Stránka 1 z 3

nefunkční fén

Napsal: 15 říj 2011, 19:47
od milavla
Zdravím,
potřeboval bych poradit s opravou fénu. Problém je, že se přestal točit ventilátor, takže během pár sekund dojde k přehřátí a rozepnutí tepelné pojistky. Síťový vypínač má dvě polohy, z každé vede jedna topná spirála, tohle funguje... v poloze I hřeje jen první spirála, v poloze II hřejí obě. Původně jsem myslel, že odešel motorek, který pohání ventilátor. Ale když ho připojím na zdroj, tak se normálně roztočí. Měřil jsem napětí které je na svorkách motorku a zdá se mi být poměrně vysoké a navíc v obou polohách prakticky stejné okolo 45V. Je tam motorek RS-365SD-2275 podle schéma co jsem našel by tam mělo být 6-22V http://www.mabuchi-motor.co.jp/cgi-bin/ ... rs_365pdsd Diody jsem měřil a řekl bych, že jsou ok, pak je tam nějaký keramický kondenzátor... pokusil jsem se nakreslit schéma zapojení viz. příloha.

Napsal: 15 říj 2011, 19:52
od JirkaCZ
já jsem takový technik amatér ale když jsou tam jenom 4 diody a kondík u motorku tak bych se zaměřil právě na tyhle součástky :) zkusit vyměnit za jiné.. ikdyž píšeš že podle měření vypadají OK

Napsal: 15 říj 2011, 20:06
od milavla
Právě skoro nic tam není a stejně to nefunguje :) Asi teda zkusím vyměnit ty diody, možná že pod napětím nějak blbnou, přeci jen jsou dost tepelně namáhány.

Napsal: 15 říj 2011, 20:34
od masar
milavla píše:...Měřil jsem napětí které je na svorkách motorku a zdá se mi být poměrně vysoké a navíc v obou polohách prakticky stejné okolo 45V....
Tak je třeba porovnat toto napětí s napětím z toho zdroje, na který se motorek roztočil. Zdá se mi, že jsi neměřil správně. :wink:

Napsal: 15 říj 2011, 21:33
od galjo
ked špirály hreju , tak iba diody treba pomeniť.

Napsal: 15 říj 2011, 23:09
od Oldradio
Když připojíš motorek na samostatné napětí, roztočí se?

Napsal: 16 říj 2011, 07:19
od galjo
Oldradio píše:Když připojíš motorek na samostatné napětí, roztočí se?
:idea: píše tohle - Původně jsem myslel, že odešel motorek, který pohání ventilátor. Ale když ho připojím na zdroj, tak se normálně roztočí.
Tak asi se točí. Podľa všetkého má milavla problémy z meraním.

Napsal: 16 říj 2011, 08:04
od ohryzek36
Zkus sundat ten kondenzátor - někdy má svod...

Popřípadě projdi přepínače (jestli je jich tam víc)

Napsal: 16 říj 2011, 09:13
od p32
Pokud spirály hřejí a diody jsou ok, tak jsou jen někde na spirálách špatně připojené, ale to se dá blbým voltmetrem snad změřit, ne ? Svod na kondíku ? To asi ne, pokud myslíš jako skoro zkrat, přece jen by ty diody daly pak o sobě vědět.

Napsal: 16 říj 2011, 09:35
od masar
p32 píše:...Svod na kondíku ? To asi ne, pokud myslíš jako skoro zkrat, přece jen by ty diody daly pak o sobě vědět.
Právě že nedaly. Charakter zdroje pro motorek je vlivem spirál - tedy předřadných odporů - spíše proudový, tzn. že nárůst proudu při zkratu na motorku není tak veliký. :wink:

Napsal: 16 říj 2011, 09:37
od milavla
Do toho motorku, když jsem ho zkoušel na zdroji, tak jsem do něho pouštěl podstatně míň, než kolik jde z toho fénu. Na cca 20 V už se točí opravdu hodně rychle, ty hodnoty z toho datasheetu 6-22 V bych řekl odpovídají. Měřil jsem to vícekrát, fakt je tam na tom fénu 45V do motorku... Když jsem to zkoušel a měl jsem zapojený i ten motorek, tak se mi zdálo že se z jedné té diody začalo trochu kouřit než vypnula ta tepelná pojistka, ale neprorazila se :idea: Může mi někdo vysvětlit funkci toho keramického kondenzátoru?

Napsal: 16 říj 2011, 09:57
od ohryzek36
Je tam kvůli odrušení (+ možná filtrace) - mělo by to fungovat i bez něho.

Napsal: 16 říj 2011, 11:56
od masar
milavla píše:... Na cca 20 V už se točí opravdu hodně rychle, ....Měřil jsem to vícekrát, fakt je tam na tom fénu 45V do motorku...
Takže je chyba v tom měření. Jak by se jinak mohl na 20V točit a na 45V ne? :wink:
Bylo těch 45V skutečně DC? :wink:

Napsal: 16 říj 2011, 13:14
od milavla
Opravdu to bylo 45V DC, když jsem to přepnul na AC neukázalo to nic. Taky to nechápu... Zkusím dát pryč ten kondenzátor, jestli se nic nezmění vyměním ty diody.

Napsal: 16 říj 2011, 13:20
od masar
milavla píše:Opravdu to bylo 45V DC...
Pak musel být obvod motoru přerušený. Zkontroluj kartáčky... :wink: