Stránka 1 z 3

Riadenie otacok DC ventilatora s velkym odberom

Napsal: 28 dub 2012, 20:35
od Cerim
Zdravim vsetkych. Viem, riadenie otacok motorov sa tu rozoberalo uz velakrat, no potrebujem to nejak aplikovat na motor ventilatora (sahara v aute) kde pri rozbehu je schopny potiahnut skoro 52A.
Ide mi o to, ze v sucasnosti ventilator zapina skokovite RJ a to az pri teplote okolo 100 stupnov...ked sa niekedy motate v kolone aut, teplota motora sa dost zvysi a samotny ventilator sa spamatava neskoro.

Co sa tyka merania teploty a prevod by som riesil mozno cez mikrokontroler. Skor ma trapi ta vykonova cast...
Vdaka

Napsal: 28 dub 2012, 21:14
od xmurgi
Myslim, ze jednoduchsie bude premostit termospinac (RJ motora ti to na 99% nespina) a do kabiny potiahnut dva kable na pomocny vypinac ako vymyslat pomerne narocnu silovu elektroniku. (Ak to chces elegantnejsie, tak to mozes spravit pomocou rele a v kabine staci mensi vypinac) :wink:

Napsal: 28 dub 2012, 21:23
od Cerim
to skus potom nechat auto manzelke :0

Napsal: 28 dub 2012, 21:31
od xmurgi
Lepsie jej to bude vysvetlit ako automatizovat, uvedom si, ze potrebujes priame pripojenie na baterku, takze spolahlivost za kazdych okolnosti je nutna. Osobne by som si to tam netrufol davat, nevies kedy vyhoris.
Alebo to nechat tak ako to funguje, 100 stupnov nie je nejaka strasna teplota, chladiaci system by to mal zvladnut v pohode.

Napsal: 28 dub 2012, 21:57
od Atlan
co tak typ auta... a princip zopinania fakt to riadi RJ ? Lebo ak je tam len spinac tak vymenit z ineho auta s nizsou teplotov. AK to chces silou mocou automatizovat tak niekam cidlo komparator + rele 80A pre spolahlivosť.

Napsal: 28 dub 2012, 22:01
od Cerim
chcel som riesit plynulu regulaciu...
co sa tyka cidla a prevodu nie je problem skor len ten vykonovy stupen...
PWM tiez nie je problem...

Napsal: 28 dub 2012, 22:14
od PCmaniac99
Už jsem to u pár aut viděl že ŘJ přes relé spíná saharu, taky jsem viděl i nějaké 2 rychlostní provedení ale princip jsem nezkoumal. Např. VW Transporter T4 1.9TDI PD s klimou ma 2 sahary řízené ŘJ motoru.

Napsal: 28 dub 2012, 22:20
od EKKAR
Je to tak, u moderních aut je sahara spínaná ne zrovna přímo ŘJ motoru, ale BCM = centrální elektronickou jednotkou, která v sobě sdružuje výkonové řízení takových věcí, jako jsou světla, klimatizace, výhřevy sedadel, zrcátek i oken a podobné zhovadilosti.

Napsal: 29 dub 2012, 00:17
od frantajetel11
Osobně bych spíš řešil, proč ti to spíná tak pozdě. Jestli je blbý teplotní čidlo, nebo něco jinýho (třeba termostat). A zprovoznil bych to tak, jak to má bejt = fungující automatický zapínání.
Nějak nechápu, proč by měla bejt u větráku, kterej jede jenom "nouzově" při přehřátí motoru, jakákoliv plynulá regulace... To jako 0,5km dýlka kolony = 10% , 5km = 100% ???:lol:
P.S. Prozradíš už konečně do jakýho je to auta?

Napsal: 29 dub 2012, 01:28
od weed_smoker
Dal by se použít konec:
a) nějakej silnej MOSFET,třeba dvakrát(pro jistotu) IXFH50N20 (50A, 200V, 45mR, Cg=4400pF) paralelně drahý
b)paralelní trojice KD503(3x20A/150V) laciný,účinnost mizerná(velkej Ib na plnej chod)
c) sada relátek + odporový blok z vrakáče,ale poctivej,aby to nečaplo.
Tyhle motory s magnetama ve statoru a komutátorem(stěračový,větráky v topení...) nemaj moc rádi PWM a při 50-80% výkonu pálej do rukou,při delšim(30min.) provozu i trochu smrděj.
S PWM jde udělat maximálně softstart,třeba 10s a pak na plnej výkon bez PWM.
Plynule nastavitelná regulace by šla v lineárním režimu, ne jenom řídit napětí na motoru,ale taky u toho snímat proud,aby větrák nezrtácel na momentu.
Každopádně budou potřeba i dost silný diody na ochranu toho konce(pokud bude tranzistorovej) proti ranám z motoru a z palubní sítě.

