Stránka 1 z 4

Osnovy na technických školách

Napsal: 30 pro 2011, 22:04
od MartinOV
Zdravím.
Poslední dobou mi připadá víc a víc (tím jak postupně se blíží studium na průmce ke konci), že osnovy a učební plány jsou (alespoň v elektro sektoru) postavené na hlavu. Normálně bych čekal, že nejprve bude vysvětlena nezbytná teorie a na ní bude vystavěna praxe. Jenže ve škole to je úplně naopak.
Dejme tomu předmět Elektrotechnické laboratoře (měření). Ve třetím ročníku jsou dvě hodiny teorie týdně plus jedna dvouhodinovka praxe v laboratoři. V laboratoři se po nezbytném úvodu a sepsání "testu" z vyhlášky 50 začíná nějaké měření. Vzpomínám si, že to bylo měření absolutní a relativní chyby měřícího přístroje, měření vnitřního odporu MP a další "užitečné" záležitosti. Zejména pro žáky třetího ročníku, kteří mají měřák poprvé v ruce... V teorii jsme se k dotyčnému učivu dostali asi za měsíc. A jak čas pokročil, měřily se další úlohy, zpracovávaly protokoly a žákům nikdo nevysvětlil, k čemu to vlastně je, co změřili, co zjistili. Časový posun delta té mezi teorií a praxí se zvětšoval. Krom toho měření učí (a tenhle trend je čím dál tím větší) učitelé, kteří to v životě neviděli, kteří tomu možná ani sami nerozumějí. Většinou hodina v laboratoři začala úspěšným zapnutím stolů (byly-li potřeba) a větou "Všechno máte napsané v sešitě, tak měřte".
Chápu, že by škola měla žáky naučit samostatně myslet. Mě to problém nedělá, elektronika mě baví od malička. Horší je to s ostatními studenty. Podle některých (dobrých) učitelů se prý úroveň studentstva za posledních deset let rapidně zhoršila a žáci již dnes nevykazují sebemenší známky logického myšlení. V tom je možná ten problém, ale osobně pořád zastávám názor, že nejprve je třeba položit základy, vysvětlit dostatečně danou látku a až potom ukázat žákům, jak to v praxi funguje, co můžou čekat a podobně.

Jaký máte na osnovy a posloupnosti teorie a pak praxe názor vy?

Doufám, že se z tohohle vlákna nestane jen hromadná hádka, jen bych chtěl znát názor ostatních. :)

Napsal: 30 pro 2011, 22:15
od EKKAR
I já jsem získal ze školy zkušenosti vyjádřitelné jednou větou : Neuč se, život tě naučí!
A to prosím bylo ještě před plyšákem, ne v posledních 20 letech!

Napsal: 30 pro 2011, 22:16
od rnbw
To je priprava na vysoku skolu... tam casto prednasky a cvicenia z jedneho predmetu nemaju spolocne vobec nic. A v skriptach je este nieco uplne ine. To je realita nasho skolstva.

Napsal: 30 pro 2011, 23:24
od Davidsev
Na jakou chodíš školu, že by stejná jako ta moje? :lol:

Napsal: 30 pro 2011, 23:47
od Hydrawerk
Ale jo, i na mojí VŠ se často něco probírá až potom, co se to měřilo v laboratorním cvičení. Ani mi to nevadí. Není žádný problém si to nastudovat v podrobném návodu k úloze. Často taky každý student měří jinou úlohu, takže přirozeně mnoho z nás měří to, co se ještě neprobralo na přednášce.
Buď rád, že jsi na průmyslovce a ne na nějakém takovémto gymnáziu. :D
http://www.agkm.cz/ Povšimněte si ehm konzervativního vzhledu webu.
OT: Co tím chtěl kdo říct??
http://www.agkm.cz/aktuality/2011/503.jpg

Napsal: 31 pro 2011, 00:41
od AmarokCZ
České školství stojí za houno, nejdůležitější věc tu už shrnul v jedné krásné krátké větě EKKAR, víc se k tomu nemá smysl vyjadřovat. :?

Napsal: 31 pro 2011, 01:06
od Bernard
MartinOV píše:....
Chápu, že by škola měla žáky naučit samostatně myslet. Mě to problém nedělá, elektronika mě baví od malička. Horší je to s ostatními studenty.
.....
Je celkem příznačné, že s kritikou školních osnov a učitelského sboru přicházejí ti, kteří celkem dokáží všechna ta úskalí překonávat a s úspěchem absolvovat. To jsou asi ti, na které je ten školní systém systém nastavený a díky jejich kvalitám tedy nemusí být úplně ideální. Bohužel, je jich asi menšina, a co s těmi ostatními? Příspěvek z té druhé části by třeba mohl znít:

Já nejsem blbej, ale docela dost línej, a to, co se mne tu snaží naučit, je úplně nezajímavé. Sám bych na střední školu ani nešel, ale nevím, co by vlastně pro mne bylo lepší, a dokud jsem tady, naši mi dávají celkem dobré kapesné, tak to do tý matury snad nějak vydržím. Doma na školu a učitele nadávám, aby naši pochopili, že moje vina to není.

