Stránka 1 z 2

Automatický zapínaè svìtel auta

Napsal: 02 bře 2005, 12:08
od Pjotr
Ahoj, sháním pomoc, kdo by navrhl (udìlat už to asi zvládnu) jednoduché zapojení automatického zapínaèe svìtel. Mìlo by to fungovat takto :
Po otoèení klíèku (aby to nevybíjelo baterku) se bude porovnávat napìtí, když stoupne nad 13,5V (motor je spuštìn a dobíjí se bat) se zaènou napájet svìtla (3 okruhy - pøední levý, pøední pravý a zadní, každý na 60W) sníženým napìtím (napø žárovka v sérii - aby se zahøály spirály žárovek a nepraskaly), na to by asi staèil FET. Po cca 5 sec se zaènou napájet plným napìtím, to asi musí být relé. Jakmile se napìtí sníží pod 13.5V tak vše zhasne a buï vypnu klíèek = vypne se napájení automatického zapínání svìtel nebo nastartuju = celý proces zaène od zaèátku.
Zamýšlím to zapojit paralelnì k vypínaèi svìtel. Nemìním stávající fukci (jen pøidávám) - není problém s technickou prohlídkou. Tedy pùvodní vypínaè svìtel je trvale vypnut a svìtla mùžu tímto vypínaèem kdykoli zapnout a krabièka svìtla zapíná automaticky jen když se dobíjí baterka.

Pøedem dík za ohlasy
Pjotr

dobrá baterie

Napsal: 02 bře 2005, 14:58
od Hill
koukám, že velkoryse pomíjíte stav, kdy baterie má jeden článek na odchodu a přesto na ni ještě nastartujete. Při každém ubrání plynu světla zhasnou. Stejný stav nastane i vlivem prostého přechodového odporu kontaktů na baterii. Pak jen stačí šlápnout na brzdu a tma.
Prodloužení životnosti žárovek předžhavením: má to něco do sebe, ale je otázka, za jak dlouho se vám ty náklady vrátí. Za 630 tisíc najetých km jsem žárovku ve světlech měnil 4x nebo 5x, ale ve 4 autech.;)
Většinou automatika D.R.L. spíná za předpokladu splnění podmínek: běžící motor, nezatažená ruční brzda a přepínač světel vypnutý nebo zapnuté parkovačky.
Blíže ve výtahu z anglicky psané dokumentace (SWF_DRL) na uploadu v rubrice "manuály". Pro inspiraci. Snad je to dostatečně čitelné.
Ve stejném manuálu (to už na uploadu není) je stejně schématicky naznačený pípák hlásící při otevřených dveřích rozsvícená světla a zasunutý klíček. Ten už v autě byl, zvykl jsem si, a svítím stejně celý rok i přes den. Nemusím si při přejezdu hranic pamatovat, ve které zemi se musí svítit a ve které ne.

Napsal: 02 bře 2005, 15:31
od 007
Jednodušší je paralelně ke kontrolce dobíjení připojit relé s nízkým odběrem nebo optočlen a tím monitorovat stav dobíjí-nedobíjí.Kontaktem tohoto relé blokovat druhé relé,které spíná světla při zapnutí zapalování.

automatika dobíjení?

Napsal: 02 bře 2005, 19:10
od Hill
Ještě tak vědět, o jaké auto se jedná. V některých zapojeních se viditelně rozsvěcí kontrolka dobíjení až tehdy, když je na akumulátoru (a v palubní síti) o 4V víc, než na výstupu alternátoru. To znamená, že alternátor nedobíjí už dávno, ale kontrolka nesvítí.
Samozřejmě, je-li alternátor i budicí automatika v perfektním stavu, netrvá tento přechodový stav déle než do řádu sekund, takže indikaci můžu pokládat za dostetčně objektivní. Horší je to v případě průrazu některé z diod v alternátoru, kdy dobíjení nestačí, ale kontrolka se ještě nerozsvítí.

Jako obvykle tazatel nepřibalil dostatek informací, takže všichni stále jen hádáme, jak by se to jen mohlo...

Napsal: 02 bře 2005, 20:20
od MartyAA
Koukni se sem.... viva la peugeot :) http://www.peugeot-club.com/peugeot.htm
pak jdi do sekce servis, a tam uz to najdes, mel by to byt hned prvni clanek.

Automatický zapínaè svìtel auta

Napsal: 03 bře 2005, 13:13
od Pjotr
Ahoj a dík všem.
Co je mým cílem : svítit vždy když jedu, teda bìží motor, to ale neumím jednoduše poznat, tak jsem to zjednodušil na to, že je napìtí vyšší než když to nedobíjí (tedy napø > 13.5V).
Jaké je napìtí když je blbá baterka (jeden èlánek) to nevím ale u mého auta když nastartuju je vždy (pøi volnobìhu, pøi rozsvícení, topení, ...) napìtí 14.2V. Tedy zdá se mi to podobný princip jak navrhuje 007 - na základì kontrolky dobíjení.
Všechny zapojení které jsem vidìl pracovaly na principu ihned nebo po èase od otoèení klíèku rozsvi￾ svìtla (mimo signalizace dobíjení). Možná že to tak nakonec skonèí, ale myslím, že staèí jeden komparátor a za ním zpožïovaè a je to. Zdá se mi to jednoduché a lepší (zejména : rychlejší zapnutí svìtel, šetøí to baterku i žárovky).

