Normy a specifika konstrukce vojenských zaøízení?
Moderátor: Moderátoři
Normy a specifika konstrukce vojenských zaøízení?
Zdravím Forum ,
Dostali se mi do rukou rùzné komponenty Tesla s logem zkøížených meèù. Podle starších a zkušenìjších je to vojenská výroba. Jaké mají vùbec vojenská zaøízení specifika normy a odlišnosti co se týèe stavby a kvality elektroniky. Nebylo by možné tyto informace nìkde vyhledat?? Podílel jste se nìkdo na výrobì takových zaøízení ?
Dostali se mi do rukou rùzné komponenty Tesla s logem zkøížených meèù. Podle starších a zkušenìjších je to vojenská výroba. Jaké mají vùbec vojenská zaøízení specifika normy a odlišnosti co se týèe stavby a kvality elektroniky. Nebylo by možné tyto informace nìkde vyhledat?? Podílel jste se nìkdo na výrobì takových zaøízení ?
Většinou se v ČSSR jednalo o součástky z tzv. "speciální výroby" - ne že by se vyráběly nějakými spešl postupy, ale byly vícenásobně vybírané z větších sérií, podléhaly několikanásobné kontrole parametrů včetně zahořování ještě ve výrobním závodě, často měly vojenskou značkou označené typy lepší vlastnosti než běžné tržní kusy stejného typu = dosaženo právě tím třídicím a kontrolním procesem a skoro vždycky měly proti běžným typům daleko menší tolerance výrobních parametrů. Navíc jejich výroba jako taková (i vůbec existence takových zakázek!!!) podléhala utajení - nesmělo se o nich nikde mluvit, natož sdělovat nějaké počty a dosažitelné parametry... Přesto se i za doby minulé velice často takové součástky objevovaly v amatérských konstrukcích - lid český si pomohl všelijak.
Ještě k té kvalitě - například v pro mne nedalekém Lanškrouně se říkávalo, že:
- I. kvalitativní třídu součástek z Tesly dostává armáda a ČVUT na kosmický výzkum
- II. třída jde do výroby elektroniky na export
- III. třída je pro výrobu běžných průmyslových zařízení
- IV. třída jde do výrobků pro tuzemský maloobchodní trh
- V. třída jde na dodávky ND do servisních organizací
- a teprve VI. třídu "kvality" je možné si koupit jako jednotlivé součástky někde v Eltosu nebo Elektře...
A to prosím lanškrounská Tesla produkovala přímo jako fabrika hliníkové a tantalové elektrolyty, svitkové MP kondíky, v rámci kooperace uvnitř koncernu patice kovových pouzder desítek typů tuzemských integrovaných obvodů a tranzistorů a také byla místem, kde se ve speciálním provoze označovaném jako "skleňák" (vícepatrová moderní klimatizovaná budova se skleněným opláštěním a poměrně přísně hlídaným přístupem) vyráběly hybridní integrované obvody řady WSH a samozřejmě i armádní zakázky, takže lid místní o této výrobě ledacos věděl...
Ještě k té kvalitě - například v pro mne nedalekém Lanškrouně se říkávalo, že:
- I. kvalitativní třídu součástek z Tesly dostává armáda a ČVUT na kosmický výzkum
- II. třída jde do výroby elektroniky na export
- III. třída je pro výrobu běžných průmyslových zařízení
- IV. třída jde do výrobků pro tuzemský maloobchodní trh
- V. třída jde na dodávky ND do servisních organizací
- a teprve VI. třídu "kvality" je možné si koupit jako jednotlivé součástky někde v Eltosu nebo Elektře...
A to prosím lanškrounská Tesla produkovala přímo jako fabrika hliníkové a tantalové elektrolyty, svitkové MP kondíky, v rámci kooperace uvnitř koncernu patice kovových pouzder desítek typů tuzemských integrovaných obvodů a tranzistorů a také byla místem, kde se ve speciálním provoze označovaném jako "skleňák" (vícepatrová moderní klimatizovaná budova se skleněným opláštěním a poměrně přísně hlídaným přístupem) vyráběly hybridní integrované obvody řady WSH a samozřejmě i armádní zakázky, takže lid místní o této výrobě ledacos věděl...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Vojáci se zúčastňovali na statistických přejímkách, založených na parametru AQL (Acceptable Quality Level), tyto přejímky vycházely z americké normy MIL-STD-105. Princip je ten, že z dodávaného množství n se vybere kontrolované množství k a to se prověří kusově. Když třeba jsou nejvíc 2 kusy vadné, převezme se celé množství n. Když jsou už 3 kusy vadné, přejímka se ukončí a celá dávka n se odmítne. No a z té odmítnuté dávky se nějaká část mohla dostat do maloobchodu i s těmi mečíky.
