Dobíjení PB akumulátoru

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
SisaFree
Příspěvky: 4
Registrován: 29 kvě 2012, 02:00

Dobíjení PB akumulátoru

#1 Příspěvek od SisaFree »

Přemýšlel jsem a tak nějak jsem došel k tomu, že když se nabíjí Pb akumulátor, všude píšou a uvádí že jeho dobíjecí proud je cca 1/10 jeho kapacity... Ovšem jak je to tedy u auta, kde je alternátor a ten pokud vím dává i 70A, a v autě je snad jen napěťový stabilizátor na 13,6V.. Takže, jak je možné, že to baterie ustojí?

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#2 Příspěvek od breta1 »

Ustojí.
Opravdu v extrémních případech tam těch 70A teče.
Když může krátkodobě téci z baterky 100A, proč by nemohlo totéž dovnitř?

Uživatelský avatar
SisaFree
Příspěvky: 4
Registrován: 29 kvě 2012, 02:00

#3 Příspěvek od SisaFree »

breta1 píše:Ustojí.
Opravdu v extrémních případech tam těch 70A teče.
Když může krátkodobě téci z baterky 100A, proč by nemohlo totéž dovnitř?
Krátkodobě by se to dalo asi pochopit, ale přece jen auta jezdí i 3hodiny v kuse a když pominu odběr spotřebiču ( řadově asi 20A) stále do baterky jde zbývajících 50A.. Což je třeba u takové 55Ah baterie desetinásobek a né zrovna špičkově 8O . Chápu, že takový startér dá baterce taky pořádně zabrat, a že kdyby se dobíjela jen tím doporučeným proudem, asi by člověk po třetím startu už nenastartoval, protože by se to nestihlo dobít, ale i tak je to docela síla.. :)

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od AmarokCZ »

Akumulátor v autě je na startování - tzn. nastartuji a na volnoběh v ideálním případě není z akumulátoru odběr. V takovém případě je pak akumulátor dobíjen jen malým proudem, protože je skoro stále nabitý na 100%.
Když dá alternátor maximálně 70A a odběr spotřebičů je 20A, tak to určitě neznamená že do baterky jde stále 50A - na to je tam regulátor, který omezí buzení alternátoru a proud do akumulátoru je pak mnohem menší (to neplatí pokud je akumulátor skoro vybitý).
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!

Uživatelský avatar
SisaFree
Příspěvky: 4
Registrován: 29 kvě 2012, 02:00

#5 Příspěvek od SisaFree »

AmarokCZ píše:Akumulátor v autě je na startování - tzn. nastartuji a na volnoběh v ideálním případě není z akumulátoru odběr. V takovém případě je pak akumulátor dobíjen jen malým proudem, protože je skoro stále nabitý na 100%.
Když dá alternátor maximálně 70A a odběr spotřebičů je 20A, tak to určitě neznamená že do baterky jde stále 50A - na to je tam regulátor, který omezí buzení alternátoru a proud do akumulátoru je pak mnohem menší (to neplatí pokud je akumulátor skoro vybitý).
Pokud se nepletu, tak v autě ( konkrétně třeba favorit, nevím jak to chodí u moedrních aut... ) je akorát napěťový regulátor na to dobíjecí napětí 13,6V, ale o žádnem prvku, který by omezoval dobíjecí proud jsem neslyšel ani neviděl :) přece jen by to musel být výkonný a hodně dobře chlazený prvek...

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od AmarokCZ »

Pravda, změř si ale kolik proudu odebírá nabitý akumulátor když na něj připojíš těch ~13.6V. U vybitého to bude tak, jak jsi psal - proud do akumulátoru bude velký, ale akumulátoru to významně vadit nebude.
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!

Uživatelský avatar
mikollar
Příspěvky: 1406
Registrován: 26 pro 2004, 01:00
Bydliště: Košice - okolie

#7 Příspěvek od mikollar »

trosku ti chybaju zaklady.