Pjotr

Napsal: 04 bře 2005, 14:01
od standa
Zdravím.Už dva roky používám jednoduché zapojení automatického rozsvìcování svìtel na voze Škoda Favorit.Jedno relé je pøipojeno ke konrolce dobíjení.Je to asi nejjednodušší zpùsob.Po nastartování relé vypne a pøek rozpínací kontakt sepne druhé relé.To svými kontakty pøeklene kontakty pùvodních spínaèù.Zapojení lze doplnit o vypínaè apod.
Hodí se na vìtšinu vozù.

automat na rozsvìcení svìtel

Napsal: 07 bře 2005, 11:34
od Pjotr
STANDA : nerozumím - když vyndám klíèek (dobíjení nesvítí = rele vypnuté = rozpínací kontakty sepnuty) tak by jako mìly sìtla vsvítit ?
Moje svìtla jsou napájeny pøes pojistky a vypínaè (nic jiného v cestì není), tedy svítí i když vypnu klíèek.

Pjotr

Napsal: 07 bře 2005, 18:27
od 007
Je tam ještě druhé relé,které je napájený z klíčku a při vypnutí zapalování vypne světla.

Napsal: 07 bře 2005, 18:55
od badoch
Všechno už je řešeno xkrát na http://skoda.panda.cz/ Ono to zase kolem a kolem není tak jednoduché jak byse mohlo zdát.
8O

Napsal: 09 bře 2005, 09:23
od standa
Pøesnì 007,napájení pro druhé relé beru až po zapnutí klíèku.Mùžu zaslat schéma zapojení.Pokud je zájem.Konkrétnì u favorita je možno použít spínaè pro tlumená svìtla jako spínaè pro automatické rozsvìcování.Ale místo povídání je to jasné ze schématu.schladek@volny.cz

Napsal: 11 bře 2005, 14:58
od Návštěvník
Ahoj, já jsem zatím dospìl k (nejjednodušší a poskytující požadovanou funkcionalitu) konstrukci (bohužel sem nejde vložit obrázek, tak to zkusím popsat) : odpor se zenerkou (paralelnì k napájení) vytvoøí referenèní napìtí a odtud je pøes odpor a kondenzátro (integraèní - jeden vývod je uzemnìn) napájena báze (teda gate) mosfetu (asi buz11).
To zpùsobí, že po pøekroèení napìtí se zaène nabíjet kondík a postupnì (cca 2 sec) se zvyšuje napìtí na source a tím se postupnì rozsvìcí žárovka.

Tak a teï mì rozcupujte - zatím to nemám postavené - jakou to má chybu ?
Pjotr[/code]

!!!!!!!!!!!!!!

Napsal: 12 dub 2006, 12:51
od chvalina2
pánové nic proti vašim úvahám -ale z kontolky dobíjení je to sebevražda-
zvážily jste tu možnost že v noci vám praskne klínový řemen ?????????????
co pak následuje????

Re: !!!!!!!!!!!!!!

Napsal: 12 dub 2006, 15:44
od badoch
chvalina2 píše:pánové nic proti vašim úvahám -ale z kontolky dobíjení je to sebevražda-
zvážily jste tu možnost že v noci vám praskne klínový řemen ?????????????
co pak následuje????
Mám podobné udělátko na felicii (techweb) a pro jistotu mám použito dvoukontaktové relé zapojené přes samodržné kontakty.

Napsal: 12 dub 2006, 22:18
od 007
Moje poslední verze (Škoda Forman) používá snímání běhu motoru jazýčkovým relé na kontrolce dobíjení,jeho kontakt spíná kondenzátory dvou 555-tek.zapojených jako časovače.Po zhasnutí kontrolky dobíjení se obrysová světla rozsvítí za 3s,tlumená za 6s.Při rozsvícení kontrolky dobíjení
(chcípnutí motoru na křižovatce atd) zhasnou tlumená světla za 30s,obrysová za 1min.To mi dává dost času rozsvítit ručně.Plánuju další verzi s funkcí "posvícení na cestu",které by po zamčení auta v noci asi na 30s rozsvítilo světla(blokování fototranzistorem).Možná by se mohlo i snímat pořadí vypnutí klíčku a rozsvícení kotrolky dobíjení a tím vyhodnocovat poruchovej stav a tím spouštet další časovač,který světla "podrží" i při vypnutí klíčku,abych nemusel při opětovném startování ručně rozsvítit.Škoda,že Favorit nemá možnost někam připojit snímání stavu jede-nejede,tím by se dalo blokovat vypnutí světel za jízdy.To už by asi chtělo mikročip,ale s těma se já nekamarádím (neumíme).