Jawa pionýr, úprava zapalování

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pajosek2
Příspěvky: 3992
Registrován: 24 úno 2007, 01:00
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Jawa pionýr, úprava zapalování

#1 Příspěvek od pajosek2 »

Můj pincek přestal startovat,tak jak má a já začal zkoumat čím to je. Samozřejmě,když jsem viděl,že jiskra je,tak jsem čistil a seřizoval karbec. To nepomohlo,tak jsem laboroval s magnetem a vzhledem k tomu,že mi i světla svítili málo,tak jsem si řekl,že je slabé magneto. Do rotoru jsem vpravil dva nové magnety ,kde to zapaluje,ale kladný výsledek se nedostavil. Dnes jsem si s tím asi hodinu hrál a zjistil jsem,že nastavení,aby seděl předstih,zároveň to bylo na magnetech a zároveň rozeplo kladívko se správným zdvihem je velmi kritické.Už to chytá na drc,ale mám jeden nápad a chci vaše názory. Chci koupit nabíjecí svítilnu,takovou tu do ruky a použít ji místo předního světla,dobíjel bych ji z magneta a nebude to problém,protože má vestavěný dobíjecí systém. Zároveň bych předělal zapalování na zapalování z baterie a mám to vyřešeno. Určitě jiskra bude kvalitnější a s předstihem si můžu dělat co chci. V budoucnu můžu dodělat i elektronické zapalování bude to komplet.
Podotýkám,že s ním po cestách nejezdím, je to stroj jen do lesa,když těžíme dřevo na zimu.
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.

Nemám zájem o korekci pravopisu.

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#2 Příspěvek od spirit »

Ešte než to všetko zostrojíš,
pinčel zasa tak na predstih pri štartovaní kritický nie je, aspoň roztlačiť by to pri nedobre nastavenom malo ísť, len by to bolo lenivé, koľko dávaš predzápal pred hornou úvraťou? Je tam aj kondík? Čo zapalovacia cievka, dobrá a vhodná sviečka?

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#3 Příspěvek od MetalGod »

Pokud si šťávu z magneta usměrníš a nějak stabilizuješ (bacha, magneto je , uděláš si dobíjení a bezkontaktní zapalování (všechno se dá vygooglovat), fekál pojede jak blesk.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#4 Příspěvek od ok1hga »

když je všechno v pořádku jede fekál jako malej ďábel . . .

máš rotor správně na klínku ?
když je to pootočený, hází slabou jiskru
a když je svíčka ve válci pod tlakem vůbec nemusí zapálit.
Občas se mi také stalo,
že byl uvnitř prasklý izolátor středního kontaktu svíčky
a jiskra byla uvnitř a nezapálila . . .

Nastavení zapalování JAWA 50
trocha histórie . . .

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#5 Příspěvek od spirit »

Nostalgická spomienka na zapalko - pekný obrázok :)
ok1hga píše: a když je svíčka ve válci pod tlakem vůbec nemusí zapálit.
Tak som to s tou sviečkou myslel - jav pomerne častý.

Uživatelský avatar
pajosek2
Příspěvky: 3992
Registrován: 24 úno 2007, 01:00
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od pajosek2 »

Díky za reakce,svíčka byla samozřejmě měněná,takže tam problém nebyl.To nastavení je opravdu kritické a už do toho teď nebudu vrtat,jsem rád že to startuje. Časem bych tam ,ale chtěl ten akumulátor dát.
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.

Nemám zájem o korekci pravopisu.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Zkus se poohlídnout tady: http://www.jawa-50.cz/ co se s "fichtlama" dá všecko ubastlit...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#8 Příspěvek od rezis »

Mám pocit, že se do toho dá nacpat zapalováni VAPE. Jen cena tam bude asi dost mimo. Na fichtlu jsem něco najezdil. Zapalování bylo nesmyslné. Pořád se tam dělaly pecky nebo to nejelo. Oproti tomu Jawa 250 byla na nastavení sviňa. Setina vedle a přetáhla člověka, že se týden na nohu nepostavil. Při správném nastavení jela léta bez problémů.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Kejwačka "dvapade jednolampa" uměla i jinačí věci - brácha, když mu bylo asi 17 dělal velkýho frajera a že ji nakopne v "žabkách" (takové ty pantofle k rybníku jen s páskem mezi prsty). Šlápnul - a šlápnul moc málo razantně, takže jawička s jinak naprosto správně nastaveným předstihem "kopla" jak kobyla, startpáka milýho bráchu vystřelila do vzduchu, takže za velkýho pobavení všech okolo přeletěl přes řídítka a přistál před mašinou. Naštěstí se nikomu nic nestalo - bylo to na trávě na zahradě, takže "sednul" do měkkýho - a motorka měla sajdu, takže zůstala pokojně stát... Není divu, brácha byl tenkrát doslova žingla kost a kůže, vážil necelých 60 kilo, říkával jsem mu "reklama na hlad".

