Jak připojit 12V LED pásky do auta?
Moderátor: Moderátoři
Jak připojit 12V LED pásky do auta?
Potřeboval bych v autě něco osvětlit a ty samolepící LED pásky na 12V jsou na to přesně jak dělané. Problém je v tom, že v autě je za chodu napětí malinko vyšší a není asi příliš "čisté".
U těch pásků je bohužel neznámá hodnota možného přetížení. Nicméně docela dost svítí již při ss napětí 9V (a bez chodu motoru ani nepotřebuji, aby svítily naplno), takže by byl možný nějaký jednoduchý stabilizátor, který by oněch 12V dával až při chodu alternátoru.
Nebo by to šlo ještě jednodušeji? Co třeba do série několik diod a využít jejich mírně nelineární charakteristiku jako malý předřadný odpor?
U těch pásků je bohužel neznámá hodnota možného přetížení. Nicméně docela dost svítí již při ss napětí 9V (a bez chodu motoru ani nepotřebuji, aby svítily naplno), takže by byl možný nějaký jednoduchý stabilizátor, který by oněch 12V dával až při chodu alternátoru.
Nebo by to šlo ještě jednodušeji? Co třeba do série několik diod a využít jejich mírně nelineární charakteristiku jako malý předřadný odpor?
Ja som pred rokom vymenil stropné svetlo za ledkové. Žiadny stabilizátor som tam nedával a napriek tomu to stále funguje. Sú tam 4 moduly po 4SMD ledkách. Ak máš akumulátor v poriadku a alternátor nedáva viac ako 14,3 V ledky to najskôr prežijú bez následkov...
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
procesor píše:Tým odporom sa tie výkyvy čiastočne eliminujú.
A ak to pri vypnutom motore nemusí dostatočne silno svietiť... je vymaľované. Lepšie riešenie ani nie je možné.
Je - dát do série s páskem jednu až několik kousků Si diod DO SÉRIE. Co dioda, to úbytek 0,65V - a v běžném rozsahu proudů tento úbytek není na proudu příliš závislý. Pro běžné pásky stačí KA201 // 1N4148 (100mA) - kdyby ten proud měl být větší, pak stačí KY132/80 // 1N4001...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Ledky sa napájajú prúdom...čiže zo zdroja prúdu. To sa realizuje zdrojom napätia a odporom.
Pri zaradení diódy sa zníži prúd obvodom, ale prúdové pomery sa zhoršia pri rovnakom vstupnom Umin_Umax. Inak povedané zväčší sa zmena jasu.
Samozrejme to chce odpor spočítať, ale aj skusmo to ide.
Diódy dve tri, ale aj spodok padne o toľko dole.
Ilustrácia tu:
Pri zaradení diódy sa zníži prúd obvodom, ale prúdové pomery sa zhoršia pri rovnakom vstupnom Umin_Umax. Inak povedané zväčší sa zmena jasu.
Samozrejme to chce odpor spočítať, ale aj skusmo to ide.
Diódy dve tri, ale aj spodok padne o toľko dole.
Ilustrácia tu:
- Přílohy
-
- GRAF.jpg
- (108.41 KiB) Staženo 82 x
Problém s tou charkou je v tom, že ty LEDkové pásky mají většinou jako "1 modul" 3 čipy a k nim jeden předřadný odpor - to vše v sérii, takže snímáš charku už posunutou vlivem origo sériového odporu. Musel bys ten odpor pro měření vyřadit = přemostit ( a měřit s pomocí velmi jemně regulovatelného zdroje napětí i proudu)... A po doplnění těch dalších Si diod ho upravit - nahradit jinou hodnotou...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Keď si odmeriaš VA charakteristiku aj s odporom, tú bez odpora si ľahko spočítaš. Ten odpor sa dá na tých pásikoch odmerať, alebo priamo prečítať jeho hodnotu. To však nie je podstatné pre tento prípad.
Ďaľší predradný odpor sa môže určiť skusmo. Keby autor vlákna dal parametre toho pásika, najmä nominálnu spotrebu, už by to mal vyriešené.
Ďaľší predradný odpor sa môže určiť skusmo. Keby autor vlákna dal parametre toho pásika, najmä nominálnu spotrebu, už by to mal vyriešené.
neviem ale vsetky pasiky a led ziarovky co mi presli rukami som upravoval ...daval som naviac odpor + zenerku Koli zmenam napetia,spickam v sieti. A len odpor by som nedoporucival...aspon zenerku k nemu.. inak je zaujimave ked je pasik urceny na 12V len zmeranim prudu dojdme k vysledku ze to zere uz malo cez 20mA co bude asi max prud ledky (cinska fiilozofia co najvaic svetla za najmenej penazi) no pri 14 co je v aute uz je to za zivotnostou lediek....
Ale to je přece právě to, co nechceme, ne? My přece chceme, aby se se změnami palubního napětí proud páskem měnil jen minimálně, t.j. aby se zdroj choval jako zdroj proudu, t.j. zdroj s velkým dynamickým odporem. Zařazení předřadných diod zachová původní odpor, tak jak to znázornil ve svém grafu procesor. Zařazení předřadného odporu nakloní charakteristiku směrem k charakteristice proudového zdroje.EKKAR píše:procesor píše:Tým odporom sa tie výkyvy čiastočne eliminujú.
A ak to pri vypnutom motore nemusí dostatočne silno svietiť... je vymaľované. Lepšie riešenie ani nie je možné.
Je - dát do série s páskem jednu až několik kousků Si diod DO SÉRIE. Co dioda, to úbytek 0,65V - a v běžném rozsahu proudů tento úbytek není na proudu příliš závislý. ...
p.s. Jinak mám dojem, že se tady stejná problematika už řešila celkem nedávno.