Lambda sonda

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
alesak1188
Příspěvky: 64
Registrován: 28 črc 2011, 02:00

Lambda sonda

#1 Příspěvek od alesak1188 »

Zdravím všechni, mám otázku ohledně lambda sondy. Její přincip znám, měření zbytkového kyslíku ve spalinách, spíš reaguje na zbylej kyslík a vzniká na platinové destičce napětí 1V = lambda, jsou ale všechny lambdy v autech stejný? Nebo výrobci mají každou označenou jinak, kvůli jiným koncovkám? A kolik je teda druhů? Nepočítám s rozdílem vyhřívaných a nevyhřívaných, jednokabelových, tří a čtyř, (jeden a tři) tam je pouze jinak zapojení zemnícího polu - , a tří a čtyř mají dva vodiče na výhřev.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#2 Příspěvek od BOBOBO »

Zkus google , tak si to ... http://www.google.cz/#hl=cs&sclient=psy ... 24&bih=550

a nic dalšího nevymýšlej , tohle ti nestačí ?

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#3 Příspěvek od rnbw »

A rozdiel je aj v kvalite. Niektore lacnejsie nahrady (nepisem lacne, lebo su aj tak dost drahe) velmi rychlo odchadzaju.

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#4 Příspěvek od cigarkow201 »

No tak BOSCH dela i univerzal sondu ze puvodni ustrihnes a zustane konektor a na ten napojis ten univerzal takze se to bude lisit pouze v poctu dratech a zapojeni, tady to mas i snavodem jak se to meni. http://aa.bosch.cz/download/Autoprislus ... -bosch.pdf

Uživatelský avatar
alesak1188
Příspěvky: 64
Registrován: 28 črc 2011, 02:00

#5 Příspěvek od alesak1188 »

Takže teoreticky bych mohl namontovat jakoukoliv lambdu do jakehokoliv auta, když opomenu počty vodičů a zásadní rozdíl v "klasické" a odporové lambdy většinou od Siemense. Ta snímací součástka, která funguje až od určité teploty, má při stejném obsahu kyslíku stejné výstupní hodnoty, to asi nebude ale takhle jednoznačný, ne?

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#6 Příspěvek od Jimmi2 »

Mě by zajímalo pár věcí:

Jak se fyzicky připojit na ten přívod? Konektor moc rozebíratelný není a prořezávat izolaci se mi nechce.

Kde se vlastně bere ten obdélníkový signál? Je to vlastnost přímo lambda sondy, která se přepíná mezi dvěma stavy, nebo jen odezva na signál z ŘJ?

Mimochodem, někde jsem viděl softík na předělání notebooku na velmi jednoduchý osciloskop (signál by šel přes zvukovou kartu). Dokázala by podobně primitivní věc zpracovat signál z lambdy.....?

Uživatelský avatar
GeorgeB
Příspěvky: 1187
Registrován: 21 lis 2005, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od GeorgeB »

Měření průběhu napětí na Lambda sondě se provádí na černým(signálový) kabelu proti kostře (šedý kabel nebo kostra motoru). Propichovat kabel není nejlepší způsob,ale taky řešení. Lepší je "píchnout" jehlu do zadní strany konektoru mezi gunovou ucpávku a kabel až přímo k samotnému pinu.
Dobrá Lambda má téměř skokové změny napětí a reaguje pouze na přebytek kyslíku ve výfuku,takže vlastně na bohatost směsi.
Signál z Lambdy je poměrně pomalý s velkou stejnosměrnou složkou, takže měřit to pomocí zvukové karty nepůjde - vzorkuje pouze střídavou složku.

Uživatelský avatar
kuto
Příspěvky: 62
Registrován: 14 led 2009, 01:00

#8 Příspěvek od kuto »

Pouze podle poctu vodicu se orientovat neda. Jsou sondy zirkoniove a titanove a nelze je zamenovat.
Kdyz ma sonda draty cerny, sedy, bily, je to zirkoniova sonda.
Kdyz ma drat cerveny, je to titaniova sonda.

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#9 Příspěvek od Jimmi2 »

Ta jehla ke konektoru je asi dobrý nápad, to by šlo.
Tohle je Denso (Toyota) a myslím, že ten drát je červený.

Ta snejnosměrná složka by snad nevadila, ta mě moc nezajímá. Ale jestli je průběh opravdu tak pomalý, tak to ta zvukovka asi nevezme čistě kvůlivá spodnímu limitu přenášeného kmitočtu. Takže si asi budu muset půjčit osciloskop.

Jinak jeden z těch odkazů výše mluví o usazení sondy do vodivé vazelíny. To je podle mě blbost, protože určitě si nebere kostru z výfuku. Takže zjevně stačí jen teplotně odolná.

P.S. Jak se přesně fyzikálně bere ten obdélník někdo nevíte? Jen tak pro zajímavost.....

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od hafca »

Tady se před časem probíralo měření na lambda sondě, třeba se tam taky něco dozvíš.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#11 Příspěvek od rnbw »

Priebeh je na bezny osciloskop pomaly, lepsie sa to mera voltmetrom.

Uživatelský avatar
GeorgeB
Příspěvky: 1187
Registrován: 21 lis 2005, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od GeorgeB »

Ukostřená Lambdasobda přes výfuk je jedno a třídrátová. Ostatní mají kostru(signálovou) zvlášť.
"Fyzikálně" skokové změny napětí se berou uzavřenou regulační smyčkou lambda-regulace. Neboli po dosažení určité teploty motoru a teploty lambdasondy začne řídící jednotka reagovat na signál z Lambdy. Signalizuje-li lambda chudou směs, tak řídící jednotka směs obohatí, signalizuje-li bohatou směs, tak řídící jednotka ochudí směs. A takhle to reguluje neustále dokola dokud jsou provozní podmínky v mezích. A hodnoty napětí vycházejí z převodní charakteristiky lambdasondy(viz graf kdekoli na netu nebo v knížce). U širokopásmových lambdasond je tomu už jinak, ta dokáže měřit součinitel Lambda v celém rozsahu spojitě.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

Mohl by jsi to Georgi rozseknout , u feldy jsou dráty šedý , bílý , černý a já mám zato , že je platinová . :D

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“