Stránka 1 z 1

Lambda sonda

Napsal: 09 bře 2012, 18:40
od alesak1188
Zdravím všechni, mám otázku ohledně lambda sondy. Její přincip znám, měření zbytkového kyslíku ve spalinách, spíš reaguje na zbylej kyslík a vzniká na platinové destičce napětí 1V = lambda, jsou ale všechny lambdy v autech stejný? Nebo výrobci mají každou označenou jinak, kvůli jiným koncovkám? A kolik je teda druhů? Nepočítám s rozdílem vyhřívaných a nevyhřívaných, jednokabelových, tří a čtyř, (jeden a tři) tam je pouze jinak zapojení zemnícího polu - , a tří a čtyř mají dva vodiče na výhřev.

Napsal: 09 bře 2012, 18:46
od BOBOBO
Zkus google , tak si to ... http://www.google.cz/#hl=cs&sclient=psy ... 24&bih=550

a nic dalšího nevymýšlej , tohle ti nestačí ?

Napsal: 09 bře 2012, 22:46
od rnbw
A rozdiel je aj v kvalite. Niektore lacnejsie nahrady (nepisem lacne, lebo su aj tak dost drahe) velmi rychlo odchadzaju.

Napsal: 09 bře 2012, 22:53
od cigarkow201
No tak BOSCH dela i univerzal sondu ze puvodni ustrihnes a zustane konektor a na ten napojis ten univerzal takze se to bude lisit pouze v poctu dratech a zapojeni, tady to mas i snavodem jak se to meni. http://aa.bosch.cz/download/Autoprislus ... -bosch.pdf

Napsal: 10 bře 2012, 08:21
od alesak1188
Takže teoreticky bych mohl namontovat jakoukoliv lambdu do jakehokoliv auta, když opomenu počty vodičů a zásadní rozdíl v "klasické" a odporové lambdy většinou od Siemense. Ta snímací součástka, která funguje až od určité teploty, má při stejném obsahu kyslíku stejné výstupní hodnoty, to asi nebude ale takhle jednoznačný, ne?

Napsal: 19 bře 2012, 17:10
od Jimmi2
Mě by zajímalo pár věcí:

Jak se fyzicky připojit na ten přívod? Konektor moc rozebíratelný není a prořezávat izolaci se mi nechce.

Kde se vlastně bere ten obdélníkový signál? Je to vlastnost přímo lambda sondy, která se přepíná mezi dvěma stavy, nebo jen odezva na signál z ŘJ?

Mimochodem, někde jsem viděl softík na předělání notebooku na velmi jednoduchý osciloskop (signál by šel přes zvukovou kartu). Dokázala by podobně primitivní věc zpracovat signál z lambdy.....?

Napsal: 19 bře 2012, 19:32
od GeorgeB
Měření průběhu napětí na Lambda sondě se provádí na černým(signálový) kabelu proti kostře (šedý kabel nebo kostra motoru). Propichovat kabel není nejlepší způsob,ale taky řešení. Lepší je "píchnout" jehlu do zadní strany konektoru mezi gunovou ucpávku a kabel až přímo k samotnému pinu.
Dobrá Lambda má téměř skokové změny napětí a reaguje pouze na přebytek kyslíku ve výfuku,takže vlastně na bohatost směsi.
Signál z Lambdy je poměrně pomalý s velkou stejnosměrnou složkou, takže měřit to pomocí zvukové karty nepůjde - vzorkuje pouze střídavou složku.

Napsal: 19 bře 2012, 20:02
od kuto
Pouze podle poctu vodicu se orientovat neda. Jsou sondy zirkoniove a titanove a nelze je zamenovat.
Kdyz ma sonda draty cerny, sedy, bily, je to zirkoniova sonda.
Kdyz ma drat cerveny, je to titaniova sonda.

Napsal: 19 bře 2012, 22:39
od Jimmi2
Ta jehla ke konektoru je asi dobrý nápad, to by šlo.
Tohle je Denso (Toyota) a myslím, že ten drát je červený.

Ta snejnosměrná složka by snad nevadila, ta mě moc nezajímá. Ale jestli je průběh opravdu tak pomalý, tak to ta zvukovka asi nevezme čistě kvůlivá spodnímu limitu přenášeného kmitočtu. Takže si asi budu muset půjčit osciloskop.

Jinak jeden z těch odkazů výše mluví o usazení sondy do vodivé vazelíny. To je podle mě blbost, protože určitě si nebere kostru z výfuku. Takže zjevně stačí jen teplotně odolná.

P.S. Jak se přesně fyzikálně bere ten obdélník někdo nevíte? Jen tak pro zajímavost.....

Napsal: 19 bře 2012, 23:07
od hafca
Tady se před časem probíralo měření na lambda sondě, třeba se tam taky něco dozvíš.

Napsal: 19 bře 2012, 23:07
od rnbw
Priebeh je na bezny osciloskop pomaly, lepsie sa to mera voltmetrom.

Napsal: 20 bře 2012, 07:43
od GeorgeB
Ukostřená Lambdasobda přes výfuk je jedno a třídrátová. Ostatní mají kostru(signálovou) zvlášť.
"Fyzikálně" skokové změny napětí se berou uzavřenou regulační smyčkou lambda-regulace. Neboli po dosažení určité teploty motoru a teploty lambdasondy začne řídící jednotka reagovat na signál z Lambdy. Signalizuje-li lambda chudou směs, tak řídící jednotka směs obohatí, signalizuje-li bohatou směs, tak řídící jednotka ochudí směs. A takhle to reguluje neustále dokola dokud jsou provozní podmínky v mezích. A hodnoty napětí vycházejí z převodní charakteristiky lambdasondy(viz graf kdekoli na netu nebo v knížce). U širokopásmových lambdasond je tomu už jinak, ta dokáže měřit součinitel Lambda v celém rozsahu spojitě.

Napsal: 20 bře 2012, 07:57
od BOBOBO
Mohl by jsi to Georgi rozseknout , u feldy jsou dráty šedý , bílý , černý a já mám zato , že je platinová . :D