Stránka 1 z 2

Spínač rezervy paliva?

Napsal: 05 úno 2012, 07:08
od sas
zdravim
mam land rover freelander di rv98,problem je ze nema magicke oko v ukazateli paliva,takze nevim kolik tam mam nafty,v nadrzi je valec s cerpadlem a zrejme nejakym plovakem,to je napojeno na ridici jednotku,tak pres to to nechci resit,nejednodusi by bylo odvrtat vedle nejaky otvor do nadrze cca 1az 2 cmm a zasunout tam nejaky cidlo,ktery by seplo kdyz bych si tam nechal v nadrzi treba 5l, tak by seplo nejakou kontrolku kterou bych umistil treba k rucni brzde,nejaky reseni s podobnym problemem rad uvitam.dik

Napsal: 05 úno 2012, 09:01
od MetalGod
Nemusíš nic vrtat, stačí odpor/úbytek napětí na plováku, měřenou veličinu vyhodnotí komparátor a na jeho výstupu bude požadovaný "zapnuto/vypnuto", např. pro LED, tranzistor aj.

Napsal: 05 úno 2012, 09:19
od Hill
Hodně aut, zejména japonských, také nemá hladové oko a ničemu to nevadí. Přesnost a spolehlivost měření plovákem je dostatečná a plovák je umístěný tak, aby náklon nádrže, šplouchnutí do boku v zatáčce, prudký rozjezd či brždění způsobily co nejmenší chybu měření v dolní čtvrtině. Umístíš-li vedle ještě plovák mikrospínače, nebude v nejlepším místě a bude mít větší rozptyl hladin, při jakých spíná, než co si přečteš na budíku - zpravidla, ukazuje-li v klidu nebo při přímé jízdě stejnou rychlostí po vodorovné rovině na značku "E", je v nádrži právě ta rezeva na 50-80km, tedy nejméně 10 litrů.
Asi ti nevychází spotřeba, ale ono je to jinak: 4-6 litrů v nádrži musí být vždy, aby si pumpa nenasála vzduch - jak jezdíš "do sucha", je jasné, že ta pěna se neprotlačí ani filtrem, palivové čerpadlo se chladí palivem, takže z toho taky nemá radost, a co teprve baterka, když po dolití paliva znovu odvzdušňuješ potrubí, zapínání a vypínání klíčku vždy na 3 sekundy sice vždy znovu aktivuje pumpu, ale, nejede-li taky odběr paliva vpředu, moc to neřeší, musíš točit startérem, aby to protlačilo...
Jinak řečeno - jezdím na autech bez hladového oka (z toho 14 let vůbec bez měřáku) od roku 1972 a nijak mi ta kontrolka nechybí, když vím, co mi ukazuje měřák.
Chceš-li tu kontrolku, aby tě otravovala víc, než kolem "Éčka" zplihle se plácající ručička, postav auto s 12-15 litry paliva v nádrži na rovinu, zapni klíček, a změř napětí na vodiči od plováku - v roce 1998 tam spolehlivě dali ještě klasický (přes 50 let osvědčený) reostat, ale způsob vyhodnocení odporu plováku se mezi roky 1995-1999 využíval dvojí. Tak nastartuj, aby naskočilo dobíjení, a změř to napětí na plováku znovu.
Bude-li stejné, budeš potřebovat komparátor se stabilizovaným referenčním napětím. Stoupne-li napětí na plováku za chodu motoru, budeš potřebovat vyrobit referenční napětí děličem, jako poměrnou část napětí v palubní síti.