Ale z5 k fichtlu - u těch modernějších motorů (Jawa 05, 20/21 a 23/23A) hooodně záleželo na výrobci magnetu, protože ten měl tuším 8 pólů z oceli zalité do hliníku - a na klice seděl na kuželu zajištěný klínkem, přičemž jsem na vlastní kůži zažil, že klínek byl "šejdrem" a magnet byl na kliku nasazený v takové poloze, kdy právě v okamžiku rozpojení kontaktů (bod zážehu) pod pólovými nástavci zapalovací cívky neprocházel žádný pólový nástavec magnetu = svíčka vůbec nedávala jiskru... Přitom připojený voltmetr při našlapování ukazoval, že napětí dávají jak zapalovací, tak osvětlovací cívky, ale motor prostě nenaskočil. Po vrácení původního magnetu přitom motor naskočil na první pokus...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#10 Příspěvek od rezis »

Ono taky ty 250-sátky uměl jen málokdo startovat. Pak mi to jeden starší pán který vzpomínal jak jezdil ukázal. Vypne se klíček zapalovaní, párkrát se jen tak převalí (rozhoupe se) na kompresi, naposled se šlápne pořádně a až není noha na páce zasune se klíček. Motor neuvěřitelně poslušně chytne. Takto to dokáže nastartovat bezpečně i holka. U fichtla by toto bylo nereálné.
Co já se tu potvoru natlačil.
Mám podezření zda fichtl a šáde nebyly určeny pro účňáky automechaniků. Na tom jsem se opravdu naučil.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Ten způsob se "zastrčením klíče" platí leda tak pro panelku, kde se zapalování zapíná zastrčením "bošáku" dovnitř spínačky. Starší typ 353 se spínací skříňkou na nádrži (byl v ní i vestavěný ampérmetr a kontrolka neutrálu!) takhle startovat nešel, ten se musel poctivě "prokopnout" přes kompresi - protože tam se pro zapnutí zapalování muselo klíčem OTOČIT (jestli si dobře vzpomínám, tak o 1 polohu proti směru hodinových ručiček...). Další poloha rozsvěcela parkovací světlo vpředu a obrysovku/číslovku vzadu, ve třetí poloze svítilo i hlavní přední světlo. Pokud se vybila baterie, zapalování se zapínalo na opačnou stranu od "nulové polohy" - pak ale nešla našlápnout, musela se roztlačit, protože zapalování se přepojilo na provoz přímo z dynama a to při našlapování nedávalo dost energie. Stejným směrem o další polohu se rozsvítilo světlo - když už běžel motor a dynamo "dávalo", dalo se tak dojet "na světlo" i bez baterky, jen jeho jas kolísal stejně jako u fichtla...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#12 Příspěvek od rezis »

Ony kývačky byly takové přechodné. Já měl verzi právě už s Bošákem. r.v. 61 a vím že byly i dvoupákové řazení -start. Do toho je ještě dělali jako JAWA ČZ, různé výfuky + různe brzdové bubny a snad i jiná kola.
Jinak kdyby měl někdo k tomuto stroji na prodej přepsatelné noty za slušnou cenu tak jsem jedno velké ucho.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#13 Příspěvek od Freedy »

Jo pionýr to je věda :-) , musíš mít spárovanej stator se správny rotorem a cívkama co dotoho taky patřej a ještě podle verze ve správnym pořadí nasazený na statoru. Pokud je to náhodně sestaveno, tak to bude špatně startovat. Protože jsou verze s výkonem 20w a 30w. Když se to dá dobře dohromady tak nemusíš mít žádnou baterku a je to vcelku spolehlivý. Mám doma 3x pionýry a choděj pěkně na šlápnutí.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Dvoupákový byly jen ty první, do kterých šel vlastně skoro beze změny motor z "péráka". Pak dostaly nožní vypínací automatiku na spojku a upravený startovací segment - u těch se musela celá šaltrpáka zatlačit ve směru osy dovnitř do víka a pak šla zvednout dozadu do startovací polohy. Někdy kolem roku 1958 pak přešly z jednostranných brzdových "půlbubnů" na široké jednoklíčové bubny. Výfuky byly od začátku výroby "ploutvičkový" á la pérák, pozdější výroba po roce 1960 dostávala výrobně jednodušší "doutníky" bez ploutviček.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#15 Příspěvek od rezis »

A jak to bylo s tím Ž ve znaku nevíš? Chvíli jsme po tom pátral, ale zdá se, že internet je stoka kam píše kde kdo a pomalu se nedají najít věrohodné informace
Internet - metla lidstva

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“