Taky jsem chodil na průmyslovku a byli tam i spolužáci, které to moc nebavilo, ale ani netrápilo. Nedávno jsme měli setkání po mnohých letech, a vida. Každý z nás se nějak v životě uchytil, buď v oboru, nebo v něčem podobném anebo úplně jiném. Někoho život zfackoval víc, jiného míň, a vůbec to nezáleželo na tom, jak to komu v škole šlo. No a vo tom to je. :)

P.S.: Školství je jedna věc, vzdělání druhá. Od nějakého myslitele jsem si zapamatoval myšlenku, že vzdělání je důležité pro to, aby člověk dokázal využít příležitost, když se naskytne. Škola života taky není zlá, ale ty využitelné příležitostí jsou jiné. Třeba i lepší, kdoví.

Napsal: 31 pro 2011, 02:07
od mtajovsky
MartinOV píše: ... Zejména pro žáky třetího ročníku, kteří mají měřák poprvé v ruce...
Je to možné? Sám jsem chodil na průmku v Panské a v laboratořích jsme byli hned od 1. ročníku.

1. laborky samozřejmě také "velmi užitečné" - VA charakteristika lineárního odporu, metody amont, aval a další "záživnosti", no ale každý si aspoň hned vyzkoušel něco zapojit.

Napsal: 31 pro 2011, 04:34
od Hydrawerk
AmarokCZ píše:České školství stojí za houno.
Myslíš, že na zahraničních státních školách je to lepší?

Napsal: 31 pro 2011, 09:05
od AmarokCZ
Myslím, že většinou ne, protože u nás se jede "podle zahraničí". :(

Napsal: 31 pro 2011, 09:43
od Hill
Hydrawerk píše:....Buď rád, že jsi na průmyslovce a ne na nějakém takovémto gymnáziu. :D
http://www.agkm.cz/ Povšimněte si ehm konzervativního vzhledu webu.
OT: Co tím chtěl kdo říct??
http://www.agkm.cz/aktuality/2011/503.jpg
Třeba jen tolik, že se něčeho tak malého netřeba bát.
Ale atom je ještě menší....

Já vím, to bylo OT...

Rozdíl v úrovni škol jsme tu už několikrát rozebírali - jedna průmka praktikuje způsob výuky blížící se vysokoškolskému (tady máte základy, tu je problém, sežeňte si informace, jak umíte, ale vyřešte to a pak budete umět), jiná vše přinese studentům na stříbrném tácku až pod nos a trvá na tom, aby to uměli doslova zpaměti. Často se takto od sebe liší přístup jednotlivých vyučujících i na stejné škole. Obávám se, že ty dobré učitele za to nikdo patřičně neocení, protože úroveň přípravy učitele na hodinu zřejmě osnovy nerozlišují.

Napsal: 31 pro 2011, 12:14
od Oldradio
Hydrawerk píše:OT: Co tím chtěl kdo říct??
http://www.agkm.cz/aktuality/2011/503.jpg
Náhodou je to docela pokrokové náboženské gymnázium, když svým žákům sdělují, že existuje něco takového, jako spermie :-)

Sví mládí jsem strávil na průmce v Ječné, laborky tam byly až od druhého ročníku, první měření byla voltampérová charakteristika žárovky.
Postupy a výsledky měření byly dané od roku 1946 a tak, když příslušný graf nevycházel, okopírovalo se to od starších ročníků, aby byli profesoři spokojení... A tak to bylo se všemi měřeními.

Napsal: 31 pro 2011, 13:11
od thomas100
Osnovy jsou mnohdy na hlavu, ale záleží, jak k tomu přistoupí škola jako taková a také vyučující.
U syna ve škole by drželi multimetr také poprvé až ve třeťáku, ale v základech elektrotechniky měli učitele, který je naučil změřit alespoň odpor, kapacitu, zesilovací činitel, úbytek napětí na diodě, zakreslit z měření nějaký jednoduchý graf, apod. .Ale v osnovách to nebylo a ostatní třídy to nedělali, až ve třeťáku v měření.
Ale velice špatné je na těchto školách provázanost mezi praxí a teorii.

Napsal: 31 pro 2011, 16:39
od Davidus
komu by se chtělo za ty peníze učit

Napsal: 31 pro 2011, 18:00
od milan222
no u nás jeden učitel učí tak, že zapíše do třídnice to, co mu nařídí škola, řekle "to je blbost, budeme dělat to co je duležitější, a probíráme neco co nám přinese úspěch v budoucnosti. až na to že takových učitelů je pramálo.
no a kdo si myslíte že učil v 9. třídě elektro? no já. protože mě to bylo nabídnute, a tak když jsem zjistil co je v kabinetu (nic tam není) jsem si donesl něco ze svých zásob, a bylo zajímavé, že tomu všichni rozuměli.