem nic společného, spíš než hi-fi nebo hi-end bych to nazval audiofilismem...
Mozem vediet od akej hodnoty sa povazuje skreslenie za obrovske?

Napsal: 11 říj 2011, 19:59
od AmarokCZ
zdenoeddie: třeba 1% ... každý to bere asi jinak :wink:

Napsal: 11 říj 2011, 20:05
od Erka
Není to o audiofilech ani pomlouvání, je to prosté konstatování technické reality..od lidí kteří mají vš příslušného směru a pracují ve vývoji nebo výzkumu. Konkrétně BVa je L. Bunta http://www.bvaudio.sk/

"Každý z tých digitálnych ampov pracuje s výkonovými ( a nielen tými) prvkami v spínacom režime v s konečným spínacím kmitočto a navyše s neideálnymi prvkami, takže
1. Nutné strmé hrany , produkujúce rušenie
2.Nutnosť odfiltrovania tohto spínacieho kmitočtu na výstupe, žiadny filter nie je ideálny a je vždy kompromisom medzi funkciou a ovplyvnením užitočného signálu
3. DF sa dá dohnať pomocou NFB spoza filtra , ale čo to robí s fázou , stabilitou a inými vlastnosťami sa taktne mlčí
4. Pretože výkonové prvky majú konečné spínacie a rozpínacie časy(navyše závislé od prúdu-výkonu), musí byť zavedený určitý "mrtvý čas", aby neboli súčasne zopnuté obidva, čo predstavuje čistý skrat zdroja , zníženie životnosti a spoľahlivosti a prudký rast rušení.
Výsledkom tohto nutného kompromisu je niečo ako prechodové skreslenie, čo je asi najhorší druh skreslenia z hľadiska degradácie zvuku.
Viac sa mi písať nechce, miestni odborníci na všetko to určite dávno vedie, nie? Pozrite si merania napr. v Stereophile, je tam pár digitálnych koncov.
Digitálne ampy hrajú možno zaujímavo, s pekným "priestorom a detailami", nezohrievajú sa, dokážu zbúrať barák za pár korún. Ale od vernosti je to ešte dosť ďaleko. A že rezenzenti to chvália? *thumbs up* .
Pozri si aj posledné stránky tých odkazov(merania) a porovnaj so slušnými "normálnymi" koncami. Je to na úrovni spred 40-50rokov v tejto oblasti."