Stránka 1 z 1

Solární dobíječka autobaterie

Napsal: 17 bře 2012, 14:11
od fialax
Zdravím chtel bych pozadat o radu na zadní okna v kufru meho auta chci dát solární clanky "baterie je v kufru" aby stále dobíjeli baterii jelikoz s autem jezdim dosti sporadicky.
Co me trápí je Jestli se musí obvod nejak specialne regulovat. A jestli neznicim baterii nebo solarni clanky kdyz se baterie dobije do maxima. Jde o 12V 80Ah baterii.
Jak by jste resili tuto situaci.
Diiky za napady nejsem elektrikar ale pokud mi zhruba shrnete jak by obvod mel vypadat ostatni si vyhledam sám dííky.

Napsal: 17 bře 2012, 14:21
od Davidus
vzhledem k výkonu toho panelu který bude spíš jednotky W bych nějakou regulaci neřešil

Napsal: 17 bře 2012, 16:20
od fialax
Takže mi stači jen koupit panely a napřímo připojit k baterii jestli jsem to spravne pochopil. A jak vykone panely by jsi doporučil 3W a nebo vic?

Napsal: 17 bře 2012, 16:43
od jezevec
Připojit přes schottky diodu.
3W??, to tam nemusíš dávat nic, vyjde to nastejno.

Napsal: 17 bře 2012, 16:50
od MetalGod
25W by už mohlo stačit, ale ber to jako minimum.

Napsal: 17 bře 2012, 18:09
od miroslavkovar
Asi před deseti lety vyprodávali v Německu u Conrada takové panely do auta na udržování akku. Je to kanadský výrobek, má rozměry 29x9 cm, má 30 segmentů, kus kabelu a běžný konektor do zapalovače. V technickém popisu uváděli, že to dá do 12 V akku proud až 100 mA. Měřil jsem to, ale deklarovaný proud to dá tak 21.6. v pravé poledne kolmo ke slunci. Navíc je i na zadním okně auta filtr, který bohužel zeslabí právě složku světla, která je pro účinnost panelu nutná. Takže na přímém slunci v létě za oknem auta to nedá ani 50 mA. Ve výstupu je pouze dioda 1N4007. Ta tam musí být, protože solárním panelem teče poměrně velký zpětný proud při nedostatečném osvětlení. Regulátor proudu, či napětí není nutný, vnitřní odpor fotovoltaických článků je relativně velký, takže nabíjecí proud se omezí sám. Tento malý proud nemůže nijak ohrozit životnost autoakumulátoru, protože sami výrobci uvádějí, že samovybíjení je asi 1 Ah za den a to je zhruba ta hodnota, kterou ze solárního panelu dostanete do akumulátoru.

Napsal: 17 bře 2012, 20:11
od medulin

Napsal: 18 bře 2012, 08:37
od jura80
Pokud teda nejde akumulátor občas dobíjet rovnou ze sítě, obyčejnou nabíječkou, co vychází ekonomičtěji, tak osobně si myslím:

1. Koupit panel příslušnýho napětí (12V rozhodně nebude stačit).
2. Paralelně ke svorkám přidat paralelní stabilizátor napětí podle obrázku 19 v datasheetu zde: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 8id7fy.pdf (levý rezistor vynechat a tranzistor, například BD711, upevnit na pořádný chladič, mezi bázi a emitor tranzistoru střílím od boku rezistor 220R, napětí nastavit na zhruba 14,6V)
3. A nakonec připojit přes 1N4007 na akumulátor.

Napsal: 18 bře 2012, 09:26
od Hill
Výkonem, kterého je po většinu roku stejně nedostatek, bych zase tak neplýtval ani v případě, že panel jede na špičkový.
Akumulátor 60Ah si bez problémů sám ureguluje napětí ještě při proudu 150-200mA. To je proud, který akumulátoru za těch pár hodin, kdy je panel může dát, v žádném případě neublíží.
Sériová dioda napětí sníží ještě asi o 0,5-0,7V, což obvykle nevadí, protože panely 12V mívají při zátěži jmenovitým proudem ještě napětí kolem 16-17V (sluneční maximum). Za sklem auta je třeba počítat proud odhadem maximálně poloviční, kdo se bojí o akumulátor nebo má strach z vodíku nahromaděného v interiéru auta, přidá si do série s panelem odpor 10 až 15Ω.
I to je samozřejmě ztrátové, podobně jako bočníkový regulátor (Schuntregler).
Obojí řešení vyhoví s panely tak do 15Wp.