Napsal: 29 dub 2012, 07:23
od passion
Najskôr zisti, čo je neskoro. V aute je pretlakový chladiaci systém, čím je zvýšený bod varu chladiacej zmesi. 100°C pre motor naozaj nie je veľa, je to bežná prevádzková teplota dnešných áut. Ja mám SX4 a tá v bežnej premávke drží 95° (podľa diagnostiky), sahara mi zopína pri teplote motora 103°C.
Staršie autá mali zvlášť termospínače na rúre z chladiča, čiže reálnejšie odrážali ne/potrebu nútene chladiť vodu v chladiči. Z toho dôvodu boli tieto spínače nastavené aj na nižšiu hodnotu ako je nastavená teplota spínania sahary v dnešných BCM, ktoré sú zavislé na teplotnom čidle priamo na motore.
Starší systém sa mi zdal logickejší. Dnes sa môže ľahko stať, že motor sa z rôznych dôvodov prehreje z dôvodu, že necirkuluje v ňom voda (napríklad pokazený zaseknutý termostat), čidlo na ňom meria vysokú teplotu, sahara beží, no zbytočne pretože v chladiči je voda studená. Rovnako ak vypnem teplý motor, zotrvačnými javmi sa teplota v ňom nakrátko mierne zvýši. Po opätovnom zapnutí spínačky ventilátor zopne, ale opäť zbytočne, pretože v chladiči je z predchádzajúcej jazdy ochladená zmes. Čiže po opätovnom naštartovaní voda z chladiča precirkuluje do motora a sahara sa vzhľadom na ochladenie motora okamžite vypína (a bežala podľa mňa zbytočne).
Na záver - môj názor je, že informácia o teplote z chladiča je pre potreby spínania sahary reálnejšia ako priama informácia z čidla teploty motora.
Záver pre teba - zisti, v akej závislosti ti spína sahara - či od teploty motora, alebo chladiča. Ak motora a je to tých 100°C, tak to nerieš, určite to nie je závada a máš všetko tak, ako má byť. Vypínač navyše je úplne zbytočný, časy vriacich škodoviek už máme poväčšine za sebou.

Napsal: 29 dub 2012, 10:53
od xmurgi
V pripade, ze ti to vazne riadi elektronika auta, tak pomoct by tomu mohol sikovnejsi chip tuner, ako sa upravuju mapy, daju aj upravit taketo vtakoviny (upravi teplotu spinania sahary), podla mna je to blbost, pokial saharu zopne, vyrobca najlepsie vie kedy to motor potrebuje.

Pokial mas este starsi system s termospinacom na chladici, tak ma napadlo, ze kamos to kedysi vyriesil elegantne tycovym termostatom z bojlera, ktory vrazil za chladic pod drziak sahary. Na tomto termostate je moznost nastavenia teploty, tu sa potom mozes hrat do aleluja kedy ti to ma spinat.

Napsal: 29 dub 2012, 11:50
od Cerim
Jedna sa o 406tku, a urcite je riadena RJ. Snimac je priamo na hlave motora. Ma dve sahary a aj dve polohy stupna chladenia. Problem je vtom ze vyuziva tieto sahary aj pri klimatizacii (automaticka klima)...pokial je klima pustena, (sahara bezi na polovicny, alebo plny vykon...nevypina ventraky)vtedy s chladenim nie je problem, pretoze sahary spusta klima...ale pokial je klima vypnuta a clovek sa trepe kolonami...tak je to skokovite a samotnu zataz oboch ventilatorov citit aj na zatazi alternatora.(ked si do toho pripocitate aj svetla a vetraky v kabine a pod). Ked sledujem teplotu tak pri volnobehu v kolone...je chladenie skokovite...na budikoch mam niekedy pred 110 ked zapne saharu a chvilu to aj trva kym zareaguje...ta cirkulacia vody na volnobehu nie je taka rychla...

Skuste niekto ako riesit ten koncak...najlepsie PWM. Riadenie spravim na mikrochipe. Vstup do konca bude PWM (digital vystup 5V cca 40mA). Ak by to slo skusim pouzit aj iny ventilator z mensim odberom...napr zo skodovecky...vdaka

Napsal: 29 dub 2012, 12:13
od Jenda_KL
weed_smoker píše: nemaj moc rádi PWM a při 50-80% výkonu pálej do rukou,při delšim(30min.) provozu i trochu smrděj..
A jak jinak se tedy ty motory řídí ? Za to že se to takto chová může jedině konstruktér té regulace.
Řešit to třeba paralelně 3xIRF4905 + budič. Schémat je ...

Napsal: 29 dub 2012, 13:25
od xmurgi
Myslim, ze tie spinania pri 110 stupnoch su este v pohode (aj felicia to tak casto spinala), co sa tyka vykonoveho riadenia, tak musis pocitat s tym, ze saharu nemozes odpojit od elektroniky auta kvoli klime, takze mozes narazit na problem so vzajomnym ovplyvnovanim. Je pravdepodobne, ked ti to spina elektronika v aute, tak vykonove prvky nebudu samostatne rele pre saharu ale budes tam mat v podstate dalsiu RJ ktora bude riadena po zbernici a bude tu saharu silovo ovladat.
Ked si tam chces dobastlovat vlastny pocitac, tak by som to skor urobil malou obklukou, oblafnutim cidla teploty na motore. Pri 90-100 stupnoch +- 5stupnov pre riadenie motora velky vyznam nema. Takze planovamym uC by som skor spinal len rele, ktore by pripajalo vhodny odpor k cidlu teloty (tym by si povedal RJ, ze ma 110 aj ked realne bude mat menej), ucel ti to splni, motor sa z toho nezblazni a ty nemusis velmi fusovat do elektroniky francuzskeho auta, ktora je kapitola sama o sebe.
Zbastlenim PWM regulacie si tam dorabas dalsie k..vitko, ktore si ta moze akurat niekde vychutnat.