Z MIL-STD-105 se nakonec stala norma ISO (1974).
Z MIL-STD-105 se nakonec stala norma ISO (1974).
Naposledy upravil(a) Bernard dne 12 úno 2012, 20:38, celkem upraveno 1 x.
Řekl bych, že žádné zvláštní normy pro armádní elektroniku nebyly potřeba, možná s výjimkou radiační odolnosti. Jinak se použila v dotyčné normě ta zpravidla nejtvrdší kategorie, takže třeba v klimatické odolnosti (ČSN 35 8031) se sáhlo rovnou po 55/155/21 (minimální, maximální teplota, počet dní ve vlhku), čímž byla definována kvalita. Samozřejmě se tím automaticky vytřídily typy součástek, které by takovou odolnost nesplnily (elyty, polovodiče v plastu, nehermetizované trimry atd.). S dochovanou výrobní dokumentací to bude horší, ale třeba aerokluby používaly radistanice s víceméně identickými nároky a k těm by občas mohla být servisní dokumentace. Jinak občas Drbal a výprodeje servisních manuálů.
Tyto součástky se mimo jiné občas dostaly do výprodeje jako nadnormativní zásoby z nerealizovaných armádních zakázek. Mám např. několik MAA 723H s meči - pro finální výrobu byly nahrazeny perspektivnějším obvodem a svého času byly běžně k dostání v bazarech.EKKAR píše:Přesto se i za doby minulé velice často takové součástky objevovaly v amatérských konstrukcích
Zariadenie vyrábané pre armádu boli osadzované "military" súčiastkamy (D,T,R,C,relé). Súčiastky boli objednávané a dodávané cez armádu. Na prevedenie dohliadal vyhradený zástupca armády. Skúšky boli viacstupňové:
-mechanické previerky (prevedenie, odolnosť
-elektrické previerky (funkčnosť,bežná, odolnosť voči rušeniam a klimatické skúšky)
Klimatické skúšky - pre cestné zariadenie prebiehali v klimatickej komore v teplotnom rozsahu +/- 45 stC a simulovaným vlhkom, dažďom, silným vetrom, snehovou fujavicou. Trvali 3dni a 3noci.
Bol stanovený počet a rozsah možných porúch a pri stanovených klimatických podmienkach aj počet povinných "opráv" a výmeny dielov.
-mechanické previerky (prevedenie, odolnosť
-elektrické previerky (funkčnosť,bežná, odolnosť voči rušeniam a klimatické skúšky)
Klimatické skúšky - pre cestné zariadenie prebiehali v klimatickej komore v teplotnom rozsahu +/- 45 stC a simulovaným vlhkom, dažďom, silným vetrom, snehovou fujavicou. Trvali 3dni a 3noci.
Bol stanovený počet a rozsah možných porúch a pri stanovených klimatických podmienkach aj počet povinných "opráv" a výmeny dielov.
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
[quote="jarda"]Letectvo potřebovalo splehlivost, v cca 10 Km výšce - teplota mínus 50 stupňů, Třídění probíhalo v Mesit Uherské Hradiště, zalétávání v Kunovicích.
To podle Tebe ty součástky zalítávali?! Nebo kompletní stanice?! Jsi vedle... Stanice nebo jiné se vyrobilo a vyzkoušelo. Potom komora +50°C a testy, -50°C a testy. U zařízení elektrooptických byla ještě mezi + a - voda... To pak byla paráda, když to zamrzlo.Jo a ještě taky testy na vibračních stolicích atd.
To podle Tebe ty součástky zalítávali?! Nebo kompletní stanice?! Jsi vedle... Stanice nebo jiné se vyrobilo a vyzkoušelo. Potom komora +50°C a testy, -50°C a testy. U zařízení elektrooptických byla ještě mezi + a - voda... To pak byla paráda, když to zamrzlo.Jo a ještě taky testy na vibračních stolicích atd.
Fotit nic nemusíš, já u toho nebyl, jen jsem na speciální výrobě pár let dělal!
Ale ty ses nejen tady nějak rozjel s rozumy:http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=49694
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)