Stránka 1 z 3

Doplnenie nabíjačky

Napsal: 16 lis 2011, 19:00
od 780529
nie som v elektrike nejaký expert, takže by som Vás chcel poprosiť o radu:

chystám sa spraviť tuto nabíjačku, akurát miesto KT 701 tam dám KT 708 ( tento mám zadara). Treba zmeniť nejako hodnotu súčiastok???? ešte by som chcel vedieť, či bude problém, nakoľko moje trafo je 185W ale pri zapojení je na sekundári naprázno jen 23,6V. Ten výkon mi problém nerobí, len so sekundárom som si nie istý. Predpokladám že trimrom sa nastavuje hodnota nabíjacieho prúdu. Chcel by som Vás ešte poprosiť o nejakú jednoduchú schému k doplnkom :
1. automatické vypnutie po úplnom nabití (napr. relé)
2. ochrana proti prepólovaniu

Dakujem vopred za pomoc

Napsal: 16 lis 2011, 20:21
od Sandal
KT 507 je tyristor.Má tam být asi KF 507.Proti přehození plus a mínus použij diodu a pojstku.Diodu dej paralelně k výstupu nabíječky v závěrnym směru a na výstup pojistku.

Napsal: 16 lis 2011, 21:14
od Milan_F
K čemu pak tam asi bude ten jistič? :upset:

Napsal: 16 lis 2011, 21:30
od 780529
A náhodou nejaká jednoduchá automatika na vypnutie pri nabití by sa prosím Vás nenašla????? DAKUJEM

Napsal: 16 lis 2011, 21:31
od 780529
Ešte otázka tých mojich 23,6V namiesto 24V na sekundári trafa nie je problém??

Napsal: 16 lis 2011, 21:35
od Eleman
Nie.

Napsal: 16 lis 2011, 21:37
od procesor
Určite nie

Napsal: 16 lis 2011, 21:37
od Milan_F
Naštuduj si knížku Nabíječe a nabíjení od pánů Ručky a Arendáše. Nějaký jednoduchý odpojování tam bylo.

Napsal: 17 lis 2011, 17:07
od patex555
Kludne stači aj 22V.Na tyristore bude menší ubýtok napetia a bude sa menej zohrievať.

Napsal: 17 lis 2011, 17:24
od breta1
780529 píše:A náhodou nejaká jednoduchá automatika na vypnutie pri nabití by sa prosím Vás nenašla????? DAKUJEM
Úplně jednoduchá asi ne, ale něco by se dalo vymyslet. Třeba se do toho někdo pustí.

Napsal: 17 lis 2011, 18:09
od mtajovsky
Tak úplně jednoduché to není, ale zase ne tak složité. Takovou automatiku jsem si dělal a po určitém zkoumání jsem zjistitl, že nejde jen tak kontrolovat napětí baterie. Pokud se nabíjí větším proudem, tak napětí na akumulátoru stoupne, i když není nabitý, hlavně zpočátku u hodně vybitého stavu.

Celé to pracuje tak, že se nabíjecí díl spouští pravidelně na dobu asi 5 minut pomocí MKO. Pak se vypne a napětí baterie bez proudu se porovnává s hodnotou okolo 13,6V. Když se nabíjení vypne, tak napětí baterie začne trochu klesat. Je zavedeno na vstup komparátoru a pokud poklesne pod nastavenou hodnotu, což se stane za několik s až desítek s, komparátor spustí další cyklus MKO na 5 minut. V okamžiku, kdy už se baterie dostatečně nabije, pokles napětí se nekoná a další nabíjecí cyklus se rovněž nekoná. Takto je možno akumulátor nechat na nabíječce trvale, třeba přes zimu. Jakmile samovybíjením poklesne napětí pod nastavenou hodnotu, spustí se nabíjecí 5 min. cyklus.

Schema nemá cenu sem dávat, je to zakomponováno dohormandy s nabíjecím dílem a to nikdo nebude celé dělat ani z toho vypreparovávat. Jde o princip. Nevím, jestli se to takhle někde jinde řešilo a jestli ano, tak se omlouvám. Nic jsem nikde nehledal, anžto mě to nebaví a dělám vlastní konstrukce.

Napsal: 18 lis 2011, 07:22
od BOBOBO
Když už tam máš měřák , tak si snad spočítat Ah umíš a koupíš v obchoďáku časově spínanou zásuvku , nebo se prodávají hodiny do rozvaděčů za pár kaček a budeš nastavovat čas dobíjení . Jinak k nabíjení aku je zde čtení na několik večerů , použij hledat . Jen pro zajímavost dobíjení 322x , nabíječka 381x , olověné aku 8x , gelové 43x , regulace nabíječky 11x .

Napsal: 19 lis 2011, 00:09
od adept
Zdravím,já mám udělanou nabíječku a bez jakékoliv regulace .Jak se baterie nabíjí tak klesá nabíjecí proud až do nula amper. Potom ji odpojím. Jsou tam pouze trafo,grecák s BY550/600 se dvěma chladiči,ampermetr s bočníkem a pojistka 10A. Používám ji už 4 roky a bez problémů.

Napsal: 19 lis 2011, 00:15
od workhard
Myslím, že Schmitták, vypínající při 14,5V a zapínající při 13V by to taky vyřešil bez nutnosti použití nějaké další logiky.

Napsal: 19 lis 2011, 00:39
od fifiju
nevít někdo,prosím,jaký je nejlepší druh chladiče na ty BY550/600 ?