No, a komparátor musí mít aspoň 100x vyšší vstupní odpor, než je odpor reostatu při prázdné nádrži.
Komparátorem pak budeš spínat žlutou LEDku hladového oka. Podle litrů při tankování si pak jen upravíš referenci.
To jen pro případ, že jsem ti to nerozmluvil - ono totiž jde hlavně o návyk natankovat co nejdřív, když... - starám se teď ve firmě o 16 dieselů a 5 benzíňáků, tak to vidím zblízka: jsou tací, co klidně jedou se svítícím "stojanem" na displeji a vrátí auto tak suché, že už to nedá ani z fabriky ven, tak musí dojít na kanystry. Ostatní nečekají na cinknutí nebo až si auto řekne, staví se prostě cestou u pumpy i se čtvrtkou nádrže a dotankují a auto vrátí s plnou.
Je to na Tobě.

Napsal: 05 úno 2012, 09:29
od MetalGod
Hill píše:...(z toho 14 let vůbec bez měřáku)...
Trabant? :)

Napsal: 05 úno 2012, 09:45
od Hill
Dva.

Napsal: 05 úno 2012, 13:13
od EKKAR
Traboš přece měl měřák - říkalo se mu "klackoměrka" a používal se po otevření kapoty a odšroubování víčka nádrže - tyčka se zastrčila do nádrže až na dno a po vytažení se zjistilo jak vysoko ode dna dosahuje hladina "mixu" v nádrži...

Napsal: 05 úno 2012, 15:22
od MetalGod
Hned jsem si to myslel, taky jsem jednoho měl (II/1970), a i přes pár nedostatků, jako nedostatečně účinný brzdy, padající kola a chybějící 6V baterii, jsem ho měl rád :)

EKKAR: Jo, pravítko měl, ale jak měřit hladinu "mixu" během jízdy a bez zastavování?

Napsal: 05 úno 2012, 18:08
od TAKJAN
Není to zas tak staré auto. Nemá to měření obsahu nádrže v BC menu??

Napsal: 05 úno 2012, 19:05
od pepik9
Kohout s rezervou to jistí.

Napsal: 06 úno 2012, 10:06
od Petr-II

Napsal: 07 úno 2012, 00:34
od sas
petr2
dik za navod,ta dioda co je ve schematu tam byt nemusi pokud pouziji ledku?,jeste jakej je tam tranzistor?ten trimr na odzkouseni by mel mit jakej rozsah.dik

Napsal: 07 úno 2012, 14:11
od Petr-II
Ja jsem jen pajec. Musis pozadat zde, nekoho zkusenejsiho.

Napsal: 07 úno 2012, 21:56
od sas
Petr-II píše:Ja jsem jen pajec. Musis pozadat zde, nekoho zkusenejsiho.
tak to jsme dva :)

Napsal: 07 úno 2012, 21:58
od sas
budu to muset promerit ten plovak,ale musim pockat az se otepli bo nemam garage

Napsal: 08 úno 2012, 06:05
od Hill
sas píše:petr2
dik za navod,ta dioda co je ve schematu tam byt nemusi pokud pouziji ledku?,jeste jakej je tam tranzistor?ten trimr na odzkouseni by mel mit jakej rozsah.dik
Ta dioda nemá s tím, čím svítíš, nic společného. Jen chrání přechod B-E tranzistoru proti případným záporným špičkám, které by se mohly do zapojení dostat z palubní sítě. Třeba tam je i zbytečná, ale ty dvě koruny tě snad už nevyšťaví.
Místo žárovky použij odpor 470Ω až 1k5 v sérii s LEDkou (běžné LEDky červené nebo žluté snesou proud 20mA trvale, některé víc, naopak supersvítivé LEDky potřebují proud i 5x menší). Velikostí toho odporu si pak nastavíš požadovanou svítivost, protože záleží i na tom, kde LEDku umístíš, pod jakým úhlem na ni budeš koukat, jestli před ní bude ještě matná nebo čirá čočka atd... těch vlivů na bezbolestnou čitelnost rozsvícené LEDky je hromada.

Mimochodem - ten komparátor je nejbezpečnější zásah do měření hladiny v nádrži, ale jeho přesnost je nemůže být lepší, než přesnost snímání původním plovákem. Čili od jedné polohy ručky dolů to bude ještě navíc svítit. O nic víc a o nic méně.