Tak si teo vezmi takto baterka je nabita na 100%, dajme to mu ze vtedy ma 13.8V. Napatovy regulator reguluje napatie v aute na 13.8V

rozdiel napati medzi baterkou a sietou je 0V a kde nie je napatie nie je ani prud

Uživatelský avatar
SisaFree
Příspěvky: 4
Registrován: 29 kvě 2012, 02:00

#8 Příspěvek od SisaFree »

AmarokCZ píše:Pravda, změř si ale kolik proudu odebírá nabitý akumulátor když na něj připojíš těch ~13.6V. U vybitého to bude tak, jak jsi psal - proud do akumulátoru bude velký, ale akumulátoru to významně vadit nebude.
Jasně, chápu že když už bude baterie nabitá, žádný další proud si nevezme.. Jen jsem si představil situaci v zimě, kdy už jen zimou je baterie pod svou hranici, do toho startér, a než se pak dobije asi dostává chvilkově zabrat :) No a prosím Tě, ještě jak je to s tzv. "gelovýma baterka" které servisy doporučujou nabíjet impulsní nabíječkou, ovšem v autě opět nic takového není... :)

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od AmarokCZ »

"Gelovky" je možné nabíjet normálním stejnosměrným napětím a ničemu to nevadí. Impulzní nabíjení je vhodné pro všechny olověné akumulátory a pokud se nepletu, tak to má zajistit vyšší životnost akumulátoru.
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#10 Příspěvek od procesor »

Ak je batéria vybitá má veľký vnútorný odpor, vtedy si cucá určite menej ako 20A aj pri 14,5V v palubnej sieti. Ak je čiastočne dobitá, je zase nižší rozdiel napätí a menší vnútorný odpor. Plná výbava auta je schopná odoberať 500...800W( okrem štartéra). Na to treba taký altík s 50...100A v závislosti od komfortu, ktorý je v aute inštalovaný.

Uživatelský avatar
kybler
Příspěvky: 448
Registrován: 14 led 2009, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od kybler »

Není dobrý vybitou baterku pokaždý třískat velkým proudem. Sulfatace se nejlíp rozpouští při vybitý baterce a malým nabíjecím proudu.
Když všechno selže, přečti návod.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#12 Příspěvek od p32 »

No a není to nakonec jedno ? Vybitá baterka nebude nová baterka, ale baterka na konci svého života i když vydrží ještě rok dva.

Uživatelský avatar
HiGhLaNdEr
Příspěvky: 912
Registrován: 08 bře 2005, 01:00
Bydliště: Českobudějovicko
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od HiGhLaNdEr »

Pb akumulátor v autě je možné bez následků nabijet extrémním proudem dokud napětí nedosahne 14,4V. Pak je nutné proud omezit tak aby bylo napětí max 14,4V. To se děje přesně v autě,. Nevýhoda je že se nikdy aku nenabije na 100%. Na to potřebuje 15,5V Ale při tom už dochází k velkému vývinu plynů a tak se to v autě nepoužívá.

Uživatelský avatar
satam
Příspěvky: 562
Registrován: 21 led 2010, 01:00
Bydliště: Cheb

#14 Příspěvek od satam »

Pb autobaterie a její dobíjení?? Nevymýšlejte věci dávno vymyšlené a ověřené mnohaletými zkušenostmi!

Uživatelský avatar
kybler
Příspěvky: 448
Registrován: 14 led 2009, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od kybler »

Nevýhoda je že se nikdy aku nenabije na 100%. Na to potřebuje 15,5V
Nenabije se kvůli tomu, že při rychlým nabíjení se nestihne rozpustit všechna sulfatace, která vzniká při cyklech blížících se 100%. Takže pokud například trakční baterku budeš cyklovat až na nejnižší povolený napětí a pak ji rychle dotřískáš, tak po několika takových cyklech už můžeš mít problémy s kapacitou. Ale dá se pak zachránit nabíjením z vybitýho stavu proudem 1/100C.
Proto ta 1/10C.
Zdravá baterka se dobije na 99,5% i těma 14,4V, jen těch pár posledních procent potrvá dýl.
Když všechno selže, přečti návod.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“