Stránka 1 z 4

Výroba štartovacky automobilov

Napsal: 09 úno 2012, 00:17
od dodik
Ahoj, mam tu jedno mega trafo 2kW 16V, chcel som ho po uprave použit ako nabíjačku/startovacku. Z toho trafa by som teoreticky mohol dostat 100A. Co je odstrasujúce je tá váha. Tak co na to ist trochu modernejsie a pouzit spinavy zdroj. Na ebay som nasiel za slusnu cenu taketo priemyselne zdroje
http://www.ebay.com/itm/DC-12V-100A-500 ... 344wt_1159
myslíte ze by bolo reálne s týmto pomoct pri starte?

Napsal: 09 úno 2012, 06:13
od cabernet
Ten zdroj asi nebude vhodny, nakolko pri startovani je treba vyvinut vacsi prud, ten byvy udany na akumulatore. Keby bol ten udavany 1OOA prud dostatocne tvrdy, tak by to pomohlo. Predpokladam, ze tomu tak ale nebude a tym padom to nebude moc vhodna alternativa.

Napsal: 09 úno 2012, 07:34
od Habesan
Odhaduju, že ten spínaný zdroj by se nestihl uregulovat při tak nárazovém zvýšení odběru a v lepším případě by se vypnul.

Síťové trafo + usměrňovač bych pro tyhle proudy volil bez regulace, takže 16 Voltů efektivních střídavého napětí je moc. Chtělo by to takové trafo, jehož špičková hodnota napětí naprázdno nepřekročí maximální nabíjecí napětí akumulátoru, třeba 10V dá amplitudu 14,1V. A samozřejmě by byl lepší trojfázový usměrňovač.

Kdysi jsem se pokusil spočítat, jak velký kondenzátor by byl potřeba jako náhrada startovacího akumulátoru. Po vyhledání definice elektrického proudu (po mnoha letech studia jsem ji zapoměl), mi vyšlo cca 500 Faradů.

Napsal: 09 úno 2012, 07:48
od Trimen
No když se dneska dá koupit 700 Faradový kond takproč ne?

Napsal: 09 úno 2012, 09:10
od PavelFF
Myslím, že filtrace kondenzátorem je zbytečná. Bude to něco jako PWM.

Střední hodnota by byla 0,9x Uef , takže 16V střídavých by mohlo být tak akorát (ještě uberou pár voltů diody plus poklesne napětí vnitřním odporem trafa...).

Napsal: 09 úno 2012, 09:16
od forbidden
On, spíš než filtraci, myslel, že to z toho kondu rovnou nastartuje. Na YT jsem viděl videa, jak několika superkondíky v sérii startují motory, bez baterky samozřejmě.

Napsal: 09 úno 2012, 09:31
od Habesan
Habesan píše:jako náhrada startovacího akumulátoru
Ano, tak jsem to myslel.
Takže YouTube dokazuje, že to jde. Cena předpokládám není nízká.

Ale zpět k původnímu dotazu na startování energií ze sítě. Taky to jde, a taky se to nepoužívá, protože to trafo a ty usměrňovačky něco stojí.
Nejjednodušší je mít druhou baterku a startovací kabely.

Značková autobaterie stojí jen pár tisíc. Jsou lidé kterým se 2500 Kč zdá moc, tak si koupí neznačkovou. A jsou lidé, kteří si koupí startovací kabely za 100 Kč, přestože i samotní číňané napsali na obal, že pro jeho auto jsou ty kabely příliš slabé.

Napsal: 09 úno 2012, 09:37
od rezis
Už jsem to tu psal. Traktoru pomáhám svářecím invertorem. Vcelku to jde. Až narazím na nějaký levný zkusím mu upravit referenci na třeba 13V a pak uvidíme co to udělá.

Napsal: 09 úno 2012, 09:53
od EKKAR
Jako startovačku jsem jednou v 90. letech s úspěchem použil tyristorovou svářečku UTA - už nevím přesně typ, možná "UTA-200" ???
Pamatuju si jen že byla žlutá. :lol: :lol:
Startovali jsme tak stavbařům kompresor s motorem z Tatry 138, když jim zmrzla baterka a malá 12V kterou vytáhli z Multikáry to monstrum nenatočila - na svorky baterie se po kontrole polarity připojily zemnicí kleště a svářecí držák elektrody, na svářečce se nastavil proud cca 100A, zmáčklo se tlačítko spouštěče a pak se zapnula svářečka - asi vteřinu to nedělalo nic, pak to ve svářečce zabzučelo podobně jako když se "přilepí" elektroda a tatrovka se roztočila...

Napsal: 09 úno 2012, 10:31
od MATYCH
Mám vyzkoušenou TRIODYNU na startování zimního traktoru jen s pluhem,již několik let t o funguje

Napsal: 09 úno 2012, 11:37
od Milan_F

Napsal: 09 úno 2012, 15:22
od pajosek2
To je zajímavé,že to,co se dříve vyřešilo klikou vyvedenou z motoru a použitím manuální síly, je dnes takový problém. Měl jsem ji ještě na staré 100MB a stačilo v tuhých mrazech jen několikrát otočit a motor se uvolnil a pak starter točil daleko líp.Samozřejmě,že to šlo tou klikou i nastartovat.
No,ale traktor jsem tím nikdy nestartoval. :lol:

Napsal: 09 úno 2012, 19:02
od kulikus
Mám trafo na C jadru průřezu 27,5 cm2, sekundár má dvě cívky paralelně, každá měděnným drátem 8mm2, 13V. Dělá to asi 0,6V na závit.

Kladu si otázku, bude-li trafo na krátkodobou zátěž startovacím proudem stačit a jak to určit.

Průřez sloupku je poddimenzovaný, odpor sekundáru jsem zatím neměřil. Co je další limitující faktor výstupního proudu?

Napsal: 09 úno 2012, 20:49
od PavelFF
Průřez sloupku není limitujícím faktorem. Limitujícím faktorem je vnitřní odpor trafa a ohřev vinutí.
Když bude velký odpor, při zatížení velkým startovacím proudem nemusí vůbec stačit napětí na roztočení motoru, resp. bude se točit pomalu.

Pro krátkodobé zatížení ohřev vinutí nehraje velkou roli. Odpor vinutí, z toho plynoucí ohřev a úbytek napětí jsou spolu pochopitelně svázané.

V tvém případě, (sek. vinutí 16mm2 a odpovídající průřez primáru) bych se bál spíše poklesu napětí. Za nějakých 30 vteřin běhu se trafo neprohřeje ke zničení.

Napsal: 09 úno 2012, 22:36
od dodik
v prvom rade dakujem za postrehy :)
od toto priemyselneho zdroja teda odskocim.
Taky napad ma este napadol. Keby som pouzil to trafo zo sekundárom 16V, tiež mam výkonové tyristory, keby som ich dal k sebe "antiparalelne" mohol by som to napätie regulovat fazovo