Výroba štartovacky automobilov

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dodik
Příspěvky: 198
Registrován: 26 lis 2008, 01:00

Výroba štartovacky automobilov

#1 Příspěvek od dodik »

Ahoj, mam tu jedno mega trafo 2kW 16V, chcel som ho po uprave použit ako nabíjačku/startovacku. Z toho trafa by som teoreticky mohol dostat 100A. Co je odstrasujúce je tá váha. Tak co na to ist trochu modernejsie a pouzit spinavy zdroj. Na ebay som nasiel za slusnu cenu taketo priemyselne zdroje
http://www.ebay.com/itm/DC-12V-100A-500 ... 344wt_1159
myslíte ze by bolo reálne s týmto pomoct pri starte?

Uživatelský avatar
cabernet
Příspěvky: 2775
Registrován: 26 lis 2005, 01:00

#2 Příspěvek od cabernet »

Ten zdroj asi nebude vhodny, nakolko pri startovani je treba vyvinut vacsi prud, ten byvy udany na akumulatore. Keby bol ten udavany 1OOA prud dostatocne tvrdy, tak by to pomohlo. Predpokladam, ze tomu tak ale nebude a tym padom to nebude moc vhodna alternativa.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Habesan »

Odhaduju, že ten spínaný zdroj by se nestihl uregulovat při tak nárazovém zvýšení odběru a v lepším případě by se vypnul.

Síťové trafo + usměrňovač bych pro tyhle proudy volil bez regulace, takže 16 Voltů efektivních střídavého napětí je moc. Chtělo by to takové trafo, jehož špičková hodnota napětí naprázdno nepřekročí maximální nabíjecí napětí akumulátoru, třeba 10V dá amplitudu 14,1V. A samozřejmě by byl lepší trojfázový usměrňovač.

Kdysi jsem se pokusil spočítat, jak velký kondenzátor by byl potřeba jako náhrada startovacího akumulátoru. Po vyhledání definice elektrického proudu (po mnoha letech studia jsem ji zapoměl), mi vyšlo cca 500 Faradů.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Trimen
Příspěvky: 119
Registrován: 03 črc 2011, 02:00
Bydliště: Kamenný Přívoz/Praha

#4 Příspěvek od Trimen »

No když se dneska dá koupit 700 Faradový kond takproč ne?
Naposledy upravil(a) Trimen dne 09 úno 2012, 19:36, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#5 Příspěvek od PavelFF »

Myslím, že filtrace kondenzátorem je zbytečná. Bude to něco jako PWM.

Střední hodnota by byla 0,9x Uef , takže 16V střídavých by mohlo být tak akorát (ještě uberou pár voltů diody plus poklesne napětí vnitřním odporem trafa...).

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od forbidden »

On, spíš než filtraci, myslel, že to z toho kondu rovnou nastartuje. Na YT jsem viděl videa, jak několika superkondíky v sérii startují motory, bez baterky samozřejmě.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Habesan »

Habesan píše:jako náhrada startovacího akumulátoru
Ano, tak jsem to myslel.
Takže YouTube dokazuje, že to jde. Cena předpokládám není nízká.

Ale zpět k původnímu dotazu na startování energií ze sítě. Taky to jde, a taky se to nepoužívá, protože to trafo a ty usměrňovačky něco stojí.
Nejjednodušší je mít druhou baterku a startovací kabely.

Značková autobaterie stojí jen pár tisíc. Jsou lidé kterým se 2500 Kč zdá moc, tak si koupí neznačkovou. A jsou lidé, kteří si koupí startovací kabely za 100 Kč, přestože i samotní číňané napsali na obal, že pro jeho auto jsou ty kabely příliš slabé.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#8 Příspěvek od rezis »

Už jsem to tu psal. Traktoru pomáhám svářecím invertorem. Vcelku to jde. Až narazím na nějaký levný zkusím mu upravit referenci na třeba 13V a pak uvidíme co to udělá.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Jako startovačku jsem jednou v 90. letech s úspěchem použil tyristorovou svářečku UTA - už nevím přesně typ, možná "UTA-200" ???
Pamatuju si jen že byla žlutá. :lol: :lol:
Startovali jsme tak stavbařům kompresor s motorem z Tatry 138, když jim zmrzla baterka a malá 12V kterou vytáhli z Multikáry to monstrum nenatočila - na svorky baterie se po kontrole polarity připojily zemnicí kleště a svářecí držák elektrody, na svářečce se nastavil proud cca 100A, zmáčklo se tlačítko spouštěče a pak se zapnula svářečka - asi vteřinu to nedělalo nic, pak to ve svářečce zabzučelo podobně jako když se "přilepí" elektroda a tatrovka se roztočila...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
MATYCH
Příspěvky: 602
Registrován: 16 úno 2006, 01:00

#10 Příspěvek od MATYCH »

Mám vyzkoušenou TRIODYNU na startování zimního traktoru jen s pluhem,již několik let t o funguje

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#11 Příspěvek od Milan_F »


Uživatelský avatar
pajosek2
Příspěvky: 3992
Registrován: 24 úno 2007, 01:00
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od pajosek2 »

To je zajímavé,že to,co se dříve vyřešilo klikou vyvedenou z motoru a použitím manuální síly, je dnes takový problém. Měl jsem ji ještě na staré 100MB a stačilo v tuhých mrazech jen několikrát otočit a motor se uvolnil a pak starter točil daleko líp.Samozřejmě,že to šlo tou klikou i nastartovat.
No,ale traktor jsem tím nikdy nestartoval. :lol:
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.

Nemám zájem o korekci pravopisu.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od kulikus »

Mám trafo na C jadru průřezu 27,5 cm2, sekundár má dvě cívky paralelně, každá měděnným drátem 8mm2, 13V. Dělá to asi 0,6V na závit.

Kladu si otázku, bude-li trafo na krátkodobou zátěž startovacím proudem stačit a jak to určit.

Průřez sloupku je poddimenzovaný, odpor sekundáru jsem zatím neměřil. Co je další limitující faktor výstupního proudu?

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#14 Příspěvek od PavelFF »

Průřez sloupku není limitujícím faktorem. Limitujícím faktorem je vnitřní odpor trafa a ohřev vinutí.
Když bude velký odpor, při zatížení velkým startovacím proudem nemusí vůbec stačit napětí na roztočení motoru, resp. bude se točit pomalu.

Pro krátkodobé zatížení ohřev vinutí nehraje velkou roli. Odpor vinutí, z toho plynoucí ohřev a úbytek napětí jsou spolu pochopitelně svázané.

V tvém případě, (sek. vinutí 16mm2 a odpovídající průřez primáru) bych se bál spíše poklesu napětí. Za nějakých 30 vteřin běhu se trafo neprohřeje ke zničení.

Uživatelský avatar
dodik
Příspěvky: 198
Registrován: 26 lis 2008, 01:00

#15 Příspěvek od dodik »

v prvom rade dakujem za postrehy :)
od toto priemyselneho zdroja teda odskocim.
Taky napad ma este napadol. Keby som pouzil to trafo zo sekundárom 16V, tiež mam výkonové tyristory, keby som ich dal k sebe "antiparalelne" mohol by som to napätie regulovat fazovo

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“